کلاه پهلوی روی سر مردم



نظمیه‌چی‌ها سرهرگذرمستقر بودند و مردم را مجبور می‌کردند از نزدیک‌ترین مغازه«کلاه پهلوی» بخرند و به سر بگذارند. از دوم تیرماه 1306 استفاده از کلاه جدید اجباری شد وتردد بدون پوشش اعلام شده از سوی حکومت، با ممانعت مأموران نظمیه همراه بود. مردم اما به این راحتی زیر بار اجبار حکومت نوپای پهلوی نرفتند، اقوامی که پوشش سنتی داشتند ازجمله عشایر بختیاری و قشقایی، بیش از دیگران در مقابل استفاده از کلاه و لباس جدید مقاومت کردند و در نهایت هم موفق شدند پوشش سنتی خود را حفظ کنند. تنها مردم نبودند که با این پوشش نامأنوس کنار نیامدند، مهدی قلی هدایت و چند نفر دیگر از سیاسیون و صاحب منصبان هم ابتدا زیر بار این
 اجبار نرفتند.
اما با وجود تمام مقاومت‌ها یک سال بعد «‌قانون متحدالشکل نمودن البسه اتباع ایران در داخل مملکت» به تصویب مجلس رسید و برای متخلفین جریمه تعیین شد.
متخلفان به پرداخت یک تا 5 تومان پول نقد و یک تا هفت روز حبس محکوم می‌شدند. روحانیون تنها گروهی بودند که اجباری به تبعیت از این قانون نداشتند. چند سال بعد «کلاه شاپو» جای«کلاه پهلوی»را روی سر مردم گرفت و در نهایت قانون استفاده از لباس و کلاه متحد که یکی از نشانه‌های تمایل رضا شاه به مدرن کردن کشور بود، با تبعید او در سال 1320 لغو شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7374/18/546088/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها