آزادراه همت -کرج با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد

عبور از روزهای سخت


رئیس جمهوری در مراسم بهره‌برداری از آزادراه همت -کرج با بیان اینکه روزهای سخت خواهد گذشت، گفت: با کمک مردم و همت پزشکان از این روزهای سخت عبور می‌کنیم.
حسن روحانی روز گذشته، در مراسم بهره‌برداری از قطعات ۲ و ۳ آزادراه همت -کرج با قدردانی از کسانی که در اجرای این پروژه فعالیت داشتند، گفت: در آغاز این دولت قطعه اول را افتتاح کردیم، قطعه ۲ و ۳ که الان افتتاح شد در آغاز دولت ۳ درصد اجرایی و عملیاتی بود و ۹۷ درصد در این ۶ سال اعتبار تأمین و اجرا شده است و امروز به صددرصد رسیدیم.
تردد از روز پنجشنبه
رئیس جمهوری گفت: این اتوبان اهمیت ویژه دارد. سال‌ها بود که مردم از آزادراه اتوبان همت عبور می‌کردند و یکمرتبه با تابلویی به‌نام پایان اتوبان مواجه می‌شدند و ناچار بودند به سمت چپ گردش کنند. از روز پنجشنبه این مسیر به روی مردم باز می‌شود و آن تابلو قرمز پایان اتوبان برداشته و موجب خوشحالی مردم تهران و کرج می‌شود.
به گزارش ایرنا، روحانی ضمن تبریک به مردم استان البرز گفت: در ماه‌های اخیر سه پروژه مهم را افتتاح کردیم که بسیار اهمیت داشت. یکی مترو هشتگرد برای استان تهران و البرز افتتاح شد. دومین پروژه آزاده راه شمال بود که افتتاح شد و بسیار اهمیت داشت.  روحانی اضافه کرد: آزاد راه تهران- شمال صنعت جاده‌سازی و قدرت ایران را در ایجاد تونل و پل به نمایش می‌گذارد. ۳۲ کیلومتری که جای آن ۹۰ کیلومتر را گرفته است سراسر پل یا تونل است و این قدرت مهندسین ایران را نشان می‌دهد.
وی گفت: سومین پروژه هم در آستانه سال جدید افتتاح شد قطعه ۲ و ۳ آزادراه شهید همت – کرج بود که به بهره‌برداری رسید. تقریباً سه سال است که ما هرسال به آقای دکتر نوبخت می‌گوییم آیا این اتوبان افتتاح می‌شود و او هم همیشه به ما قول می‌دهد که تلاش می‌کنیم تا عید افتتاح شود. خدا را شکر با کمی تأخیر به افتتاح رسیدیم. رئیس‌جمهوری گفت: سال ۹۹ مردم از این جاده استفاده می‌کنند. این کار انجام خواهد گرفت. بقیه طرح‌ها و پروژه‌های دیگر هم در سال ۹۹ افتتاح خواهد شد. روحانی یادآور شد: ۱۰ هزار میلیاردتومان برای این آزادراه‌ها اعتبار هزینه شده است که ارزش فعلی این آزاد راه‌ها ۲۵ هزار میلیارد تومان است. بنابراین سرمایه خوبی برای مردم است.
تعظیم در برابر پزشکان، پرستاران و کادر درمانی
روحانی در ادامه گفت: به پزشکان، پرستاران و کادر درمانی و بهداشتی که شبانه روز مشغول هستند و تلاش می‌کنند و جان بسیاری از مردم را نجات دادند و الان هم در حال درمان بیماران بستری در بیمارستان‌ها هستند، خداقوت می‌گوییم و در برابر آنها تعظیم می‌کنیم و برای همه مریض‌ها آرزوی سلامتی و شفا می‌کنیم. رئیس جمهوری با بیان اینکه این روزهای سخت خواهد گذشت و این غم به پایان خواهد رسید، گفت: با کمک مردم و همت پزشکان از این روزهای سخت عبور می‌کنیم. شفا دست خدا است، آینده و عظمت کشور دست خدا است و توجه ما باید کاملاً به خداوند باشد. روحانی افزود: امسال جسم ما از اماکن متبرکه به دلایل بهداشتی فاصله دارد. اما روح ما از هرسال به آنها نزدیکتر است. بخصوص امسال و روز اول فروردین به‌ نام مولای ما حضرت موسی بن جعفر(ع) است و فرزندان عزیز و بزرگوارش از امام هشتم(ع) تا حضرت معصومه (س) و شاه چراغ از او هستند. وی با بیان اینکه خیر و برکت برای مردم ما خواهد بود، گفت: دل‌های ما متوجه حق خواهد بود و خداوند ما را یاری خواهد کرد و ملت ما همیشه روزهای سخت را گذرانده و ان‌شاء‌الله از روزهای سخت عبور خواهد کرد. ملت ما در سال ۹۹ خساراتی را که برخی مردم در سال ۹۸ و بخصوص در روزهای پایانی به خاطر بیماری کرونا در کسب و کارشان به وجود آمد جبران خواهد کرد. مردم همیشه یار یکدیگر بودند و این روزها باید بیش از گذشته همدیگر را یاری کنند. رئیس جمهوری ضمن قدردانی از دستگاه‌هایی که در اجرای این پروژه حضور داشتند، ابراز امیدواری کرد، ۱۷ کیلومتر باقی مانده این آزاد راه در سال ۹۹ تکمیل شود.
قیمت زمین‌ها چند برابر شد
روحانی با بیان اینکه اجرای این طرح‌ها باعث چند برابر شدن قیمت زمین‌های اطراف آن می‌شود، گفت: پول این اتوبان را این زمین‌ها می‌تواند تأمین کند. این زمین یا برای دولت است یا برای یک نهاد عمومی است یا برای نیروهای مسلح است یا برای بخش خصوصی است. اگر پادگانی است و اتوبان را از کنار آن رد می‌کنیم آن نهاد نظامی باید پول آن را بدهد یعنی زمین‌های آن 10 برابر ارزش پیدا کرده است. اگر اینها پول‌هایشان را پرداخت کنند پول بسیاری از آزادراه‌ها از همین راه تأمین می‌شود.
آغاز عملیات غربالگری کرونا در پایانه‌ها و مبادی خروجی شهرها
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، در حاشیه مراسم افتتاح آزادراه همت-کرج ازآغاز عملیات غربالگری در ترمینال‌های مسافربری، فرودگاه‌ها و راه‌آهن خبر داد و گفت: بر اساس ‌تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا شهروندان در مدخل شهرها و خروجی ۱۳ استان غربالگری می‌شوند و اگر نشانه‌ای از بیماری داشته باشند به مراکز درمانی معرفی می‌شوند. او اظهار داشت: در ستاد ملی مقابله با کرونا بحث مهمی که برای تردد جاده‌ای در نظر گرفته شده، این است که از ترددهای غیرضروری خودداری شود، هیچ راهی بسته نیست و هیچ منع آمد و شدی در ستاد ملی کرونا دیده نشده است. مهم این است که مردم همکاری کنند و از سفرهای غیرضرور اجتناب کنند. وی اضافه کرد: نکته دوم این است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عملیات غربالگری را به‌صورت الکترونیکی و از راه دور انجام می‌دهد. همچنین اعلام شده که در مدخل شهرها و در خروجی ۱۳ استان عملیات غربالگری با محوریت استانداران و با حضور هلال احمر، اورژانس و بسیج مستضعفین در مدخل خروجی شهرها انجام شود تا اگر کسی تب یا نشانه‌ای از بیماری کرونا دارد، از خروجش جلوگیری کنند و به اولین مرکز درمانی معرفی شود. اسلامی همچنین درخصوص بهره‌برداری از قطعات ۲ و 3 آزاد راه همت- کرج گفت: تفکر اصلی این طرح این بوده است که از بار ترافیکی اتوبان تهران و کرج که نه تنها استان البرز بلکه تعداد زیادی از استان‌های غرب و شمال کشور را در درون خود دارد، بکاهد.
وی افزود: اتوبان کرج چندین بار تعریض و افزایش ظرفیت داده شده ولی این مسأله حل نشده است. بنابراین از اوایل دهه ۸۰ این طرح مطرح بوده است که از امتداد اتوبان همت یک دسترسی به غرب کرج و اتصال به جاده چالوس ایجاد شود که قطعه اول این پروژه به‌طول ۵ کیلومتر در سال ۹۱ افتتاح شده است. قطعات ۲و۳ هم به‌طول ۶ /۹ کیلومتر است که امروز (سه شنبه) به بهره‌برداری رسید. به‌گفته وزیر راه و شهرسازی، ۳۰ درصد این پروژه با مشارکت بخش خصوصی و ۷۰ درصد آن از سوی دولت انجام شده است.
اسلامی تصریح کرد: موضوع حائزاهمیت در این پروژه این است که بتوانیم به‌عنوان دولت به اجرای ۱۷/۵ کیلومتر کنارگذر شمالی کرج که توسط شهرداری در دست اجراست کمک کنیم تا این اتوبان به منطقه ترافیکی حصارک در منتهی الیه کرج متصل شود و خودبه‌خود بتواند بار سنگینی که برای دسترسی به کرج و استان البرز وجود دارد، رفع کند.
 وی در خصوص هزینه‌کرد این پروژه هم گفت: برای این طرح حدود ۶۵۰ میلیارد تومان هزینه شده ولی ارزش این پروژه، امروز یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

برش
با افتتاح قطعات دوم و سوم آزادراه همت - کرج توسط رئیس جمهوری، این آزادراه به کرج متصل شد و چهارمین مسیر بین پایتخت و استان البرز به بهره‌برداری رسید. این مسیر آزادراهی دارای 6 باند رفت و برگشت است، همچنین یک باند اضطرار در دو طرف مسیر (رفت و برگشت) وجود دارد. ارزش روز این آزادراه 14.6 کیلومتری 15 هزار میلیارد ریال برآورد شده است. این مسیر آزادراهی چهارمین مسیر اتصال تهران به استان البرز است. کاهش سالانه 293 میلیارد ریال در استهلاک خودرو، کاهش 117 میلیارد ریالی در تصادفات، کاهش 374 میلیارد ریالی در مصرف سوخت، کاهش 329 میلیارد ریالی در زمان سفر و کاهش 26 میلیارد ریالی در تولید آلاینده‌های زیست محیطی از مزایای این پروژه عنوان شده است.
رقم عوارضی
طبق گفته امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی، نرخ عوارضی سواری‌ها برای کل این مسیر آزادراه شامل قطعات 1، 2 و 3 رقم 4هزار تومان و برای اتوبوس 7500 تومان است. به گفته معاون برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی از آن منظر که مشکلاتی در پرداخت عوارض الکترونیک وجود دارد و صعب‌الوصول است اخذ عوارض در این آزادراه به‌صورت دستی انجام می‌شود. وی گفته است که این رقم عوارضی برای کل مسیر شامل قطعات 1، 2 و 3 است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7306/6/539250/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها