ایران در ایران



قلمرو یوز آسیایی زیر پوشش اینترنت می‌رود

ایران زمین - مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان گفت: زیستگاه یوزآسیایی در شرق استان زیر چتر پوشش آنتن‌دهی تلفن همراه و اینترنت قرار می‌گیرد.
به‌گزارش ایرنا، سید یاسر حسن‌پور اعلام کرد: با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در زیست کره توران استان سمنان با سرمایه‌گذاری ۳۰ تا ۴۰ میلیارد ریالی این وزارتخانه تحت پوشش آنتن‌دهی تلفن همراه و اینترنت پهن‌باند قرار می‌گیرد.
وی با تأکید بر ضرورت حمایت از یوزپلنگ آسیایی به‌عنوان گربه‌سان نادر و در معرض خطر انقراض خاطرنشان کرد: ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی و امکان پوشش آنتن دهی تلفن همراه و خدمات دسترسی اینترنت پهن باند سیار در زیست کره توران موجب نظارت، رصد و تحلیل دقیق‌تر رفتارهای یوزهای آسیایی به کمک فناوری‌های نوینی همچون اجرای طرح دوربین‌گذاری و دیگر ظرفیت‌های فناوری نوین در محدوده پارک ملی می‌شود.حسن‌پور بیان کرد: برخورداری از آنتن دهی و اینترنت پهن باند برای ساکنان و محیطبانان کیلومترها دورتر از شهرها و روستاها در دل کویر مرکزی ایران و درحال محافظت از گونه‌های جانوری و حیات وحش کشور از جمله مزایای اجرای این طرح است.
وی اضافه کرد: این طرح می‌تواند دسترسی آسان آنان را به جدیدترین خدمات دیجیتال و کلیه خدمات شبکه ملی اطلاعات از جمله آموزش الکترونیکی، دولت الکترونیکی، تلویزیون اینترنتی، بهداشت و سلامت الکترونیکی و خدمات بانکی، فراهم کند.
کوشکی و دلبر دو یوزپلنگ نر و ماده‌ای هستند که به ترتیب ۱۰ آذر ١٣٩٣ از پناهگاه حیات وحش میاندشت و ۱۱ آذر ١٣٩٣ از ذخیره گاه زیست کره توران به پارک پردیسان تهران منتقل شدند، این دو گونه ارزشمند با هدف تکثیر در اسارت و انجام تحقیقات روی رفتار گربه‌سانان به این مکان منتقل شدند و فروردین ۹۹ هر دو یوز به توران در شرق استان سمنان بازگشتند.

تورم در لرستان بالاتر از میانگین کشوری است

خرم آباد- مسکن لرستان بین برخی از گروه‌های کالایی، ضریب اهمیتی بالایی دارد و متحمل تورم بیشتری شده، از این‌رو خانوارهای ساکن این استان ۴.۵ درصد بیشتر از میانگین کشوری متحمل فشار تورمی شده‌اند. به گزارش ایسنا، «ماندگار مرادی‌فر»، مدیرکل اموراقتصادی و دارایی لرستان ضمن بیان این مطلب خاطرنشان کرد: شاخص کل تورم ۱۲ ماهه در اردیبهشت ۹۹ در لرستان ۳۴.۳ و در کشور ۲۹.۸ درصد است؛ یعنی خانوارهای ساکن لرستان ۴.۵درصد بیشتر از میانگین کشوری متحمل فشار تورمی شده‌اند.
وی تصریح کرد: شاخص تورم مسکن استان با ۳۴.۶ درصد، ۱۲.۶درصد بیشتر از همین شاخص در کشور(۲۳ درصد) بوده و باتوجه به ضریب اهمیت ۲۸.۶ درصدی آن موجب اختلاف و بالاتر رفتن تورم لرستان با سایر استان‌ها شده و این علت و سایر علل کم اهمیت‌تر منجر به تورم در لرستان شده است.

ثبت ۱۲ اثر ناملموس لرستان در فهرست آثار ملی کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ثبت ۱۲ اثر ناملموس استان در فهرست میراث ناملموس ملی کشور ابلاغ شد. سید امین قاسمی اعلام کرد: در کمیته تخصصی میراث ناملموس صابون پزی سنتی، فنون ساخت سماور خمره‌ای، مهارت پخت کباب سنتی، پَتلَه پُلو و حلوا ارده پشمکی بروجرد ثبت ملی شد.
وی افزود: همچنین مهارت پخت سنتی حلوا ارده روغنی و نان تیری بروجرد، مهارت پخت شامی کباب خرم آباد، کنگر شیر، نان بلوط(کلک)، نان گِرده و مهارت بستن گلونی در میان مردان و زنان عشایر لرستان با پیگیری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ثبت ملی شد.
وی با تأکید بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی مبتنی بر مهارت‌های کاربردی، طبخ غذا و مهندسی خیاطی استان اظهار داشت: اگرچه لرستان مهد آثار ملموس طبیعی و تاریخی است اما نباید از آثار فاخر ناملموس در این استان غافل ماند. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان با اشاره به اینکه در حال حاضر پرونده حدود ۴۰۰ اثر غیر منقول دیگر نیز برای ثبت ملی به دفتر ثبت وزارت ارسال شده بیان کرد: در این حوزه برگزاری نمایشگاه‌های متنوع و جشنواره‌های بومی محلی اهمیت دارد ،چرا که بخش مهمی از فرهنگ و تاریخ غنی لرستان در آن نهفته است.

۲۴۰۰ روستای آذربایجان‌غربی به شبکه ملی اطلاعات متصل شد

 مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه پوشش شبکه ملی اطلاعات در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، صفر بود، گفت: با تلاش دولت تاکنون ۲هزار و ۴۰۰ روستای این استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌ است.
قاسم جلیلی‌نژاد افزود: با این آمار، ۸۵ درصد از روستاهای آذربایجان‌غربی به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است. وی ادامه داد: افزایش اشتغال، کاهش شکاف دیجیتالی، توسعه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات برای افزایش رفاه روستاییان، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی از اهداف اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات است.

رتبه دوم ثبت طلاق در خراسان رضوی

مشهد- مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌ رضوی گفت: این استان ظرف دو ماه نخست امسال با ثبت دو هزار و ۲۴۶ مورد واقعه طلاق، رتبه دوم را در بین استان‌های کشور پس از تهران دارد.
به‌گزارش ایرنا، محمدحسن بهادر افزود: ظرف ۱۰ سال اخیر تعداد وقوع طلاق در خراسان رضوی به‌طور میانگین ۱۹ درصد رشد داشته است.وی ادامه داد: همچنین ظرف ۱۰ سال اخیر ثبت واقعه ازدواج در خراسان رضوی به میزان ۸.۷ درصد کاهش یافته است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌ رضوی گفت: در طول ماه‌های فروردین و اردیبهشت  امسال شش هزار و ۷۸۰ مورد واقعه ازدواج دراین استان ثبت شد.وی افزود: ازاین تعداد ازدواج ثبت شده در خراسان رضوی دو هزار و ۶۵۱ واقعه مربوط به شهرستان مشهد است.
بهادر ادامه داد: آمار ازدواج ظرف همین دو ماه در مقایسه با دو ماه نخست پارسال در خراسان رضوی به میزان ۲۷ درصد کمتر شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7377/6/546408/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها