گزارش های دولت مثبت یا منفی باید ارائه شوند


سعید معدنی
 جامعه شناس
با توجه به تجربیات گذشته در سال‌های اخیر، دولت همواره مسئول است اما متأسفانه صاحب صد درصد قدرت نیست و تداخل در وظایف وجود دارد. دولت در مشکلات مسئول است، اما در رفع مشکلات همه قدرت را به دست ندارد تا بتواند درست عمل کند. در سایر کشورها دولت‌ها، نیروی نظامی، انتظامی و حتی قوه قضائیه را در دست دارند و می‌توانند در همه امور اعمال نظر داشته باشند. در نهایت تصمیم گیری‌های مهم کشور بر عهده دولت است و دولت‌ها هم با قدرتی که دارند، می‌توانند مسئولانه عمل کنند. در ایران تداخل قدرت وجود دارد و در عین حال هم نهادهایی در جامعه حضور دارند که ممکن است با دولت همراهی نکنند اما در مقابل دولت همیشه مسئول است و در واقع هم قدرت کامل را ندارد، پس نمی‌توان تمام تقصیرها را در همان وهله اول به گردن دولت انداخت.
در برخی اقدامات، سازمان‌ها و نهادها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دخالت می‌کنند و سبب می‌شوند، موضوع نارس و حل نشده باقی بماند. قضاوت کردن در مورد عملکرد دولت همیشه کار سختی است؛ در این خصوص دولت‌های قبلی هم همیشه مشکل داشتند. در کشورهای پیشرفته اروپایی و امریکایی حتی در کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان تمامی نهادها در دست دولت است و در بیشتر حالات هم مشکلات توسط دولت‌ها حل می‌شوند.  در عین حال و با وجود همه موارد گفته شده، دولت سخنگو دارد و موظف است کلیه عملکردهای خود چه مثبت و چه منفی را در اختیار مردم قرار دهد. در این حوزه در گام اول دولت باید کاستی‌های کار خود را بازگو و در اقدام بعدی دستاوردهای خود را مطرح کند.
در دوران کرونا، برجام و مواقع بحرانی دولت همواره از تمام تلاش خود بهره گرفته، و همیشه نشان داده که اهل مذاکره و گفت و گو است. علاوه بر ارائه گزارش‌ها در عرصه کلان، در عرصه خرد هم باید دستاوردها بازگو شود و در نهایت دولت باید مردم را محرم اسرار خود بداند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7377/5/546404/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها