کاهش مسمومان قارچ سمی بخاطر کرونا


حمیرا حیدریان
 خبرنگار
بهار فصل رویش قارچ‌های خوراکی و غیر خوراکی در بسیاری از استان‌ها بویژه مناطق غرب کشور است والبته زمانی است که خبرهای تلخ مسمومیت و مرگ بخاطر مصرف قارچ های سمی را هم می خوانیم و می شنویم.  نمونه آن سال 1397 بود که شاهد مسمومیت و مرگ دهها نفر از هموطنان در استان های کرمانشاه، ایلام و کهگیلویه و بویر احمد بودیم. اما امسال با وجود بارش های خوب و رویش وسیع این قارچ ها ، خوشبختانه آمار مسمومیت ها بسیار کاهش یافته است.
بابک افراز مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی ایلام در گفت و گو با «ایران» گفت: هر ساله با آغاز فصل بهار و رویش انواع گیاهان خوراکی مردم ایلام  در مناطق کوهستانی اقدام  به چیدن گیاهان دارویی و قارچ می کنند که متأسفانه به علت عدم تشخیص قارچ خوراکی از نوع سمی، دوسال قبل شاهد بودیم که بسیاری از شهروندان این استان دچار مسمومیت شده و حتی تعدادی متأسفانه فوت کردند. وی با اشاره به اینکه ۳۰۰ گونه گیاهی در استان ایلام وجود دارد که از جمله آنها می‌توان قارچ، کنگر، پنیرک، کله شنگ، تره، بوره ولی، پاغازه، شنگ، آوندول، علف چشمه، پیازکوهی، سیرکوهی و انواع قارچ‌های کوهی را نام برد، افزود: بسیاری از این گیاهان خودرو علاوه بر مصارف غذایی خواص درمانی نیز دارند، اما فراموش نشود در برخی از گونه‌های گیاهی تشخیص نوع سمی از خوراکی به ویژه در قارچ‌ها بسیار مشکل است. حتی تشخیص آن برای متخصصین نیز تنها درآزمایشگاه امکانپذیر است.
این مسئول بابیان اینکه اتفاق تلخ مسمومیت شهروندان در سال٩٧یک هشدار جدی برای ما بود تصریح کرد: این اتفاق ناگوار باعث شد در سال ٩٨ما اقدام به آموزش مردم کنیم و برای همین از طریق رسانه ها و نیز نصب بنر درسطح شهر واطلاع رسانی  خوشبختانه توانستیم جلوی تکرار یک فاجعه را بگیریم و امسال نیز با توجه به شیوع بیماری کرونا خود مردم نیز ازرفتن به طبیعت خودداری کردند و همین عامل باعث شده است که خوشبختانه تاکنون موردی از مسمومیت گزارش نشود.
بابک افراز با تأکید بر اینکه با آغاز فصل بهار میزان بارندگی ها تا نیمه دوم اردیبهشت نیز شدت دارد گفت: همین عاملی برای افزایش رشد قارچ ها در مناطق مختلف است چرا که رشد قارچ نیاز به رطوبت دارد و بارش ها زمینه را برای رشد و نیز افزایش تولید آنها فراهم می کند و از آنجایی که تشخیص انواع قارچ های خوراکی از سمی بسیارسخت است توصیه می شود مردم از کندن و یاخرید آن در کنار جاده ها خودداری کنند و تنها  آن را از مراکز خرید که در بسته بندی و با هولوگرام است تهیه کنند. وی انواع قارچ ها را بیش از ٢٠٠نوع اعلام کرد و افزود: در اکثر نقاط استان ایلام شرایط برای رشد فراهم است اما بیشترین میزان رشد و تولید قارچ را در مناطقی چون ایوان در منطقه «بان کول و مله پنجاب» شاهد هستیم که اینها تماماً به صورت خودرو هستند. وی عنوان کرد: حتی کندن این قارچ‌ها از زمین می‌تواند دست انسان‌ها را آلوده کند، سم قارچ به راحتی منتشر و باعث  مسمومیت می‌شود.
پرورش گسترده در کرمانشاه
 سالانه ٥هزار و ٧٣هزار تن قارچ در ٧٣واحد تولیدی در استان کرمانشاه تولید می شود که از این میزان ٢هزار و ٦١٣تن به بازار عرضه می شود.
رضا زارعی مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت و گو با «ایران» گفت: تعداد واحدهای تولید قارچ در استان ٦واحد صنعتی بزرگ بالغ بر ٢٢٠تن ظرفیت تولید دارند مابقی واحد ها از فضای کوچکتری برخوردار هستند.ضمن اینکه بیشتر این واحدها در یک مجتمع گلخانه ای به نام «ماهی دشت» فعالیت می کنند.
وی به مسمومیت ناشی از قارچ های سمی در بهارسال ٩٧ اشاره کرد و گفت: متأسفانه با این میزان تولید در استان برخی از افراد علاقه به استفاده از قارچ های خودرو در دل طبیعت دارند و این در حالی است که تشخیص نوع قارچ حتی برای متخصصین بدون آزمایش بسیار دشوار است و همین عدم آگاهی باعث شد تا افراد زیادی به چیدن این قارچ ها که عمدتاً سمی بودند اقدام کنند و متأسفانه شاهد مسمومیت و حتی جان باختن آنان باشیم. اما خوشبختانه در سال گذشته با همراهی رسانه ها و نصب بنر در مناطقی که قارچ های خودرو درآنجا رشد می کنند از مردم خواستیم تا از کندن و مصرف قارچ ها خودداری کنند که همین باعث شد موردی از مسمومیت را شاهد نباشیم. ضمن اینکه امسال نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا با تدابیر انجام شده هیچ موردی از مسمومیت خوشبختانه گزارش نشده است.
فریب ظاهر قارچ ها را نخورید
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیزدر این خصوص به خبرنگار ما گفت: قارچ‌های سمی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی دارند و تشخیص آن‌ها توسط افراد عادی میسر نبوده و از طریق کاملاً علمی و تخصصی توسط متخصصان امکان پذیر است. دکترامام بخش قائدی افزود: بهتر است از جمع آوری و مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت خودداری شود.برخی از گونه‌های این قارچ‌ها به دلیل وجود ماده ای سمی به نام آماتوکسین، منجر به مسمومیت‌های شدید شده که عمدتاً آسیب‌های مخربی بر کبد دارند و حتی منجر به سرطان و مرگ می شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7325/7/540816/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها