طوفان شن یک هفته است در شرق کرمان مجال نفس کشیدن نمی‌دهد

هوای خطرناک فهرج




شیما جهان بخش
خبرنگار
امسال هم مثل سال‌های قبل شروع بادهای 120 روزه و خیزش شن‌های روان آسمان مناطق شرقی کرمان را تیره کرده و نفس مردم شهرستان‌های این منطقه را به شماره انداخته است؛ یک هفته‌ای می‌شود که مردم شهرستان‌های «فهرج»، «ریگان»، «زهکلوت» رنگ آبی آسمان را ندیده‌اند و به جای آن شن خانه و زندگیشان را پوشانده است.
آنطورکه مسئولان می‌گویند طرح تثبیت شن‌های روان چند سالی می‌شود که در این استان آغاز شده اما کمبود اعتبارات و تخصیص نیافتن بموقع همین اعتبارات کم باعث شده عملاً اتفاقی در این زمینه نیفتد و قصه طوفان‌های شن هر ساله تکرار شود.
«ایرج جدیدی»، مدیرکل هواشناسی استان کرمان در گفت‌و‌گو با «ایران» وضعیت فعلی کیفیت هوا در قسمت شرقی این استان را بحرانی دانست و اظهارداشت: تحت تأثیر وزش باد‌های 120 روزه سیستان و بلوچستان که از روز گذشته در استان شدت گرفته، گرد و غبار و طوفان وضعیت هوای شهرستان‌های جنوب شرقی استان را در حالت هشدار قرار داده و ادارات و مراکز دولتی را به تعطیلی کشانده است.
وی با اشاره به تداوم طوفان شن در روزهای پایانی هفته ادامه داد: روز شنبه از شدت وزش باد کاسته خواهد شد و شاهد فروکش کردن طوفان شن در منطقه خواهیم بود اما از روز دوشنبه تحت تأثیر باد‌های 120 روزه طوفان مجدداً آغاز خواهد شد. البته طی این روزها وزش باد در جنوب، شمال و شمال غرب استان وجود دارد اما شدت آن در شرق بیشتر خواهد بود.
وی ادامه داد: طی این مدت در مناطق فهرج، ریگان، زهکلوت، مرز استان کرمان با خراسان جنوبی و با استان سیستان و بلوچستان کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا را خواهیم داشت.
جدیدی با بیان اینکه وقوع طوفان شن شاخص کیفی هوا در فهرج ۳برابر حد مجاز و هوا را در وضعیت خطرناک قرار داده است، افزود: وزش باد شدید به همراه ریزش گرد و خاک در مناطق یاد شده برای هفته آینده دور از انتظار نیست و پیش‌بینی می‌شود شدت وزش باد در برخی مناطق تا 60 کیلومتر بر ساعت نیز برسد.
«امیر باقری زاده»، فرماندار فهرج نیز در این زمینه اظهارداشت: امروز (پنجشنبه) برای سومین روز متوالی شاخص کیفی هوا در فهرج ۳ برابر حد مجازاعلام شده و هوا در وضعیت خطرناک قرار دارد. بر همین اساس روز سه‌شنبه تمام ادارات شهرستان تعطیل شد.
وی ادامه داد: البته کیفیت هوا همچنان در حالت خطرناک و نامناسب برای همه قرار دارد اما نمی‌توانیم خدمات‌رسانی را برای چندین روز متوالی تعطیل کنیم به همین دلیل با وجود اینکه وضعیت هوا همچنان نامساعد است اما ادارات شهرستان دایر هستند.
باقری‌زاده با اشاره به ادامه طوفان طی روزهای آینده از شهروندان فهرجی خواست از عبور و مرور غیرضروری خودداری کنند و سالخوردگان و کودکان نیز تا حد امکان در منازل بمانند.
فرماندار فهرج ادامه داد: هر ساله در این ایام مردم فهرج و دیگر شهرستان‌های جنوب شرقی استان از یک سو تحت هجوم ریزگردها و از سوی دیگر شن‌های روان قرار می‌گیرند و خسارات زیادی به مزارع کشاورزی و زیرساخت‌های شهری آنان وارد می‌شود. اهالی این شهرستان شرایط سخت و طاقت‌فرسایی دارند و در ماه چندین روز با ریزگردها دست و پنجه نرم می‌کنند. لازم است مسئولان در این زمینه چاره‌ای بیندیشند و این موضوع توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس مطرح شود.
وی با تأکید بر اینکه با اعتبارات محدود نمی‌توان معضل ریزگردها و طوفان‌های شن در این منطقه را کنترل کرد، افزود: طرح‌های تثبیت شن‌های روان در استان آغاز شده اما نباید انتظار داشت با اعتبارات قطره چکانی جلوی بیابان زایی در استان گرفته شود. اعتبارات استانی محدود بوده و ما نمی‌توانیم برای پیشبرد طرح‌ها از آن استفاده کنیم؛ در واقع ضروری است مسئولان نگاه ملی به این قضیه داشته باشند.
باقری‌زاده مسدود شدن هرساله جاده ترانزیتی بم – زاهدان در این ایام را یکی دیگر از مشکلات بروز طوفان در منطقه دانست و گفت: هر ساله خیزش شن‌های روان باعث کاهش دید افقی در این محور می‌شود و ما مجبور هستیم برای جلوگیری از خطرات احتمالی جلوی عبور و مرور در این جاده را بگیریم. این در حالی است که این جاده یک محور ترانزیتی به شمار می‌رود و ادامه این روند خسارت‌های اقتصادی جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7377/11/546429/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها