افزایش سواد رسانه‌ای به جای اصرار به مسدودسازی


احمد مازنی
نماینده سابق مجلس
گزارش‌های ویدئویی، متن و عکس که به صورت انبوه تولید و در فضای مجازی منتشر می‌شود، دارای اهداف و برنامه خاص است، به موضوع و محتوای این پیام‌ها کاری ندارم اصل مسأله مهم است که باندهای ویژه‌ای در اتاق فکرشان برای القای یک اندیشه، باور یا رفتار با لحاظ ابعاد روانشناسی اجتماعی و تأثیرگذاری بر مخاطب عام یا خاص این محتواها را تولید و به صورت انبوه پخش می‌کنند.
کاربران هم بر اساس علائق شخصی، گرایش فکری و سیاسی عضو این مجموعه‌ها در فضای مجازی می‌شوند و بدون دریافت مزد تبدیل می‌شوند به عامل نشر این آثار، واقعاً فرق نمی‌کند کدام باند و با کدام محتوا، چون متاع کفر و دین بی‌مشتری نیست گروهی این گروهی آن پسندند. مثلاً سازمان منافقین برای القای ناکارآمدی جمهوری اسلامی و جنگ روانی علیه ملت ایران برای سرنگونی نظام، سلطنت‌طلبان با هدف اثبات برتری شاه و شورش خواندن انقلاب 1357، گروه‌های افراطی مدعی ارزش‌ها با هدف لجن‌مال کردن منتقدین، بویژه مسئولین دولتی و نمایندگان مجلس و در رأس آنها اصلاح‌طلبان، یا گروه‌های مروج ابتذال جنسی برای ترویج ابتذال در روابط زنان و مردان و... این آثار را تولید و در فضای مجازی منتشر می‌کنند. حال سخن این است که ما با این آثار چه کنیم؟
اولاً در مورد وقت گذاشتن برای خواندن یا تماشای این آثار باید ملاحظه وقت، سلامت جسم، روان و بالاخره خطر تأثیرپذیری را داشته باشیم. تجربه ثابت کرده که انسان در هر سن و سالی و با هر میزان دانش و تجربه تأثیر می‌پذیرد، مثل رفیق بد و ذغال خوب که عاقبت کار دست آدم می‌دهد. ضمن اینکه وقت گرانبهای انسان صرف گردش در این شبکه و آن شبکه و این کانال و آن کانال و این گروه و آن گروه می‌شود و سرمایه گرانبهای عمر تلف می‌شود و سلامتی انسان نیز به مخاطره می‌افتد. بنابراین زمان مشخص و در حد ضرورت را صرف فضای مجازی کنیم و این زمان را صرف استفاده مطلوب و مفید از این فضا بکنیم.
ثانیاً در انتشار این مطالب دست و دلباز نباشیم، هر مطلبی را برای هر فرد و گروهی ارسال نکنیم و ناخواسته به کارگر گروه‌ها و باندهای خاص که احیاناً بدون نام و نشان یا با برچسب دیگر ظاهر می‌شوند، تبدیل نشویم و از خطرهای عظیمی که ممکن است با این کارمان برای فرد یا خانواده‌ای ایجاد کنیم به خدا پناه ببریم. ثالثاً در صورتی که با هدف اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی برای اعضای گروه یا افراد خاص، مثلاً نمایندگان مجلس این مطالب ارسال می‌شود، صرفاً همین هدف القا شود نه اینکه به دلیل عدم‌دسترسی به داده‌های درست و یا تنبلی در تهیه اطلاعات واقعی،  هر چه از هر جا رسید و به مذاق ما خوش آمد، برای مسئولین بفرستیم! متأسفانه مشاوران رسمی و غیررسمی خواسته یا ناخواسته از همین طریق افکار مسئولین را جهت می‌دهند. نکته دیگر اینکه هر کس هر چه را دوست دارد از باب حب الشئ یعمی و یصم و یا نسبت به چیزی یا کسی نفرت دارد سعی می‌کند اخبار و محتوای تولیدی موجود در فضای مجازی را متناسب با علاقه خود فوروارد کند و به جایی می‌رسد که حاضر به دیدن یا شنیدن مطالب مخالفین نمی‌شود، در این صورت جامعه به قطب‌هایی تبدیل می‌شود که هر قطبی در جهل مرکب خود ابدالدهر می‌ماند و در حقیقت ما با این کارمان جهل مرکب را نشر می‌دهیم! بنابراین توصیه می‌کنم به‌جای برخورد سلبی و تقابلی محض با فضای مجازی و یا انفعال مطلق در برابر آن، سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهیم و بر دانش خویش در مورد نحوه استفاده از این ظرفیت بیفزاییم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7374/2/546148/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها