11 کمیسیون تخصصی مجلس رؤسای خود را شناختند

رقیب قالیباف رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شد






رؤسای 11 کمیسیون از کمیسیون‌های 14 گانه مجلس یازدهم مشخص شدند و کار تعیین تکلیف هیأت رئیسه سه کمیسیون دیگر به آینده موکول شد. تا اینجای کار دو کمیسیون فرهنگی و حقوقی مجلس به دلیل نبود تعداد متقاضی کافی برای عضویت در آنها نتوانسته‌اند به حد نصاب لازم برای انتخابات هیأت رئیسه برسند. رئیس کمیسیون اصل 90 هم باید طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس با رأی تمام نمایندگان در صحن علنی انتخاب شود.
در میان 11 کمیسیونی که روز گذشته انتخابات آنها برگزار شد، انتخابات دو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و برنامه و بودجه بیشتر مورد توجه رسانه‌ها برای گمانه‌زنی بود. همان دو کمیسیونی که بیشترین تعداد متقاضی برای عضویت را هم داشتند. در نهایت رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در سال آخر دوره دهم برای سال اول دوره یازدهم هم در جای خود باقی ماند و بدین ترتیب مجتبی ذوالنور، دومین سال ریاستش بر این کمیسیون را در مجلس تازه تجربه خواهد کرد. عباس مقتدایی و شهریار حیدری نمایندگان مردم اصفهان و قصرشیرین هم به ترتیب نواب اول و دوم این کمیسیون شدند. در کمیسیون برنامه و بودجه هم کرسی ریاست به حمیدرضا حاجی‌بابایی رسید؛ یکی از باسابقه‌ترین نمایندگان مجلس که حالا ششمین دوره حضورش در پارلمان را تجربه می‌کند. محمد خدابخشی و سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نمایندگان الیگودرز و تبریز هم نواب اول و دوم این کمیسیون خواهند بود.
برای کمیسیون اقتصادی هم رأی نمایندگان به محمدرضا پورابراهیمی رسید تا مانند سه سال اول مجلس دهم باز هم در این جایگاه قرار بگیرد. سیداحسان خاندوزی و کاظم موسوی هم توانستند به عنوان نواب اول و دوم انتخاب شوند. در کمیسیون صنایع و معادن کرسی ریاست سهم عزت‌الله اکبری تالارپشتی نماینده تهران شد و سید احمد رسولی نژاد و علی جدی نواب او در این کمیسیون خواهند بود. کمیسیون بهداشت مجلس اما بعد از یک وقفه چهارساله باز هم ریاست حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان را تجربه می‌کند، کسی که همین سمت را در مجلس نهم برعهده داشت. همچنین علی اصغر باقرزاده و سید محمد پاک مهر نیز به عنوان نواب اول و دوم رئیس این کمیسیون انتخاب شدند. اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز رأی خود را برای ریاست این مجموعه به علیرضا منادی نماینده تبریز دادند و جایگاه نواب اول و دوم این کمیسیون سهم محمد وحیدی و  سید محمد مولوی شد.
در کمیسیون عمران اما قرار است علیرضا کوچی پنجمین سال پیاپی ریاستش بر این مجموعه را بعد از مجلس دهم تجربه کند. برای کمیسیون عمران کمال علیپور خنکداری و منصور آرامی به عنوان نواب اول و دوم رئیس ایفای نقش خواهند کرد. کمیسیون شوراها و امور داخلی نیز در سال اول مجلس یازدهم با ریاست محمدصالح جوکار اداره خواهد شد و حسین بامیری و محمدحسن آصفری نواب رئیس این کمیسیون خواهند بود.
همچنین در انتخابات دیروز کرسی ریاست کمیسیون اجتماعی سهم مهدی عیسی‌زاده شد و ولی اسماعیلی و عباس گودرزی به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند. سید جواد ساداتی نژاد هم در سال اول مجلس یازدهم ریاست بر کمیسیون کشاورزی را تجربه می‌کند. جلال محمودزاده نایب و محمدجواد عسکری نواب او خواهند بود. در نهایت نیز فریدون عباسی توانست در انتخابات دیروز جایگاه ریاست کمیسیون انرژی را از آن خود کند و صندلی نواب او هم سهم موسی احمدی و احمد مرادی شد.
حالا با برگزاری انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس که معنای آن شکل‌گیری رسمی این کمیسیون‌هاست عملاً فاز جدی فعالیت‌های مجلس یازدهم آغاز می‌شود. جایی که باید منتظر بود و دید که نتیجه کار این کمیسیون‌های تخصصی در قانونگذاری و نظارت چگونه خواهد بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7374/3/546047/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها