«ایران» از معاملات بهاری بازار مسکن گزارش می‌دهد

متوسط قیمت مسکن در تهران 19 میلیون تومان شد


گروه اقتصادی / بازار مسکن در سال‌های اخیر مسیر متفاوتی در پیش گرفته است. پس از یک رکود سنگین بیش از دوساله از اواسط سال گذشته بتدریج تعداد معاملات دراین بازار بیشتر شد، اما درماه‌های اخیر همواره میزان رشد قیمت از معاملات بیشتر بوده است. این درحالی است که از ابتدای سال‌جاری قیمت مسکن بخصوص در پایتخت رکوردهای جدیدی را ثبت کرده که انتظار خانوارها را برای خانه‌دار شدن طولانی‌تر کرده است.
درهمین راستا برای تغییر شرایط بازار، دولت هم به میدان آمده است و در سطح بالاترین مقام یعنی رئیس جمهوری به این موضوع ورود کرده است. براساس دستور رئیس جمهوری تمام دستگاه‌ها باید زمین‌های مازاد خود را برای ساخت مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند. به‌نظر می‌رسد دولت برای ساماندهی این بازار تنها راه را ضمن افزایش نظارت‌ها، در افزایش تولید دیده است. برهمین اساس طرح مسکن ملی نیز با سرعت بیشتری درماه‌های اخیر درحال اجراست.
براساس تازه‌ترین گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در خرداد ماه متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران امسال با افزایشی 12.1 درصدی نسبت به ماه قبل، به 19 میلیون و 71هزار تومان رسیده است.
براساس این گزارش، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران 19 میلیون و 71 هزار تومان برآورد شده که نسبت به ماه گذشته که متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی 17میلیون و 6هزار و 600تومان بود، افزایش حدود 2 میلیون و 65 هزار تومانی را نشان می‌دهد. در نتیجه، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در اردیبهشت ماه نسبت به ماه قبل آن، 12.1 درصد افزایش یافته است.
همچنین متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در خرداد ماه سال گذشته 13میلیون و 425 هزار و 400تومان بود که طی یک سال رشد 5 میلیون و 640هزار تومانی در هر متر داشته است. به عبارت دیگر، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در خردادماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، 42 درصد افزایش یافته است.
همچنین تعداد مبایعه نامه‌های صادر شده در بخش مسکن در خردادماه امسال 11 هزار و 46واحد بوده، در حالی که در خردادماه سال گذشته 6 هزار و 127 واحد مسکونی به فروش رسیده است، بنابراین تعداد مبایعات در خرداد امسال نسبت به سال گذشته، معادل 80.3 درصد رشد داشته است.
تغییرات قیمتی فصل بهار
درنخستین ماه سال‌جاری متوسط قیمت هر متر آپارتمان در تهران به بیش از 15.5 میلیون تومان رسید که این رقم نسبت به 11.4 میلیون تومان فروردین سال گذشته 36.2 درصد رشد داشته است. اما درهمین ماه افت 7 دهم درصدی قیمت نسبت به ماه قبل بارقه‌هایی از امید را دراین بازار زنده کرد و انتظارات برای تداوم روند کاهشی قیمت‌ها شکل گرفت.
ولی در اردیبهشت ماه عبور متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان از مرز 17 میلیون تومان که 9.4 درصد بیشتر از فروردین ماه بود، نشان داد که آثار کرونا دراین بازار و رکود شدید در آن باعث شده بود که قیمت‌ها اندکی افت کند. برهمین اساس در مقایسه با قیمت متوسط 12.7 میلیون تومانی اردیبهشت سال 98 متوسط قیمت در یک سال منتهی به اردیبهشت ماه 33.8 درصد رشد نشان داد.
براساس گزارش جدید دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خرداد ماه روند صعودی قیمت مسکن شتاب گرفته به‌طوری که نسبت به اردیبهشت ماه 12.1 درصد رشد داشته است. بنابراین متوسط قیمت 17 میلیون تومانی در ماه قبل از آن به بیش از 19 میلیون تومان رسید. درهمین راستا مقایسه قیمت با ماه مشابه قبل نیز با رشد 42.1 درصدی همراه شد که بالاترین نرخ رشد در فصل بهار امسال محسوب می‌شود. درمجموع در بهار سال‌جاری متوسط قیمت هر متر مربع واحدمسکونی به بیش از 17.2 میلیون تومان رسیده که درمقایسه با متوسط 12.5 میلیون تومانی بهار سال گذشته رشد 37.5 درصدی داشته است.
میزان معاملات بهاری
در حالی که نمودار رشد نرخ مسکن در ماه‌های اخیر افزایشی بوده است، تعداد خرید و فروش و مبایعه نامه‌های مسکن در شهر تهران با نوسان زیادی همراه بوده که عمدتاً کاهشی بوده است. بنابراین رشد شدید قیمت و قدرت خرید پایین خریداران باعث شده است تا بازار مسکن رونق نداشته باشد.
برهمین اساس در فروردین ماه که تأثیر کرونا به اوج خود رسیده بود، تعداد معاملات مسکن در پایتخت به هزار و 300 فقره رسید که این تعداد نسبت به ماه قبل از آن 87.3 درصد افت داشت. مقایسه این رقم با 3 هزار و 493 مبایعه نامه‌ای که در فروردین سال گذشته ثبت شده است نیز از کاهش 62.8 درصدی حکایت دارد.
با این حال در دومین ماه سال‌جاری تعداد معاملات مسکن تهران با رشد قابل توجهی همراه شد. دراین ماه 11 هزار و 569 فقره مبایعه‌نامه ثبت شده که نسبت به فروردین رشد 789 درصدی داشته است. با وجود این مقایسه این تعداد با 12 هزار و 317 مبایعه‌نامه‌ای که در اردیبهشت 98 منعقد شده نشان‌دهنده افت 6.1 درصدی آن است.
در خرداد ماه یک باردیگر شرایط تغییر کرده است. درحالی که تعداد مبایعه‌نامه‌ها نسبت به ماه قبل افت دارد اما نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد بالایی داشته است. دراین ماه درمجموع 11 هزار و 46 فقره مبایعه نامه در تهران ثبت شده است که درمقایسه با اردیبهشت 4.5 درصد کاهش دارد، اما نسبت به 6 هزار و 127 فقره خرداد سال گذشته با رشد 80.3 درصدی همراه شده است.
بررسی معاملات بهار سال‌جاری در شهر تهران نیز نشان می‌دهد که دراین فصل درمجموع 23 هزار و 915 فقره مبایعه نامه به ثبت رسیده است که در مقایسه با 21 هزار و 937 فقره بهار سال گذشته 9 درصد رشد داشته است.
افت ۲۰ درصدی ساخت و ساز
همچنین آمار تعداد واحد مسکونی در پروانه‌های ساختمانی صادره در اردیبهشت امسال که آمار آن خردادماه ارائه شده ۵۰۱۹ واحد بوده که حاکی از افزایش ۱۰۲ درصدی نسبت به فروردین امسال و افت ۲۴ درصدی نسبت به اردیبهشت پارسال است. طی دو ماهه ابتدای سال‌جاری نیز برای ۷۵۰۱ واحد مسکونی پروانه ساختمانی صادر شده که از کاهش ۲۰.۵ درصد نسبت به دو ماهه سال قبل حکایت دارد.

بــــرش
گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق

براساس این گزارش، گران‌ترین منطقه تهران منطقه یک با میانگین 42 میلیون و 499 هزار و 900 تومان بود و پس از آن منطقه سه با متوسط هر متر 33 میلیون و 298 هزار و 900 تومان و در رتبه سوم منطقه دو با متوسط متری 28 میلیون و 954 هزار و 800 تومان قرار گرفته است. بیشترین تعداد معاملات در منطقه 5 تهران با هزار و 570 فقره رخ داده و در رتبه های بعدی مناطق دو و چهار به ترتیب با 893 فقره و 874 فقره معامله قرار دارند. ارزان‌ترین منطقه تهران نیز منطقه 18 با متری 8 میلیون و 808 هزار و 800 تومان است و منطقه 20 با میانگین هر متر 9 میلیون و 182 هزار و 600 تومان و منطقه 17 با متوسط هر متر 9 میلیون و 594 هزار و 600 تومان به ترتیب ارزان‌ترین مناطق تهران بودند. کمترین تعداد معاملات نیز در منطقه 19 با 69 فقره معامله و پس از آن منطقه 16 با 120 فقره و منطقه 20 با 134 فقره معامله قرار دارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7377/8/546418/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها