با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «قادر آشنا» مدیرکل هنرهای نمایشی شد

قدمتان سر چشم اما کاش پشیمان نشوید



بهروز غریب پور
کارگردان
قادر آشنا از آن دست مدیرانی است که در جریان مسائل و مشکلات تئاتری قرار دارد، بنابراین تأکید دارم که انتخاب او به مدیریت اداره تئاتر کار درستی بوده است؛ منتهی نباید فراموش کرد که استعفای شهرام کرمی به دلیل بی‌تجربگی او نبوده.
متأسفانه در عرصه تئاتر با مشکلات متعددی روبه رو هستیم که در نهایت موجب دلسردی و کنارکشیدن او از ادامه کار شده. امیدوارم حالا که فرد شایسته ای همچون قادر آشنا به این سمت انتخاب شده، از پیش برخی تضمین‌ها را از سطوح بالای مدیریت وزارت ارشاد گرفته باشد.
فارغ از مشکلات متعدد و ریز و درشتی که گریبان تئاتر و اهالی‌اش را گرفته، بودجه بسیار ناچیزی به هنر تئاتر اختصاص داده شده که به هیچ وجه پاسخگوی نیازها نیست. از سوی دیگر فضای حاکم بر تئاتر سال‌هاست که به سوی حال و هوایی کاسب کارانه رفته که بی تردید اداره تئاتر هم در این زمینه بی تقصیر نبوده.  امیدوارم حالا که قادر آشنا همه این مشکلات را به جان خریده و وارد چنین کارزار سختی شده، بتواند بخشی از این مشکلات را حل کند. هر چند که به عنوان یکی از قدیمی‌های تئاتر می دانم بدون برنامه‌ریزی‌هایی در سطح کلان، مدیر اداره تئاتر هم نمی تواند به تنهایی همه مشکلات را به دوش بکشد.
قادر آشنا آنقدر درباره این حوزه و مشکلات آن می داند که نیاز چندانی به بیان انتظاراتی که من و دیگر همکارانم از او داریم نیست. با این حال به برخی از این مشکلات و انتظارات به شکلی مختصر اشاره می کنم. یکی از مشکلات مشترک اغلب اهالی تئاتر برای روی صحنه بردن هر کاری ضرورت گذر ساخته آنها از حداقل 10 کانال است؛ تازه این در شرایطی است که حتی وقتی کار روی صحنه می رود مشکلات تمامی ندارند و کارگردان مذکور باید با گرفتاری‌های دیگری دست و پنجه نرم کند. پذیرفتن مدیریت این اداره آن هم با بودجه فعلی شجاعت زیادی طلب می کند. در بحث بودجه که می دانم آشنا هم به طور قطع دستش باز نخواهد بود اما امیدوارم در جلب اعتماد اهالی تئاتر موفق شود. این یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که از یک مدیر خوب در این عرصه برمی آید.  ناچارم باز هم به فضای کاسب کارانه حاکم بر فضای تئاتر اشاره کنم.
البته نه این که بگویم بحث اقتصادی مهم نیست اما مسأله اینجاست که در تمام دنیا تئاتر و تئاتری‌ها رسالتی برعهده دارند که در شرایط فعلی امکان عمل به آن وجود ندارد.  اینجا اما سختگیری‌های بی‌مورد و مسائل مالی بر همه چیز سایه افکنده است. امیدوارم قادر آشنا از انجام برنامه‌هایی که مدنظر دارد دلسرد نشده و حضورش در این حوزه منجر به اقدامات مؤثری شود.  این انتخاب را به او تبریک می‌گویم.

داوود
فتحعلی بیگی
کارگردان
قادر آشنا از مدیران لایق، کاردان، دلسوز، پاک دست، پاک چشم و پاک‌دلی است که در طول فعالیت کاری خود دیده ام. همکاری او به جهت مدیریت با هر مجموعه ای بدون قشون‌کشی بوده؛ به یاد دارم مدیری را که حتی پرسنل خدماتی‌اش را هم همراه خود به مجموعه هنرهای نمایشی وارد کرده بود. در دوران مدیریت آقای آشنا بر مرکز هنرهای نمایشی فعالیت و همکاری‌اش با حضور کارشناسانی بود که در مرکز هنرهای نمایشی فعالیت می‌کردند و در همان مدت زمان حضور هم ارتباطی دوستانه و صمیمی با مجموعه داشت. قادر آشنا سوابق روشنی در عرصه هنر و تئاتر دارد و به عقیده من حتی شایسته آن است که  به عنوان وزیر یا معاون وزیر انتخاب شود، چرا که علاوه بر استعداد مدیریتی و سابقه طولانی در حوزه فرهنگ وهنر بسیار علاقه‌مند به این حوزه و توانمند است و بسیار متأسفم که یک بار به اغوای برخی از دوستان ناآگاه، او از مدیریت مرکز هنرهای نمایشی برکنارشد.
می‌دانم همان زمان که  او به عنوان مدیر کل هنرهای نمایشی انتخاب شده بود پیشنهاد کاری دیگری هم داشت که حتی شاید به لحاظ مالی به صرفه تر بود اما علاقه‌مندی‌اش به حوزه هنر باعث شد این کار را انتخاب کند و به مرکز هنرهای نمایشی بیاید. براین نظرم که قادر آشنا مدیری است به دور از وسوسه‌ها. مردی بسیار شجاع که هرگاه مجوز نمایشی به امضای او صادر شد در دفاع از آن سینه سپر کرد و این شجاعت و درایت یک مدیر در هنرهای نمایشی بسیار حائز اهمیت است.
به هر کسی که از راه می رسد اجازه دخالت در کار نمی دهد و از مناسباتش نیز به نفع رونق تئاترو به نفع فراهم شدن امکانات مالی برای تئاتر استفاده می کند. حوزه تئاتر و هنرمندان این مجموعه به حضور چنین مدیری نیازمند است.
ای کاش تشکل های اداری بیش از اینکه به مناسبات گروهی و حزبی فکر کنند، به لیاقت، کاردانی و صداقت آدم ها توجه داشته باشند و به این بیندیشند که چه کسی وطن پرست است، چه کسی دروغ می گوید و چه کسی رفتار و اعمالش  همراه با صداقت است. اگر ما سیره امام علی ابن ابیطالب (ع) را در انتخاب مسئولان در هر کجای مملکت رعایت کنیم اینقدر مدیریت ما دچار مشکل نمی شود ولی متأسفانه خیلی وقت ها خط کشی ها و مرزبندی های سیاسی را وارد قضیه می کنیم که خیلی جاها به ضرر ما تمام خواهد شد.  قادر آشنا از جمله همین مدیران با صداقت و کاردان است که امیدوارم حتی در دولت بعدی هم بر این منصب بماند چرا که سوابق او بر همه روشن است. حالا که او به فاصله زمانی یکساله از دولت چنین امر خطیری را پذیرفته، کار بزرگی انجام داده است.

هادی مرزبان
کارگردان
سال 91 که قادر آشنا به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی انتخاب شد، در مراسم معارفه‌شان گفتم که «آقای آشنا بد موقعی به مرکز هنرهای نمایشی آمدی»؛ اگرچه از خبر انتصاب دوباره ایشان برای مدیریت تئاتر کشور خوشحالم و به ایشان خوش‌آمد می‌گویم اما امروز که با او آشناتر شده‌ام باز باید بگویم: «آقای آشنا، دوست عزیزمن، استاد خودم، خیلی بد موقعی به مرکز هنرهای نمایشی آمدی. اگر چه به تجربه مدیریتی شما اعتقاد دارم اما کم‌ وکاستی‌ها بیشتر شده، آنقدر که در خوش‌بینانه‌ترین حالت تصور می‌کنم خیلی سخت از پسش بربیایی (با دست خالی!).»
قادر آشنا شخصیتی دوست داشتنی، مدیر خوب و همراه و رفیق با همه هنرمندان است. سابقه قبلی‌شان همه این ویژگی‌ها را ثابت کرده است؛ منتهی من نگران هستم که ایشان سپر بلای همه شوند و با دست خالی آن طور که می‌خواهند نتوانند کارها را به سامان برسانند. همه می‌دانیم یکی از بزرگترین مشکلات حوزه تئاتر مشکلات مالی است.
 شهرام کرمی هم رفیق بچه‌های تئاتر بود و یک مدیر واقعاً نجیب اما در مرکز هنرهای نمایشی سپر بلای همه شد.
آمدن قادر آشنا ان شاءالله که مبارک است: «قدمتان سر چشم اما امیدوارم لااقل قول‌هایی به شما داده باشند که بتوانید جوابگوی بچه‌های تئاتر باشید.»
بچه‌های تئاتری حق‌شان را می‌خواهند؛ حق‌شان کار کردن است. قادر آشنا با تجربه مدیریتی که دارد می‌تواند کارهای جدیدی انجام دهد به شرط این که مدیران کلان وزارت فرهنگ و ارشاد پشت او ایستاده باشند و تک و تنها در دفتر مدیریت رهایش نکنند. امکانات در اختیارش قرار بدهند. نبود امکانات شبیه این است که دست و پای قهرمان شنا را ببندیم و هلش بدهیم داخل استخر و از او توقع شنا داشته باشیم.
من این را پیش‌پیش می گویم که دوستان از قادر آشنا طلبکار نشوند. اطمینان دارم که اگر این امکانات را در اختیار او قرار بدهند می‌تواند کارها را بسامان کند. با کارهایی که بناست بشود و نشده و در شرایط قوز بالا قوز تبعات کرونا، امیدوارم آشنا از بازگشت به مدیریت تئاتر پشیمان نشود. امروز در شرایطی هستیم که پیشگوها هم نمی‌توانند راجع به آینده پیش‌‌بینی درستی داشته باشند.
شرایط تاریخی عجیبی را تجربه می‌کنیم و فعلاً همه چیز دست آقای کروناست. شبیه کشتی‌ای هستیم در میان اقیانوس که طوفانی به اسم کرونا هم آن را متلاطم کرده؛ امیدوارم این کشتی بخصوص در بخش تئاترش با قادر آشنا و آشناها به سرمنزل برسد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7306/12/539273/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها