‌به نام تاریخ




5 تیر
امروز نود و هشتمین روز از سال 99 است. روزی که با تولد تعدادی از چهره‌های ادبیات و فرهنگ همزمان است.
تولدها
هایده صفی یاری: می‌دانستید تدوینگر چیره دست ایرانی یکی از اعضای آکادمی اسکار است؟ هایده صفی یاری که بارها نامزد و برنده جایزه‌های مختلف داخلی و خارجی شده سال 1338 در چنین روزی به دنیا آمد و رشته سینما را در مدرسه عالی تلویزیون و سینما خواند. صداگذاری فیلم «دخترک مرداب» نخستین کار سینمایی او بود و پس از آن تدوین را به‌صورت جدی پیگیری کرد. تدوین فیلم‌های شاخصی مانند آژانس شیشه‌ای، روبان قرمز، جدایی نادر از سیمین، درباره الی، هفت دقیقه تا پاییز و چهارشنبه سوری از آثار او هستند که برای آنها برنده یا نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده است.
جرج اورول: اورول با نام اصلی اریک آرتور بلر با کتاب‌های قلعه حیوانات و 1984 شناخته می‌شود. نویسنده‌ای انگلیسی که سال 1903 به دنیا آمد و در اواخر دهه 50 میلادی به شهرت رسید. اورول 7 سال به‌عنوان پلیس سلطنتی هند در برمه خدمت می‌کرد. در همین سال‌ها با فقر آشنا شد و حتی مدتی را بین فقرا و بی‌خانمان‌های فصلی لندن و پاریس گذراند و گاهی هم در یکی از هتل‌ها ظرفشویی می‌کرد. رمان «آس و پاس‌ها در پاریس و لندن» تجربه‌های او در این دوران است. روزهای برمه و انگلیس هم رمان‌های بعدی او بودند که براساس تجربه‌های او در سفرهایش نوشته شدند. قلعه حیوانات را در سال 1943 نوشت اما چون اشاره‌هایی غیرمستقیم به شوروی آن روزها داشت که متحد انگلیس بود تا یک سال چاپ نشد. وقتی کتاب  سال 1945 در انگلیس و 1946 در امریکا منتشر شد اورول به شهرت رسید. 4 سال بعد از چاپ این کتاب، وقت او برای نوشتن رمان 1984 صرف شد، رمانی که آخرین اثرش بود و اورول 7 ماه پس از انتشار آن به‌دلیل بیماری سل در سال 1950 درگذشت.
سیدنی لومت: کارگردان سرشناس امریکایی سال 1924 به دنیا آمد. به او لقب کارگردان پرکار داده‌اند چون میانگین ساخته‌های او از سال 1957 بیش از یک فیلم در سال بوده است. 12 مرد خشمگین نخستین کار سینمایی او بود که خیلی‌ها آن را بهترین اثرش هم می‌دانند اما غیر از این فیلم، بعدازظهر سگی، شبکه و حکم آثاری هستند که لومت بیشتر با آنها شناخته می‌شود. او سال 2005 اسکار افتخاری را به‌دلیل کارهای درخشانش دریافت کرد و سال 2011 در 86 سالگی درگذشت.
 محمدحسین ملکیان شاعر، فاطمه وکیلی شاعر، رامین یوسفی شاعر، پگاه احمدی شاعر، ساعد احمدی شاعر، محمد مهنانی بازیگر و پیتر بلیک نقاش انگلیسی هم در این روز به دنیا آمده‌اند.
6 تیر
از 2 سال پیش 6 تیر در تقویم کشور به‌ نام روز فرهنگی کرمانشاه نامگذاری شده است. روزی با نماد گل نیلوفرکه نماد محلی کرمانشاه است. در این روز بیشتر به آداب و رسوم ویژه، صنایع دستی و مفاخر فرهنگی و هنری این شهر پرداخته می‌شود.
تولدها
عباس مهرپویا: «تو از قبیله لیلی من از قبیله مجنون» تقریباً هر روز این ترانه قدیمی از رادیوهای سراسری پخش می‌شود. مهرپویا خواننده این اثر دوست داشتنی سال 1306 در این روز به دنیا آمد. او از نوجوانی به موسیقی علاقه داشت و ساز عود را یاد گرفت. در کنار نواختن این ساز در نمایش‌های پیش پرده خوانی دهه 20 تهران هم بازی می‌کرد و سال 1331 در فیلم «درد عشق» به‌عنوان بازیگر و آهنگساز همکاری کرد. بعدها گیتار را هم یاد گرفت و پس از آشنایی با گیتاریست معروف آلمانی به‌ نام «اروین موره» نواختن گیتار را با او ادامه داد. مهرپویا به هندوستان هم سفر کرد تا موسیقی این کشور را بیاموزد. ساز سیتار را یاد گرفت و نواهایی از موسیقی هند را در بسیاری از آثارش می‌توان شنید. البته هند تنها مقصد سفر او نبود و می‌شود او را جهانگردی نامید که به آفریقا، چین، ژاپن، جزایر هاوایی، پرتغال و اسپانیا سفر کرد و گزارش‌هایی هم از بومیان آفریقا و سرخ پوستان تهیه کرد. عباس مهرپویا را با ترانه‌های مرگ قو، قایقران، قبیله لیلی، تو بمانی و من و صحرا می‌شناسید. او سال 1371 درگذشت.
فوزیه مجد: آهنگساز و پژوهشگر موسیقی سال 1317 به دنیا آمد. او از 6 سالگی پیانو آموخت و در اواخر دهه 20 به انگلستان و مدرسه مورتون هال رفت تا موسیقی بخواند. اولین اثرش را هم در سن 15 سالگی در همین مدرسه ساخت که روزنامه لیورپول دیلی پست آن زمان درباره‌اش نوشت: «رویداد موسیقی بسیار مهمی در مدرسه مورتون هال به وقوع پیوست.» پس از تحصیل در دانشگاه ادینبور به ایران آمد و در هنرستان عالی موسیقی، تاریخ موسیقی غرب را تدریس کرد. مجد همزمان با تدریس به بازبینی موسیقی نواحی ایران پرداخت و سنتور را هم در حضور فرامرز پایور و مجید کیانی آموخت. او از سال 50 بر تحقیق و پژوهش در زمینه موسیقی نواحی و موسیقی ردیف متمرکز شد و با سفر به استان‌های مختلف مجموعه‌ای از موسیقی اقوام را گردآوری کرد. قدیمی‌ترین پژوهش در زمینه موسیقی سوگواری در بوشهر توسط او انجام شده است.
 یانوش کاسینسکی فیلمبردار لهستانی، ایزابل آجانی بازیگر فرانسوی، فریدون ولایی نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر، لوییجی پیراندلو نمایشنامه نویس ایتالیایی، سیدنی هاوارد نمایشنامه نویس امریکایی و اشکان اشتیاق بازیگر هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
علی کسمایی: پدر دوبله ایران سال 1391 در چنین روزی درگذشت. او متولد سال 1294 بود و در رشته حقوق فارغ‌التحصیل شده بود و وکالت می‌کرد اما به سینما هم بسیار علاقه داشت و با نوشتن فیلمنامه فیلم شرمسار به‌صورت حرفه‌ای کارش را آغاز کرد. او از سال 1334 وارد کار دوبله شد و به بسیاری از دوبلورهای جوان آموزش داد. کسمایی استاد بسیاری از دوبلورهای شناخته شده ایران بود و توانایی بسیاری در هماهنگ کردن دیالوگ‌های فیلم به زبان فارسی با حرکات لب بازیگران داشت. بسیاری از همکارانش او را «عمو دوبلور» صدا می‌کردند. هزاردستان، کمیته مجازات، شازده احتجاب، این خانه دور است، پرواز در شب، دکتر ژیواگو و آوای موسیقی از مشهورترین آثاری هستند که کسمایی مدیردوبلاژ آنها بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7377/20/546481/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها