دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی اعلام کرد

ایجاد 12 هزار فرصت شغلی با اجرای طرح‌های مشارکتی در روستاها




خراسان رضوی/ دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی، توانمند‌سازی مردم پیرامون بنگاه‌های اقتصادی در خراسان رضوی را یکی از برنامه‌های این نهاد اعلام کرد که در نهایت به ایجاد 12هزار فرصت شغلی با اجرای طرح‌های مشارکتی در روستا منجر می‌شود. علی اکبر لبافی به مدل معین‌های اقتصادی(بنگاه‌های اقتصادی) در استان اشاره کرد و گفت: در این مدل اصل بر به اوج رساندن مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی است.
لبافی به شکل‌گیری نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی با فرمان ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی اشاره و تصریح کرد: این سیاست‌ها از خرداد ماه سال ۱۳۹۸ شروع شد. این مدل به‌دنبال احیای مسئولیت شرکت‌ها و نهادها نسبت به افرادی که پیرامون شان حضور دارند و زندگی می‌کنند، است.
وی به مزایای توانمندسازی مردم پیرامونی توسط بنگاه‌های اقتصادی اشاره کرد و یادآور شد: پایداری شرکت و برندسازی آن نزد مردم از یک سو و توانمندی مردم از سوی دیگر ارمغان این طرح خواهد بود و در پی آن امنیت اقتصادی و اجتماعی برای شرکت‌ها ایجاد خواهد شد.
لبافی به حضور بالغ بر ۲۲۰ معین اقتصادی در استان خراسان رضوی پرداخت و تأکید کرد: بالغ بر ۹۶ درصد آنها از بخش خصوصی و تنها ۴ درصد از کل معین‌های استان را بخش دولتی پوشش می‌دهد.
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی بر6 مرحله نقشه راه طرح اشاره و تصریح کرد: در این ۶ گام ۴۰ برنامه عملیاتی وجود دارد و فرآیند کار را بخوبی نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه از ۲۴۰۰ روستای استان خراسان رضوی ۱۶۰۰ روستا طرح کسب و کار دارد، یادآور شد: معین اقتصادی بستر توسعه روستا را می‌شناسد و از فرصت‌های کشاورزی، صنعت، خدمات و … آگاه است.
لبافی به برخورداری ۳۰ درصد روستاها از کارت اهداف اشاره و تأکید کرد: مطالعات مربوط به روستاها از سوی جهاد دانشگاهی و سازمان برنامه وبودجه انجام شده است.
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی از سامانه ثبت اطلاعات معین‌ها نیز سخن گفت و خاطرنشان کرد: همه اقداماتی که معین‌ها انجام می‌دهند ثبت و از سوی فرماندار هر شهرستان رصد می‌شود.
وی در همین رابطه با تأکید بر اینکه همه پروژه‌ها با عملیات میدانی تطبیق داده می‌شود، تصریح کرد: در نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی یک گروه کارشناسی ۶ نفره فرآیند را بررسی می‌کنند و با توجه به دستورالعمل‌ها، پروژه‌های ثبت شده تأیید یا عودت داده می‌شود و در اختیار نهاد قرار می‌گیرد.
علی‌اکبر لبافی به راه‌اندازی سایت نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: هدف ما اعتمادسازی است و همه می‌توانند با مراجعه به این سایت روستا را انتخاب کنند و پروژه‌ها را ببینند.
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی از ثبت ۲۹۱۰ کسب و کار خرد و متوسط توسط ۱۴۶ معین در ۲۹ شهرستان در سامانه ثبت اطلاعات معین‌ها خبر داد و افزود: همه این کسب و کارها در گام‌های ۵ و ۶ و مرحله عملیات اجرایی هستند.
لبافی با بیان اینکه ۱۷۵۳ فعالیت اقتصادی از سوی ۸۰ معین در ۲۳ شهرستان مورد تأیید قرار گرفته است، یادآور شد: ۶۰ درصد از عملکرد معین‌ها تأیید و بقیه در دست بررسی است.
وی به ایجاد ۱۲ هزار فرصت شغلی در صورت بهره‌برداری از این پروژه‌‌ها اشاره کرد و گفت: ۸۳۲ فعالیت یا کسب و کار با اشتغال ۴۶۶۰ فرصت شغلی تاکنون بهره‌برداری و از این تعداد مشخصات ۱۴۴۹ نفر شاغل در سامانه ثبت شده است.
لبافی با تأکید بر اینکه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی فعالیت خود را از روستاها آغاز کرده است، گفت: ۶۳ درصد فعالیت معین‌های اقتصادی در حوزه کشاورزی است و از میان همه فعالیت‌های اقتصادی۱۳۷۱ مورد تأسیسی، ۱۱۴ مورد تکمیلی، ۲۵۳ مورد توسعه‌ای و ۱۵ مورد فعالیت‌های با ظرفیت خالی است.
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی هدف از این مدل را به اوج رساندن مشارکت مردم عنوان و خاطرنشان کرد: ۱۰۶۲۵ نفر در قالب ۲۶۹ حساب سپرده توسعه روستایی در ۱۹ شهرستان و از سوی ۳۸ معین حساب دارند که از این تعداد ۱۸۴ حساب توسط ۲۵ معین در ۱۷ شهرستان برای ۵۹۷۶ نفر تأیید شده و بقیه در دست بررسی است. وی همچنین به ۱۷۸۶ فعالیت فرهنگی در ۲۷ شهرستان اشاره کرد و گفت: در مقابله با شیوع بیماری کرونا نیز معین‌های اقتصادی اقدامات بسیار خوبی صورت دادند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7380/11/546783/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها