‌به نام تاریخ




2 تیر
95 روز از سال 99 گذشته است. امروز را هم از هنرمندانی که به دنیا آمدند و درگذشتند یاد می‌کنیم.
تولدها
پرویز پرستویی: بازیگر محبوب سینما امروز 65 ساله می‌شود. پرستویی از جوانی تئاتر را آموخت و با اینکه به‌عنوان منشی در دادگستری تهران کار می‌کرد به‌دلیل علاقه به تئاتر آن شغل را رها و بازیگری را دنبال کرد. او از اعضای گروه تئاتر بهرام بیضایی بود و اولین تئاترش را هم در قالب همین گروه بازی کرد. عضویت در گروه تئاتری «کوچ» با همراهی بهزاد فراهانی باعث شد او در این هنر بیشتر شناخته شود. نمایش‌های میلاد، چشم در برابر چشم، شبی در حلبی آباد و پتک از مهم‌ترین آثار او در زمینه تئاتر هستند. با فیلم «دیار عاشقان» وارد سینما شد و برای همان نقش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را گرفت.
صمد بهرنگی: 81 سال پیش در چنین روزی نویسنده‌ای به دنیا آمد که یکی از مشهورترین چهره‌های ادبیات معاصر ایران و فولکلور آذربایجان شد. صمد بهرنگی معلم بود و نقش زیادی در به رسمیت شناخته شدن حقوق کودکان در ایران و گسترش آموزش در روستاهای آذربایجان داشت. نویسندگی را با طنزنویسی آغاز کرد و پس از انجام پژوهش‌هایی برای جمع‌آوری آثار ادبیات محلی آذربایجان داستان‌هایی چون ماهی سیاه کوچولو، اولدوز و عروسک سخنگو و کچل کفترباز را نوشت.
غلامحسین غریب: غریب یک هنرمند تمام عیار بود. نویسنده، شاعر، موسیقیدان و نوازنده کلارینت. او که سال 1302 به دنیا آمده بود به‌عنوان یکی از بنیانگذاران انجمن هنری خروس جنگی شناخته می‌شود. انجمنی پیشرو در هنر نو که در زمینه ادبیات، تئاتر، موسیقی و نقاشی فعال بود. غریب از دوستان نزدیک نیما یوشیج بود و اولین داستانش به‌ نام «ساربان» با ویرایش یوشیج منتشر شد. او عضو هیأت مؤسس ارکستر سمفونیک تهران و اولین نوازنده ساز بادی ارکستر سمفونیک بود.
سالروز تولد مسعود آب پرور، کارگردان، میرزاجهانگیرخان صوراسرافیل روزنامه نگار، محمد حمزه‌زاده کارگردان تئاتر، زهره جهان پرور طراح صحنه، ابراهیم فلاحی کاشی‌کار، رضا روحانی اصفهانی مجسمه ساز، ابراهیم فلاحی کاشی کار، مجید مهرگان نگارگر، ایرج فهیمی صدابردار، محمدمهدی گورنگی آهنگساز و کارن کیهانی آهنگساز هم امروز است.
 درگذشت‌ها
مصطفی کمال پورتراب: آهنگساز ایرانی و از استادان تئوری موسیقی سال 95 در چنین روزی درگذشت. او از 5 سالگی فلوت می‌نواخت و دیپلم هنرستان موسیقی گرفت و نواختن سازهای فاگوت، ویولن و تار را آموخت. تئوری موسیقی را از روح‌الله خالقی یاد گرفت و از پرویز محمود به طور خصوصی آهنگسازی آموخت. کمال پورتراب به تدریس موسیقی مشغول بود و مدتی هم مدیر هنرستان موسیقی ایران شد. او که سال 1387 به‌عنوان چهره ماندگار موسیقی ایران انتخاب شد از اعضای هیأت مؤسس شورای عالی خانه موسیقی ایران و نایب رئیس این شورا بود. کتاب‌های تئوری موسیقی، مقدمه‌ای بر مبانی آهنگسازی و آهنگ‌های برگزیده برای پیانو از کتاب‌های پورتراب است.
احمد ابراهیمی: ابراهیمی در خانواده‌ای اهل موسیقی در اورامانات کردستان به دنیا آمده بود و در تهران به‌دلیل صدای خوشی که داشت با ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، غلامحسین بنان و ادیب خوانساری آشنا شد و از آنها موسیقی و آواز را آموخت. ابراهیمی اولین اجرای رادیویی‌اش را با محمود ذوالفنون در رادیو تهران اجرا کرد و پس از یک سال به ارکستر مرتضی محجوبی پیوست. او سال‌ها به آموزش ردیف‌های آوازی مشغول بود و سال 92 پس از یک دوره بیماری در 87 سالگی درگذشت.
کوروش اسدی نویسنده و مدرس داستان‌نویسی و جیمز روی هورنر آهنگساز فیلم مشهور تایتانیک هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7374/24/546122/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها