مدیرکل محیط زیست استان مازندران هشدار داد

پروتکل‌های بهداشتی در سایت‌های دپوی زباله اجرا نمی شود





شیما جهان بخش
 خبرنگار
در پی انتشار گزارش ویروس زدایی از زباله های کرونایی که چهارشنبه هفته گذشته در روزنامه ایران منتشر شد، مدیر کل محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه بر اساس قانون دفع و دفن زباله‌های بیمارستانی بر عهده علوم پزشکی است، اظهار داشت: در شرایط فعلی که شیوع کرونا به یکباره اتفاق افتاده بار زیادی بر دوش علوم پزشکی است پس ضرورت دارد تمام دستگاه‌ها با این سازمان همکاری کامل داشته باشند.
«حسینعلی ابراهیمی» در گفت‌وگو با  «ایران» افزود: 27 سایت دپوی زباله در استان فعالیت دارند که متأسفانه پروتکل‌های بهداشتی در بیشتر آنها به درستی رعایت نمی شود اما در مورد زباله های بیمارستانی باید بگویم تمام مراحل بی خطرسازی در بیمارستان ها روی آنها انجام می شود و زمانی که زباله‌ها برای دفن به این مراکز می رسند هیچ فرقی با زباله‌های عادی ندارند پس امکان گسترش کرونا از طریق زباله‌های بیمارستانی به هیچ وجه وجود ندارد. اما این امر، مسئولیت سایت‌های دپوی زباله را در اجرای پروتکل های بهداشتی کم نمی کند. در واقع بی‌خطرسازی زباله های کرونایی به معنی بی خطر بودن زباله ها در صورت عدم اجرای پروتکل های بهداشتی برای محیط زیست نیست. جدای از همه اینها باید در نظر داشت زباله های کرونایی در بین زباله های شهری و خانگی هم وجود دارند.  
این مقام مسئول با اشاره به آهک پاشی زباله های استان  در هنگام دفن، گفت:  چند سالی می شود که تمام مراکز پسماند استان موظف به آهک پاشی هنگام دفن زباله ها شده اند و این موضوع قبل از شیوع کرونا نیز انجام می شد.
ابراهیمی با تأکید بر آنکه  نمی توان خطر آلودگی زباله های شهری را نادیده گرفت، افزود: برخی افراد مبتلا به کرونا به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند و در خانه می مانند، از این رو امکان آلودگی زباله های شهری از طریق این افراد وجود دارد. پس لازم است مسئولان شهرداری به این موضوع توجه داشته باشند و نسبت به دپوی زباله‌ها با دقت عمل کنند. همچنین ماسک‌ها و دستکش های رها شده در خیابان‌ها نیز زمینه امکان گسترش ویروس را دارند اما فراموش نکنیم این زباله ها را مردم در خیابان ها ریخته اند. در حال حاضر در تمام مراکز شهری سطل های پدال دار برای این قبیل زباله ها نصب شده اند اما متأسفانه خود مردم رعایت نمی کنند .
وی با اشاره به عملکرد مناسب رسانه‌ها در حوزه اطلاع رسانی کرونا، گفت: از روزهای اول رسانه ها با آگاه سازی مردم نقش مهمی را ایفا کردند اکنون نیز وقت آن رسیده که رسانه ها در مورد آگاه سازی مردم نسبت به زباله‌های کرونایی وارد عمل شوند و با فرهنگ سازی، مردم را نسبت به این خطر آگاه کنند و از آنان بخواهند زباله های خود را در خیابان ها رها نکنند.
مدیر کل محیط زیست مازندران در مورد میزان تولید زباله ها در این استان اظهار داشت: هر ساله بیشترین حجم زباله ها در این ایام مربوط به گردشگران نوروزی بود اما امسال که به علت شیوع کرونا پیک مسافرت ها کم شد  و با این مشکل رو به رو نشدیم اما زباله های مراکز درمانی افزایش چشمگیری داشتند. در واقع حجم زباله در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشت. از سوی دیگر مراکز خصوصی و مطب‌ها تعطیل بودند و تولید زباله نداشتند به همین خاطر افزایش زباله های بیمارستانی تغییری در حجم کلی پسماند استان نداشته است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: شیوع کرونا شرایطی را ایجاد کرده که همه باید پای کار بیایند . در این شرایط تنها یک سازمان نمی تواند پاسخگو باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7325/7/540814/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها