اخبــار




فرمانده مدیریت کرونا در تهران خبر داد
آمار صعودی مراجعه به بیمارستان‌های تهران

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اثر نامطلوب داروهای ضد التهابی روی سیستم ایمنی بدن، نسبت به مصرف مسکن‌هایی مانند بروفن و ژلوفن برای کاهش علائمی همچون سر درد و بدن درد افراد مشکوک به کرونا هشدار داد.  به‌گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی درباره مصرف دارو برای پیشگیری از ابتلا به کرونا اظهار کرد: افرادی که علائم خفیف کووید ۱۹ را دارند یا دچار بدن درد و سر درد و تب هستند ممکن است از مسکن‌های معمول مثل بروفن و ژلوفن استفاده کنند، متأسفانه ثابت شده که تمامی داروهای ضدالتهابی اثر نامطلوبی روی وضعیت ایمنی بدن دارند. مطالعات در ایتالیا نشان داده است که افراد مبتلا به کرونایی که بدحال شده‌اند، افرادی بوده‌اند که از مسکن‌ها استفاده کرده بودند، بنابراین داروهای ضد التهابی مانند بروفن برای افرادی که مشکوک به کرونا هستند مجاز نیست و مصرف آنها عوارض بیماری را تشدید می‌کند.

استامینوفن؛ تنها داروی مجاز برای کاهش تب و درد بیماران مشکوک به کرونا
وی با تأکید بر اینکه تنها داروی مجاز برای افرادی که تب یا درد عضلانی دارند استامینوفن ساده است، گفت: مصرف کورتن می‌تواند مرگ و میر افراد مبتلا به کووید ۱۹ را بشدت بالا ببرد، بنابراین مصرف هرگونه کورتن و اصطلاحاً داروی استروییدی برای این بیماری ممنوع است. البته این مسأله یک استثنا دارد؛ برخی افراد مانند بیماران مفصلی و بیماران مبتلا به آسم در طول زندگی خود نیازمند به مصرف کورتن هستند، این افراد نباید بدون مشورت با پزشک داروی خود را قطع کنند.  زالی با بیان اینکه کورتن به‌صورت ناگهانی سیستم ایمنی بدن را دچار ضعف می‌کند یادآور شد: مصرف کورتن در موارد غیرضروری و بدون تجویز پزشک می‌تواند عوارض بیماری کووید ۱۹ را تشدید کند. وی درباره اثر تغییرات فصلی روی ویروس کووید ۱۹ توضیح داد: تغییرات فصلی ممکن است به ضعیف شدن این ویروس کمک کند، گرما می‌تواند این ویروس را در محیط تا حدی دچار اختلال کند، از طرفی اشعه ماورای بنفش خورشید نیز قابلیت از بین بردن این ویروس را دارد اما هنوز نمی‌توان این مسأله را تأیید کرد و قطعی در مورد آن نظر داد. وی با بیان اینکه ویروس‌هایی مانند آنفلوانزا با پایان فصل زمستان کمرنگ می‌شوند، افزود: اما مطالعات در مورد کووید ۱۹ هنوز این مسأله را تأیید نکرده است که آیا واقعاً تغییر شرایط اقلیمی به‌طور قطعی می‌تواند این ویروس را از بین ببرد یا خیر. وی در عین حال اظهار امیدواری کرد که با تغییرات فصلی و گرم شدن هوا و میزان تابش اشعه خورشید این ویروس در محیط کمتر باقی بماند و یادآور شد: ممکن است یک ویروس ضعیف نیز کماکان امکان سرایت داشته باشد و افرادی را که استعداد بیشتری برای ابتلا دارند، بیمار کند. وی با بیان اینکه انتشار خبرهایی مبنی بر پایان یافتن ویروس با آغاز فصل گرما می‌تواند آثار خطرناکی بر سلامت جامعه داشته باشد، گفت: این گونه باورها باعث ایجاد احساس امنیت کاذب می‌شود و با توجه به نوپدید بودن این ویروس هنوز مطالعات کافی روی آن انجام نشده و رفتار ویروس در فصل بهار قابل پیش‌بینی نیست. وی با اشاره به شیوع این ویروس در استرالیا اظهار کرد: با توجه به اینکه این ویروس در نیم کره جنوبی نیز باعث مرگ تعدادی از افراد شده است و در فروردین ماه اقلیم کشور ما نیز شبیه به اقلیم فعلی نیم کره جنوبی می‌شود می‌توان احتمال ادامه چرخه زیستی ویروس در آن زمان را نیز داد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره وضعیت ابتلای افراد جدید به این ویروس در کشور، گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در روزهای اخیر هنوز در تهران سیر کاهنده وجود ندارد و میزان مراجعات کماکان تصاعدی است؛ حتی ممکن است موارد جدید ما شامل بیماران بدحال‌تری بشوند.

درخواست اعتبار ۲۵۰ میلیون یورویی
برای درمان کرونا در کشور از سوی وزیر بهداشت

وزیر بهداشت و رئیس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در نامه‌ای از رئیس جمهور، ۲۵۰ میلیون یورو ارز برای درمان بیماران کرونایی و تهیه لباس و ماسک و تجهیزات بیمارستانی برای حدود ۲۰ هزار تخت بیمارستانی و پرسنل درخواست کرد.
به‌گزارش ایسنا، در متن نامه دکتر سعید نمکی به رئیس جمهوری آمده است: همانگونه که در هفتمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در محضر حضرتعالی به استحضار رسید، امسال با وجود فشار ناشی از سیلاب‌های بهار، سه و نیم میلیون نفر زائرین اربعین و آنفلوانزای پاییزه N1H1 با صرفه‌جویی ۶۰۰ میلیون یورویی، قسمت عمده داروهای درمان کرونا را نیز به محض خبر یافتن از تأثیر نسبی آن در کشور چین از یک ماه قبل با همان سهمیه ارزی قبلی وارد کشور کردیم و در حال حاضر مصرف می‌شود، مع الوصف جهت استمرار درمان بیماران جدید از یکسو و تهیه لباس و ماسک و تجهیزات بیمارستانی برای حدود ۲۰ هزار تخت و پرسنلی که آماده کرده‌ایم نیاز فوری به ۲۵۰ میلیون یورو ارز داریم. خواهشمند است دستور فرمایید به نحو عاجل مساعدت و اقدام فرمایند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7306/4/539330/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها