عاقبت نفت 30 دلاری



گروه اقتصادی / قیمت نفت خام در بازارهای جهانی به کمترین رقم 4 سال اخیر خود رسیده و این کالای استراتژیک در محدوده 30 دلار برای هر بشکه معامله می‌شود. این موضوع باعث شده که بسیاری از مشتریان به‌دنبال خرید نفت ارزان برای ذخیره‌سازی باشند. از جمله کشور هند رویترز درباره خریدهای این کشور می‌نویسد: هند برنامه دارد ذخایر استراتژیک خود را با نفت ارزان عربستان و امارات افزایش دهد. وزارت نفت هند از وزارت دارایی خواسته حدود ۴۸ تا ۵۰ میلیارد روپیه (۶۷۳.۷ میلیون دلار) برای خرید نفت در ۸ تا ۹ نفتکش بسیار بزرگ در اختیار آن قرار دهد تا ذخایر استراتژیک خود را پر کنند. اگر این فرصت‌طلبی خریداران اتفاق نبود، نفت خام بازهم تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا و افت تقاضا در بازار و همین‌طور جنگ قیمتی میان صادرکنندگان نفت، روند کاهشی خود را ادامه می‌داد. قیمت شاخص نفت خام برنت روزگذشته و در زمان تنظیم این گزارش به 30 دلار و 11 سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی امریکا به 29 دلار و 21 سنت رسید. درحالی که روز دوشنبه قیمت شاخص برنت به کانال 29 دلار وارد شده بود.
رویترز در این خصوص گزارش داد: «قیمت نفت امروز بیش از یک دلار افزایش یافت، زیرا پس‌از افت شدید اخیر به‌دلیل گسترش ویروس کرونا و جنگ قیمت میان عربستان و روسیه، خریداران فرصت‌طلب وارد بازار شدند. با این همه، نگرانی از رکود اقتصادی همچنان بر بازارها تأثیر منفی گذاشت.»
استیون اینس، استراتژیست ارشد بازار در مؤسسه اکسیکورپ، گفت: «به احتمال زیاد، خریداران فرصت‌طلب و همچنین تلاش برای سودبری از معاملات استقراضی (مبتنی بر افت قیمت‌ها)، سبب تقویت بازار شده است.» گفته می شود، هزینه اجاره و نگهداری نفت در مخازن روند سعودی پیدا کرده است. خریداران از فرصت برای احتکار نفت ارزان استفاده می‌کنند. البته معاملات برای مصرف نیست و فقط نفت خام از مخزنی به مخزن دیگر جا به جا می‌شود.
ظرفیت تولید نفت عربستان چقدر است؟
تا کنون بالاترین رقم تولیدی که آرامکو (شرکت نفت سعودی) گزارش کرده، 11.09 میلیون بشکه در روز بوده است و حالا رسماً اعلام می‌کند که قصد دارد برای ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت)، 12 میلیون بشکه در روز تولید کند. کارشناسان بر این باورند که در صورت تحقق این هدف، احتمالاً آرامکو هم به جمع تولید‌کنندگان فاقد ظرفیت مازاد خواهد پیوست. امارات نیز قصد افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید روزانه خود را دارد. همچنین روسیه نیز از افزایش 300 هزار بشکه‌ای تولید روزانه صحبت می‌کند. این کشورها فعلاً قصد توافق بر سر کاهش تولید ندارند. اگرچه از سقوط قیمت‌ها ضرر می‌کنند و با کسری بودجه مواجه می‌شوند. در این خصوص رویترز به نقل از آنتون سیلوانوف، وزیر اقتصاد و دارایی روسیه اعلام کرد: اقتصاد این کشور با رکود قیمت جهانی نفت و شیوع ویروس کرونا روبه‌رو شده که مورد دوم تأثیر بیشتری بر حمل‌ونقل، گردشگری و تجارت داشته است. روسیه پیش از این انتظار داشت در سال ۲۰۲۰ میلادی مازاد بودجه‌ای معادل ۰.۸ درصد تولید ناخالص داخلی داشته باشد، اما درآمد بودجه از نفت و گاز، با قیمت‌های کنونی در مقایسه با برآوردهای پیشین حدود ۲ تریلیون روبل (۲۷.۷ میلیارد دلار) کاهش خواهد یافت. روسیه یک صندوق ثروت ملی‌ برای روز مبادا (NWF) دارد که از درآمدهای نفتی انباشته شده در سال‌های گذشته تشکیل شده است. این بخشی از ذخایر مستقل روسیه است و در یکم مارس ۸.۲ تریلیون روبل (۱۱۳.۵ میلیارد دلار)، معادل ۷.۳ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را در اختیار داشته است. این کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی ۶۰۰ میلیارد روبل از این صندوق را هزینه خواهد کرد. در همین حال عربستان نیز با مشکلاتی در تأمین بودجه خود بویژه در بخش نظامی مواجه است. به‌طوری که هزینه تسلیحاتی عربستان بیشتر از روسیه و حالا سومین بودجه نظامی جهان است. ۸۷ در صد درآمد از نفت است و افت قیمت‌ها احتمالاً بر این بخش اثر می‌گذارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7306/6/539252/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها