سیمای کرونا در خوزستان


غلامرضا شریعتی
استاندار خوزستان
متأسفانه بعد از گذشت 26 روز از مشاهده اولین موارد بیماری در ایران روند‌ روبه رشد کرونا همچنان در حال افزایش است و حتی پیک آن نسبت به روزهای قبل بسیار بیشتر شده است و دراستان خوزستان نیز بعد از 23 روز از مشاهده اولین مورد این روند همچنان رو به افزایش است. با وجود اینکه در تاریخ ۲۸ بهمن امسال اولین مورد مبتلا به این ویروس در ایران شناسایی و گزارش شد ولی در بازه زمانی ۱۱ تا ۲۱ اسفندماه امسال بیشترین بیماران مبتلا به این سندروم را در کشور و خوزستان داشته‌ایم. در شهرهای دشت آزادگان، هویزه، حمیدیه، لالی، هفتکل، ایذه و آغاجاری تاکنون هیچگونه مورد مثبتی از ویروس کرونا گزارش نشده است اما در دیگر شهرهای استان مواردی بین یک تا ۲۰ مورد ثبت شده است. اندیمشک و شوشتر با توجه به نسبت جمعیت به‌دلیل داشتن تعداد بالای ابتلا به ویروس کرونا، دو شهرستان قرمز استان محسوب می‌شوند و شهرهای آبادان، شادگان، خرمشهر و اهواز به نسبت جمعیت بعد از آنها قرار دارند. هندیجان و مسجدسلیمان به‌لحاظ درصد جمعیتی شرایط متوسطی دارند و دیگر شهرهای استان در ردیف‌های بعدی قرار دارند. تاکنون ۲۲۱ بیمار مثبت در استان خوزستان ثبت شده است که یک مورد از این بیماران کودک زیر پنج سال بوده است.
بیمارانی که در مراحل ابتدایی شناسایی شدند، به شهر قم به‌عنوان اولین شهر درگیر با این ویروس در کشور سفر داشته‌اند. تعداد دیگری از افراد مبتلا به‌دلیل تماس با بیمارانی که به قم سفر کردند به این ویروس دچار شدند. یکی از دلایل ابتلای شهروندان خوزستانی به این بیماری، مراجعه آنها به مراکز درمانی است به همین دلیل طی هشدارهای داده شده از مردم خواسته شده برای موارد غیر ضروری به بیمارستان‌ها مراجعه‌ای صورت نگیرد. با وجود اینکه تالارهای عروسی در استان تعطیل شده اما همچنان برخی از مراسم به‌صورت سنتی در منازل انجام می‌شود که باید نسبت به چنین اقداماتی هشدار جدی داد.
اگر موانعی برای شهروندان در زمینه برگزاری مراسم اعمال شده به‌خاطر پیشگیری از سرایت این بیماری است. این درحالی است که عمده موارد ابتلا در استان به‌خاطر سفر شهروندان خوزستانی به دیگر استان‌های آلوده بوده است و به همین دلیل مهم‌ترین بخش کنترل ترددها مربوط به مبادی خروجی از استان است. در حال حاضر نسبت فوتی به میزان بیماران ۱۴ درصد است و این نسبت در چند روز گذشته ۲۰ درصد بود. آمار و داده نمی‌تواند بیان‌کننده اصل واقعیت باشد. واقعیت این است که تعدادی از شهروندان ما جان باخته‌اند، برخی با بیماری گریبانگیرند و بسیاری در استرس و نگرانی هستند. امروز نه تنها خوزستان ما، نه تنها ایران ما بلکه این همه جهان است که با بحرانی بزرگ روبه‌رواست. خدمتگزاران شما در دستگاه‌های اجرایی خوزستان در چارچوب پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، مهم‌ترین اقدام در مواجهه با کرونا را کنترل شیوع و قطع کردن زنجیره انتقال تعریف کرده‌اند.
 در پایان باید اعلام کنم از دوشنبه ۲۵ اسفندماه تمامی پایانه‌های مسافربری استان خوزستان و نیز راه‌آهن تعطیل‌اند و از ورود و خروج مسافر به داخل خوزستان ممانعت به عمل می‌آید و تمامی هایپرمارکت ها و مراکز تجاری پر جمعیت تعطیل می‌شوند و با افراد خاطی در این زمینه برخورد قاطع خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7306/10/539247/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها