پیشتازی 14 درصدی بایدن از ترامپ


ندا آکیش – تنها دو روز پس از آنکه شبکه خبری فاکس نیوز منتسب به جمهوریخواهان با انتشار نتایج نظرسنجی‌هایش در ایالت‌های تگزاس، فلوریدا، ویرجینیا و کارولینای شمالی از کاهش محبویت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا خبر داد، نیویورک تایمز و کالج سیئنا نیز نتایج نظرسنجی ملی خود از رأی دهندگان ثبت‌نام شده را رسانه‌ای کرده و نوشتند، جو بایدن دموکرات در سطح کشور 14 درصد از ترامپ جلو است و محبوبیت او در 6 ایالت کلیدی و سرنوشت ساز میشیگان، ویسکانسین، پنسیلوانیا، فلوریدا، آریزونا و کارولینای شمالی که دارای آرای الکترال قابل توجهی هستند، افزایش یافته است.
به‌گزارش نیویورک تایمز، بر اساس نظرسنجی ملی نیویورک تایمز و کالج سیئنا، در ایالت میشیگان 47 درصد مردم حامی بایدن و 36 درصد حامی ترامپ هستند. در ویسکانسین این رقم برای بایدن به 49 درصد و برای ترامپ به 38 درصد می‌رسد. در پنسیلوانیا نیز 50 درصد امریکایی‌ها طرفدار بایدن و تنها 40 درصد حامی ترامپ هستند. در فلوریدا محبوبیت بایدن 47 درصد و محبوبیت ترامپ 41 درصد است. در آریزونا نیز بایدن با حمایت 48 درصدی از ترامپ که محبوبیت 41 درصدی دارد، پیش است. در کارولینای شمالی میزان حمایت از بایدن 49 درصد و میزان حمایت از ترامپ 40 درصد است. بر اساس این نظرسنجی، بایدن تا حد زیادی در میان زنان، جوانان، امریکایی های آفریقایی تبار و اسپانیایی تبارها محبوبیت پیدا کرده، او حتی توانسته در میان رأی دهندگان سفیدپوست، مردان، میانسالان و سالمندان که به‌طور معمول جزو حامیان ترامپ هستند، محبوبیت‌هایی کسب کند. لس آنجلس تایمز هم در گزارشی با استناد به این نظرسنجی‌ها نوشت، اگر انتخابات ایالات متحده فردا برگزار می‌شد، قطعاً ترامپ شکست می‌خورد اما انتخابات فردا نیست و در چهار ماه و نیم اخیر اتفاق‌های بسیار زیادی رخ خواهد داد. بسیاری از تحلیلگران هم با اشاره به این نکته که در سال 2016 هم تقریباً در تمام نظرسنجی‌ها ترامپ در مقابل هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات خود شکست می‌خورد اما در نهایت پیروز شد، حاضر به اظهارنظر قطعی درباره فرد پیروز در انتخابات نوامبر نشدند.
آبزرور، نسخه روزهای یکشنبه روزنامه گاردین انگلیس اما در گزارشی تحلیلی از احتمال اینکه ترامپ در ماه‌های منتهی به انتخابات «رقابت کثیف» را در دستور کار خود قرار دهد خبر داد و نوشت، کارشناسان خبره معتقدند ترامپ هنوز وقت برای جنگیدن و «کثیف جنگیدن» دارد. بیل کریستول، تحلیلگر و سیاستمداری که سابقه خدمت در دو دولت جمهوریخواه را دارد در یک پست توئیتری نوشت: به نظرسنجی‌ها نگاه می‌کنید و فکر می‌کنید او [ترامپ] نمی‌تواند پیروز شود اما مسیر ترامپ برای پیروزی متکی بر ترغیب امریکایی‌ها نیست؛ متکی بر فرونشاندن میل رأی دهندگان برای مشارکت در انتخابات است، متکی بر دروغ‌های عظیم است، متکی بر مداخلات خارجی است و متکی بر استفاده بی‌شرمانه از قدرت اجرایی برای شکل دادن به رویدادها و ادراکات است. ترامپ یکبار گفته بود می‌تواند یک نفر را در وسط خیابان پنجم نیویورک با تیر بزند و حتی یک رأی را هم از دست ندهد.
کریستول در یک مصاحبه هم گفت: اگر تمام این چیزها درباره ترامپ را کنار هم بگذارید و این نکته را در نظر داشته باشید که با یک فرد واقعاً بی‌شرم مواجه هستید، بنابراین امکان پذیر است که یک رأی دهنده بی‌میل که در سال 2016 با بی‌میلی به ترامپ رأی داد و حالا می‌خواهد با بی‌میلی به بایدن رأی دهد ناگهان در روز انتخابات تبدیل شود به کسی که با بی‌میلی به ترامپ رأی می‌دهد. این چیزی است که بیش از همه چیز نگرانم می‌کند. بی‌میلی رأی دهندگان برای مشارکت در انتخابات امریکا دهه هاست که وجود دارد اما این بار همه‌گیری ویروس کرونا بر این بی‌میلی خواهد افزود و همین مسأله فرصت‌های جدیدی را برای ترامپ به وجود خواهد آورد.
ترامپ همچنین در روزهای آینده و در ماه‌های نزدیک به انتخابات نوامبر ممکن است بر ویلیام بار، دادستان کل و جمهوریخواهان کنگره فشار بیاورد که بایدن و باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق را زیر ذره بین بگیرند و فعالیت‌های اقتصادی پسر بایدن در اوکراین را موشکافی کنند. لورنس تریب، استاد حقوق دانشگاه هاروارد هم می‌گوید: ترامپ ممکن است بدون هیچ پایه و اساسی در اواسط اکتبر اعلام کند واکسن ویروس کرونا کشف شده و سپس وزارت غذا و دارو را مجبور کند، حرف‌های او را تأیید کنند و با این بازی کثیف برای خود رأی جمع کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7380/4/546757/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها