قیمت نفت نزولی شد

ذخیره‌سازی‌های امریکا بازهم افزایش یافت‌




گروه اقتصادی/ بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های بازار نفت، ذخیره‌سازی نفت خام ایالات متحده فراتر از انتظار است و این مسأله سبب افزایش نگرانی‌ از مازاد عرضه نفت شد. در نتیجه قیمت نفت دوباره از اوج 3 ماهه خود فاصله‌گیری کرد و به کانال 41 دلار در بشکه وارد شد. این در حالی است که اگر کاهش ذخیره‌سازی گازوئیل نبود، روز گذشته شدت روند کاهشی قیمت نفت بیشتر می‌شد. در زمان تنظیم این گزارش قیمت شاخص نفت خام برنت به 41 دلار و 86 سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی امریکا به 39 دلار و 56 سنت رسید که هر دو شاخص نزدیک به 2 درصد کاهش را تجربه کرده‌اند.
در این باره، رویترز به نقل از کازوهیکو سایتو، تحلیلگر ارشد فوجیتومی می‌نویسد: هنوز بازار نگران افزایش شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده و دیگر نقاط جهان است.
ذخیره‌سازی نفت افزایش و سوخت کاهش یافت
مؤسسه نفت امریکا اعلام کرد که در هفته گذشته ذخیره‌سازی نفت خام این کشور افزایش یافت، در حالی که ذخیره‌سازی سوخت کاهش یافته است.
به‌گزارش رویترز، داده‌های گروه صنعتی مؤسسه نفت امریکا (API) در روز سه‌شنبه (سوم تیرماه) نشان داد ذخیره‌سازی نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته افزایش یافته، در حالی که ذخیره‌سازی بنزین و فرآورده‌های نفتی کاهش یافته است.
این نهاد اعلام کرد: ذخیره‌سازی نفت خام امریکا در هفته منتهی به جمعه، ۱۹ ژوئن (۳۰ خردادماه) یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه افزایش یافت و به ۵۴۵ میلیون بشکه رسید، در حالی که تحلیلگران انتظار داشتند مقدار این افزایش تنها ۲۹۹ هزار بشکه باشد. مؤسسه نفت امریکا اعلام کرد ذخیره‌سازی نفت خام در پایانه کوشینگ اوکلاهما ۳۲۵ هزار بشکه کاهش یافته است.
داده‌های این مؤسسه نشان داد مقدار پالایش نفت خام نیز روزانه ۹۳ هزار بشکه افزایش یافته است. ذخیره‌سازی بنزین نیز برخلاف کاهش یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای که تحلیلگران انتظار داشتند ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است. ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی نیز که شامل نفت‌گاز و نفت حرارتی می‌شود، برخلاف انتظار تحلیلگران برای کاهش ۶۲۰ هزار بشکه‌ای، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش یافت.
داده‌های این مؤسسه نشان داد واردات نفت خام ایالات متحده هفته گذشته ۹۷ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
‌ضرر ۳۰۰ میلیاردی شیل امریکا در ۱۵ سال گذشته
صنعت نفت شیل امریکا بدون پول‌سازی به اوج رسید و طی یک دهه و نیم گذشته مجموعاً ۳۰۰ میلیارد دلار جریان نقدی منفی داشته است.
گزارش جدید شرکت تحقیقاتی دیلویت نشان می‌دهد علاوه بر ۳۰۰ میلیارد دلار جریان نقدی منفی، این صنعت بیش از ۱۹۰ مورد ورشکستگی از سال ۲۰۱۰ داشته و ارزش سرمایه گذاری‌های انجام شده ۴۵۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.
در گزارش این شرکت تحقیقاتی آمده که تولید نفت صنعت شیل امریکا در نیم دهه گذشته بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده اما واقعیت این است که رونق نفت شیل بدون پول‌سازی حاصل شد. مشکلات مالی صنعت نفت شیل امریکا مدت هاست که شناخته شده اما پاندمی کووید۱۹ مسیر رشد این صنعت را از بین برد. سقوط قیمت‌های نفت و شرایط جدید این صنعت را تحت فشار فزاینده‌ای قرار داده‌اند.
کاهش تولید نفت خام کانادا
قیمت‌های پایین نفت خام در نیمه نخست 2020 موجب شده تا تولید نفت از میادین گران قیمت نفت غیرمتعارف اقتصادی نباشد و برخی از میادین و همین‌طور دکل‌های حفاری در قیمت‌های زیر 40 دلار تعطیل شود. در این راستا، اویل پرایس از کاهش تولید نفت خام کانادا به میزان بیش از یک میلیون بشکه در روز به‌دلیل سقوط قیمت نفت خبر می‌دهد.
کاهش تولید بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت خام کانادا و تضعیف تقاضای نفت به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا سبب وقوع پدیده‌ای نادر در ظرفیت خط لوله کانادا در سال‌های اخیر شده است؛ در خطوط لوله محدودی که نفت کانادا را به ایالات متحده منتقل می‌کند، فضای خالی مشاهده می‌شود.
کوین بیرن، مدیر مؤسسه اطلاعاتی آی‌اچ‌اس مارکیت در این باره گفت: حداقل به‌مدت محدودی مشکل مداوم نبود دسترسی به لوله‌های نفتی کافی برای انتقال نفت خام سنگین از آلبرتا به بازارهای بین‌المللی، بخصوص ایالات متحده، حل شده است، اما به دلایل نادرست.
به‌گفته تحلیلگران و مقام‌های صنعتی، از زمان سقوط قیمت نفت به‌دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کرونا و جنگ قیمتی عربستان و روسیه در ماه مارس، تولیدکنندگان نفت کانادا عرضه نفت را بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند.
گروه اقتصادی ای‌تی‌بی (ATB) در پایان ماه آوریل برآورد کرد کاهش تولید نفت کانادا در تابستان امسال به یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز برسد و ۱۴ درصد نسبت به بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه تولید شده در سال ۲۰۱۹ کاهش یابد، البته در شرایطی که همه‌گیری ویروس کرونا، تقاضا و قیمت نفت تا فصل پاییز بهبود یابند.
با کاهش تولید و افت شدید صادرات نفت خام کانادا در ماه آوریل ظرفیت غیرقابل استفاده‌ای در خط لوله اصلی انبریج پدید آمد.
داده‌های برنامه‌ریز انرژی کانادا نشان می‌دهد صادرات ریلی نفت خام کانادا در ماه آوریل به ۱۵۶ هزار و ۲۴۲ بشکه در روز کاهش یافته است، در حالی که مقدار آن در ماه مارس ۳۵۰ هزار و ۵۶۷ بشکه در روز و در ماه فوریه ۴۱۱ هزار و ۹۹۱ بشکه در روز بوده است. در دو سال گذشته، با افزایش ظرفیت خط لوله، صادرات ریلی نفت خام کانادا افزایش یافته است.
آیا قیمت کنونی نفت واقعی است؟
قیمت نفت معادل ۸۰ در صد افزایش نسبت به یکماه قبل دارد. این بالاترین جهش قیمت برنت در ۲۵ سال گذشته است و احتمال ادامه افزایش با شیب ملایم‌تر وجود دارد. اما به‌نظر می‌رسد که وضعیت بازار از متغیرهای بنیادین خود فاصله گرفته است و به نوعی به‌جای ساختارهای بازار، آنچه اکنون تعیین‌کننده قیمت‌ها شده، اخبار است. با این حال، کارشناسان بر این باورند که در نفت حرف راست را باید از بازار شنید و اگر قیمت‌ها بیشتر از میزان واقعی خود باشد، بازهم کاهش قیمت نفت ادامه خواهد داشت.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7377/10/546425/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها