امریکا از آزمایشگاه‎های پنهانی خود نیز بگوید


اکاترینا بلینووا
مترجم: وصال روحانی
امریکا در حالی چین را متهم به پنهان‌کاری در ارتباط با دلایل و ریشه‌های بسط بیماری مهلک کرونا کرده که خود چندین و چند آزمایشگاه مجهز شیمیایی- پزشکی و البته واحدهای جاسوسی در نزدیکی مرزهای روسیه و چین تعبیه کرده و سال‌ها است مقابل تأسیس نهادهایی قرار گرفته که کارشان تحقیق پیرامون ساخت پنهانی سلاح‌های شیمیایی و سلاح‎های کشتار جمعی، برای اطلاع‌رسانی به سازمان ملل است.
ترامپ در حالی مکرراً از چینی‌ها خواسته‌ است درب‌های آزمایشگاه‎های ویروس‌شناسی ووهان را به‌روی محققان باز و آسیب شناسی توسط این پژوهشگران را ممکن کنند که خود و اسلافش در کاخ سفید ید طولایی در پنهان‌کاری اینگونه مسائل داشته و سال‌ها نگذاشته‌اند آزمایشگاه‎های شیمیایی- نظامی و تحقیقاتی‌شان در نقاط استراتژیکی در سطح جهان توسط مأموران حقیقت‌یاب بازرسی و مورد کنکاش قرار گیرد. بحث آزمایشگاه‎های بیولوژیک و پنهان امریکا در این سوی و آن‌سوی جهان، اواسط ماه مه (اواخر اردیبهشت) امسال از سوی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه مطرح شد. او در سخنانی به این مسأله پرداخت که امریکایی‌ها چگونه از پایگاه‌های به اصطلاح پژوهش و ردیابی و جاسوسی خود در مرز روسیه و چین بهره‌ می‌برند و چرا آزمایشگاه‎های شیمیایی خود را به طور نهانی در برخی جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی کار گذاشته و حاضر نیستند گزارش کار آنها را به طور رسمی به مقام‌های ذیصلاح جهانی بدهند.
از 2001 به‌بعد روسیه و چین و بسیاری از کشورهای دیگر جهان کوشیده‌اند نهادهای حقیقت‌یاب را در مورد چگونگی فعالیت آزمایشگاه‎های شیمیایی- پزشکی امریکا، فعال سازند و با مدیریت سازمان ملل گزارش کار ماهانه این نهادها را به طور منظم در اختیار سایر کشورها قرار دهند. اما بدیهی است که رؤسای جمهوری مختلف امریکا در مسیر تشکیل این نهادها یا نهادهای تشکیل شده، سنگ اندازی کرده‎اند. در همین ارتباط پتری کرون تحلیلگر سیاسی فنلاندی و متخصص امنیت سایبری می‌گوید: تلاش موفقیت‌آمیز امریکایی‌ها برای رو نشدن فعالیت آزمایشگاه‎های شیمیایی‌شان و پنهان ماندن دسیسه‌های احتمالی آنها، سند آشکاری در مورد استثنا قائل شدن همیشگی‌ نهادهای محافظه‎کاری مثل سازمان ملل در مورد امریکاست. کرونا یک موضوع تازه است اما واقعیت امر این است که ده‌ها سال قبل از بروز این اپیدمی نیز امریکا و متخصصان آن روی ترکیب‌های شیمیایی از این دست و بر‌ روی ویروس‌های جدید شبیه کرونایی و طرق سوءاستفاده از آن کار می‌کرده‌اند. خط نازک حائل بین تحقیقات سالم شیمیایی و ساخت سلاح‌های کشنده از طریق همین مواد، چیزی است که امریکا را در زمینه برتری‌جویی‌های شیمیایی از رقبایش پیش‌انداخته و ادعای اخیرشان در مورد اتفاقات ایالت ووهان چین و پنهانکاری احتمالی چینی‌ها در این خصوص را بیرنگ می‌کند.»
در اواسط ماه آوریل (اواخر فروردین) امسال پس‌از باریدن تیرهای زهرآگین تازه‌ای از سوی ترامپ بر سر دولت پکن، ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت کشورش حاضر است در صورت بی‌طرفی شورای امنیت و انجام یک کار جدی از سوی این نهاد آدرس و نوع عملکرد این لابراتوارها را به اطلاع آنها برساند.
چینی‌ها هم به‌نوبه خود در مورد فعالیت‌های پنهانی امریکا در باب مسائل شیمیایی و ردگیری‌های ویروس آنها بارها ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند اسنادی به‌دست آورده‌اند که نشان دهنده تحرکات منظم امریکا در این خصوص در مرزهای گسترده چین و درون خاک بعضی همسایگان این کشور پرنفوس شرق آسیایی است. در همین ارتباط سایت رسمی ارتش چین، ماه گذشته 10 پرسش از دولت واشنگتن در مورد عملکرد و نحوه فعالیت این آزمایشگاه‎ها مطرح و در یکی از آنها این سؤال را عنوان کرد که نقش دانشمندان امریکا در ایجاد و سپس بسط ویروس مرگبار موسوم به «آنفلوانزای اچ‌وان» چه بوده است. سؤال دیگر چینی‌ها این بوده که به چه سبب امریکا فعالیت‌های انستیتوی شیمیایی ارتش خود را سال‌ها از دید و نظارت سایرین پنهان نگه داشته است. در همین ارتباط راب کاجی‌والا، فعال حقوق‌بشر در هاوایی اخیراً از دولت امریکا پرسیده بود: «این را باور ندارم که کووید19 یک سلاح ساخته شده با مقاصد سیاسی باشد و چین را هم به سوءاستفاده از آن متهم نمی‌کنم اما این را می‌دانم که امریکا و آزمایشگاه‎های آن، سال‌ها است به ساخت چنین سلاح‌هایی مشغولند.»
*‌ منبع: Sputnik

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7374/4/546156/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها