روحانی: این همان دولت است




ادامه از صفحه اول
که این مشکلات از کجاست و آن را به کمک هم حل و فصل کنیم و به هر حال اگر دولت جدید بودیم خیلی حرف‌ها می‌شد زد اما ما همان دولتی هستیم که در سال 95 بالاترین رشد اقتصادی جهانی را داشتیم و در جهان رشد اقتصادی ما اول بود، همان دولتی هستیم که در سال 95 در سال 94 در سال 96 تورم ما تک رقمی بود و همان دولتی هستیم که تراز صادرات و واردات ما در چند سال مثبت بود و صادرات غیرنفتی ما بیش از واردات ما بود و این فشار که بر ما وارد شد، فشار عادی نیست و فشاری بود که دولت را بشکنند و ملت را به زانو دربیاورند.»
رئیس جمهوری با بیان اینکه «کار بزرگ را ملت ما کرده است که همه جا ایستادگی و مقاومت کرده، کار بزرگ را رهبری ما انجام داده که  همه جا هدایت کرده»، افزود: دولت هم به سهم خودش کار کرده و خدمت مردم شریف ایران عرض می‌کنم که در این شش ماهه اخیر من روز استراحتی در میان مسئولین عالی‌رتبه اجرایی کشور ندیدم، همه دارند شبانه‌روز تلاش و فعالیت می‌کنند، تعطیلی و جمعه و شنبه نمی‌شناسند، همه روز برایشان روز کار و ساعت کار است.
او در عین حال تأکید کرد: خدمت مردم شریف عرض می‌کنم که تا دقیقه آخر و تا ثانیه آخر با همان روحیه ساعت اول کارمان، همه دولت پای کار خواهیم بود، تلاش و فداکاری خواهیم کرد و این افتخار ماست، افتخار ماست که برای این ملت بزرگ کار کنیم، افتخار ماست برای این ملت بزرگ نوکری کنیم، افتخار ماست که طرحی را به ثمر برسانیم و گره‌ای را باز کنیم.
می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم
رئیس جمهوری سپس به مشکلات فراروی جامعه اشاره کرد و گفت: «می‌دانم که در این ایام مردم با مشکلاتی روبه‌رو هستند، قیمت کالا در نوسان است، مردم را آزرده می‌کند، مردم ما را در فشار قرار می‌دهد. یک روز لوازم خانگی، یک روز خودرو، یک روز قیمت ارز، هر روز می‌بینیم یک مسأله‌ای مردم ما را آزار می‌دهد. ما از این مشکلات گرچه مشکلات سختی است ولی قدرت عبور داریم و می‌‌توانیم عبور کنیم.»
روحانی در این باره به مردم قول بهبود شرایط داد و افزود: «می‌خواهم به مردم قول بدهم و بگویم نسبت به شرایطی که در اسفند و فروردین داشتیم که شرایط بسیار سختی بود، صادرات ما قطع شده بود، واردات ما دچار مشکل شده بود، مرزهای ما بسته شده بود، همه در نگرانی این ویروس بودند، این شرایط در اردیبهشت و مخصوصاً در خرداد خیلی بهتر شده است. یعنی امروز شرایطی که برای صادرات، واردات و درآمد ارزی داریم با دو ماه پیش - اسفند و فروردین - قابل مقایسه نیست و فشاری که مردم امروز می‌بینند عمدتاً مربوط به آن دو ماه اول است و این گشایش‌هایی که به تدریج دارد ایجاد می‌شود آن مشکل را سریع نتوانسته حل کند آن مشکل آثارش در جامعه پدیدار شده حالا با این گشایش‌هایی که ایجاد شده، آن مشکل را باید حل کنیم.»
رئیس جمهوری با اشاره به افزایش نسبی صادرات نفتی و غیرنفتی در ماه خرداد و بهبود تدریجی شرایط گفت:  «مطمئن هستم بانک مرکزی قادر است مشکل ارز را مهار و کنترل کند. این بحث‌ها یک مقدار واقعیت آن آثار دو سه ماه پیش است. یک مقدار هم تبلیغات روانی دشمن است که دست به دست هم داده و البته باید صادرکنندگان ما دو کار عمده انجام دهند یکی اینکه صادرات را بالا ببرند، دولت هم آماده کمک است و  موانع را برمی‌دارد و شاهدم که در این زمینه دولت صادرکنندگان را یاری می‌کند.»
هشدار ارزی به بعضی صادرکنندگان
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه ارز حاصل از صادرات کالا‌ها حاصل دسترنج مهندسان و کارگران ایران و انرژی یارانه‌ای است، بر تلاش شبانه روزی بخش‌های سیاسی و اقتصادی دولت برای گشایش بیشتر در امکان صادرات کالاها تأکید کرد و صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی را در خط مقدم مجاهده دانست و گفت: «در عین حال صادرکنندگان هم باید بدانند ارز مال دولت است و اگر مقررات کشور این است کسی که صادر کرده باید ارز را برگرداند، موظف است طبق مقررات کشور ارز را برگرداند. البته اگر کسی بخواهد تخلف کند و ارز را برنگرداند و سوءاستفاده کند، هم بانک مرکزی وارد عمل می‌شود و اسامی آنها را اعلام می‌کند، هم قوه قضائیه وارد عمل خواهد شد. نمی‌گذاریم در شرایطی که مردم در فشار هستند یک عده خاصی بخواهند از مسأله صادرات غیرنفتی که البته کار بزرگی دارند انجام می‌دهند، سوءاستفاده کنند.»
روحانی در این سخنان با بیان اینکه در تأمین کالاهای اساسی مشکل وجود ندارد بر عزم دولت برای کنترل قیمت کالاهای اساسی و مسکن تأکید کرد. او با اشاره به نگرانی این روزهای مردم درباره قیمت مسکن و اجاره بها گفت: دولت در این زمینه نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد، باید اقداماتی را انجام دهد. جلساتی در این زمینه تشکیل شده و آنچه به عنوان پیشنهاد در حال تهیه است، در همین روزها تکمیل خواهد شد. روحانی در این باره افزود: در زمینه اجاره‌بها به مردم کمک خواهد شد و در زمینه مسکن راه حل اساسی این است که همه برای تولید مسکن مشارکت کنیم؛ تمام وزارتخانه‌ها، تمام دستگاه‌ها، تمام شرکت‌ها، نیروهای مسلح، هر که زمین در اختیار دارد این زمین را باید در اختیار وزارت مسکن قرار دهد. اگر نیاز آنی و فوری ندارد، زمین را واگذار کند و اگر در آینده نیاز داشت، آن را بعد برایش تأمین می‌کنیم.
رئیس جمهوری با اشاره به اقدام وزارت راه و شهرسازی  در تکمیل یک میلیون و 300 هزار واحد نیمه کاره و تأمین امکانات نظیر آب، برق، گاز، جاده و... برای آن واحدها بر تسریع احداث واحدهای مسکونی جدید در تهران و شهرستان‌ها تأکید کرد و افزود: مردم شاهد باشند که دولت زمین را مجانی یا با قیمت کم در اختیار کسانی قرار می‌دهد که بخواهند مسکن بسازند و ارزان قیمت در اختیار مردم قرار بدهند. البته بانک‌ها هم در این زمینه مسئولیت سنگینی دارند. آنها هم باید وارد عمل شوند برای اینکه بتوانیم از مشکل مسکن هم عبور کنیم.
رئیس جمهوری  در ادامه با بیان اینکه «دولت امکانات و سرمایه‌های فراوانی در بخش زمین، سهام بنگاه‌های اقتصادی دولتی و معادن دارد که اگر آنها را فعال نماید شرایط کشور تغییر خواهد کرد»، ادامه داد: «دولت دست روی دست نگذاشته و با جدیت مشغول فعالیت است و تا پایان سال علیرغم همه گرفتاری‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های مهمی افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید همچنان که در ماه‌های اخیر نیز طرح‌های مهمی در حوزه‌های مختلف افتتاح شده است.»
ایران آماده ادامه همکاری با آژانس
رئیس جمهوری کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود آمادگی ایران را برای همکاری تنگاتنگ و ادامه پذیرش نظارت‌های قانونی آژانس بین‌المللی اعلام کرد و در عین حال ابراز امیدواری کرد این نهاد مسئول بین‌المللی تسلیم فشارهای آلوده‌کننده رژیم صهیونیستی و امریکا نشود و استقلال خود را در انجام وظیفه قانونی خود حفظ کند.
روحانی همچنین در پاسخ به ادعا و تبلیغات امریکایی‌ها مبنی بر آمادگی برای مذاکره با ایران و این ادعای ترامپ که ایران منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا است،گفت: «ما نه قبل انتخابات و نه بعد انتخابات معطل هیچ چیز نیستیم.»
رئیس جمهوری کشورمان در این باره تصریح کرد: امریکایی‌ها به جای تعارفات بی اساس برای مذاکره، هر موقع از مسیر اشتباه بازگردند، همان لحظه ما هم آماده‌ایم و ملت ایران همواره در چارچوب عدالت، انصاف، قانون و مقررات بین‌المللی عمل کرده و باز هم چنین خواهد کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7377/3/546518/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها