پوتین در آستانه سفر به ریاض و ابوظبی:

عربستان و امارات با ایران گفت‌وگو کنند


گروه سیاسی/ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در آستانه سفر عمران خان، نخست وزیر پاکستان که امروز برای میانجیگری میان ایران و عربستان به تهران می‌آید، از عربستان و امارات خواست با همسایه خود، ایران به منظور حل مشکلات پیچیده وارد مذاکرات مستقیم شوند. پوتین که خود بزودی راهی ابوظبی و ریاض می‌شود، مذاکره بین ایران و عربستان را برای درک جزئیات امور و مشکلات فیمابین ضروری دانست و تأکید کرد که «طرفین مرتبط با این بحران می‌توانند اختلافات را حل کنند.» به گزارش ایسنا، پوتین افزود روسیه روابط خوبی با ایران و «دوستان عرب» دارد و تلاش خود را برای ایجاد شرایط لازم برای اتفاقی مثبت در این راستا صورت خواهد داد.
 پیش‌تر محمدبن سلمان، شاهزاده سعودی در گفت‌وگویی با رسانه امریکایی «سی بی اس» با گفتن اینکه «یک راه حل سیاسی و صلح آمیز» خیلی بهتر از«یک راه حل نظامی» است، نشانه‌هایی از میل به گفت‌وگو با ایران را هویدا کرده بود. نشانه‌های تمایل ریاض به گفت‌وگو با ایران زمانی بیشتر پدیدار شد که سخنگوی دولت ایران اعلام کرد که عربستان سعودی از طریق «رهبران برخی کشورها» به حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، پیام‌هایی ارسال کرده است. عادل المهدی، نخست‌وزیر عراق و عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان از جمله مقام‌های بلندپایه دو کشور دوست ایران و عربستان بودند که شنوای خواست‌های پنهان سعودی‌ها از ایران شدند.
اما این نخست‌وزیر پاکستان بود که زودتر پا پیش گذاشت و ماحصل مذاکرات خود درباره ایران را با مقام‌های ریاض به گوش حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در خلال نشست مجمع عمومی سازمان ملل رساند. پیدا بود روحانی که خود ابتکار «صلح هرمز» را با هدف کاهش تنش در منطقه و با حضور اغلب بازیگران عربی از جمله عربستان در صحن سازمان ملل مطرح کرده بود، نمی‌توانست به تمایل عربستان به کاستن از تنش با ایران  بی‌تفاوت باشد. چه او پیش‌تر نیز از طریق وزیر خارجه‌اش پیشنهادات «مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای» و پیمان عدم‌تجاوز را روی میز گذاشته بود و خواستار پرهیز از مجادله‌های بی‌حاصل و مشارکت جدی همه بازیگران عرب برای رسیدن به یک درک مشترک جهت تأمین امنیت منطقه پرتنش خاورمیانه شده بود. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم در گفت‌وگوی تازه‌ای که با شبکه «تی‌آرتی» ترکیه انجام داده است، بار دیگر اعلام آمادگی کرده که ایران برای گفت‌وگو با ریاض درباره هر موضوع اختلافی آماده است. ظریف تمایل ایران به حل اختلاف تهران با ریاض را این گونه یادآور شده که«عربستان سعودی همسایه ماست. ما برای همیشه اینجا کنار هم خواهیم بود. ما انتخابی جز گفت‌وگو با یکدیگر نداریم و برای گفت‌وگو با سعودی چه مستقیم و چه با واسطه آماده بودیم. ما هیچ‌وقت میانجی‌ها را رد نکردیم، از نواز شریف، نخست‌وزیر پیشین پاکستان - که به ایران آمد و ما با آغوش باز از او استقبال کردیم - گرفته تا نخست‌وزیر اندونزی که در همان زمان به ایران آمد.اگر عربستان سعودی می‌خواهند امن باشد، بهترین راه این است که ابتدا جنگ در یمن را پایان دهد، روابط خوبی را با همسایگانش آغاز کند و به ایالات متحده اعتماد نکند.»
به این ترتیب چراغ سبز مقام‌های ایرانی به گفت‌وگو با ریاض در آستانه سفر امروز میانجیگر پاکستانی بارقه‌هایی از امید را برای بازگشت عقلانیت به حاکمان سعودی که راه تأمین امنیت کشورهای منطقه از خارج از منطقه نمی‌گذرد، قوت بخشیده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7180/2/524099/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها