رفتن اردبیلی‌ها بدون ماسک به سمت خط قرمز کرونا


حمیرا حیدریان
خبرنگار
در اردبیل هم حساسیت‌ها به کرونا پایین آمده است و مردم شال و کلاه کرده‌اند برای رفتن به سفرهای غیر ضروری! آنها در حالی به جاده‌ها می‌زنند که آمارها نشان می‌دهد اگر از هر۱۰۰ هزار اردبیلی ۳نفر به کرونا مبتلا شود وضعیت نارنجی این شهر در دو هفته آینده به قرمز تبدیل می‌شود. با وجود این برخی مسافران این شهر بی‌توجه به کرونایی که در کمین‌شان نشسته، به سراغ چشمه‌های آب گرم سرعین آمده‌اند که البته با در بسته روبه‌رو می‌شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد، هنوز پیک اول بیماری کووید 19 به اتمام نرسیده است و احتمال تغییر وضعیت از نارنجی به قرمز وجود دارد.
دکتر شهرام حبیب‌زاده در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: طی هفته گذشته ۱۶۷ نفر مراجعه سرپایی در استان گزارش شده که نشان دهنده گسترش بیماری در جامعه است. سیر بیماران بستری هم صعودی بوده و با افزایش ۲۰ نفر از ۹۳ نفر به ۱۱۳ نفر رسیده است. همچنین 4 هزار و ۴۰۰ نفر مثبت قطعی به ویروس کرونا تا هفته گذشته در اردبیل گزارش شده است که ۲۴۶ آنها فوت شده است. تا روز سه‌شنبه 3658 نفر بستری در بخش کرونا داشته‌ایم. در حال حاضر ۱۱۳ نفر در مراکز مراقبتی بیماران کرونا بستری هستند.
وی با اشاره به اینکه وضعیت شهر اردبیل در حال حاضر نارنجی است، افزود: به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر اگر سه نفر بستری داشته باشیم و در مدت دو هفته پیش‌رو این رویه ادامه داشته باشد وضعیت استان به سمت قرمز شدن پیش می‌رود. بنابراین باید در این زمینه اقدامات اساسی انجام شود.
وی با بیان اینکه هفته اول خردادماه ۳۶ درصد مراجعین به بیمارستان‌ها بستری شدند، تصریح کرد: در هفته آخر خرداد این رقم به ۵۵ درصد افزایش یافت. در مجموع تا به حال ۵/‏۱۷ درصد جمعیت استان با کرونا در تماس بوده‌اند و برای عبور از پیک اول باید ۶۵ درصد جمعیت استان با کرونا تماس داشته باشند. این در حالی است که در مهرماه به رغم وجود کرونا، آنفلوآنزا نیز به لیست بیماری‌های جدید اضافه خواهد شد و پیک دوم کرونا نیز آغاز می‌شود. وی در خصوص علت سیر صعودی این بیماری عنوان کرد: با توجه به اینکه حساسیت مردم پایین آمده و مسافرت‌ها افزایش پیدا کرده آمار ابتلا و بستری در روزهای اخیر افزایش داشته است.
وی تصریح کرد: در طول چهار ماه گذشته بسیاری از فعالیت‌های دانشگاه صرف مبارزه با کرونا شد اما طبق سیاست کلی کشور باید خودمان را با این شرایط تطبیق دهیم، چون زمان نابودی این ویروس معلوم نیست.
تالارهای عروسی تعطیل است، هر روز اخطار به اصناف داده می‌شود
شاپور رضایی افشار رئیس اتاق اصناف استان اردبیل نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» آغاز به‌ کار مجدد اصناف و کسبه اردبیل را باعث افزایش ریسک ابتلا به کرونا دانست و گفت: متأسفانه با‌وجود تمام هشدارهایی که وزارت بهداشت به مردم و تمام اصناف در زمینه رعایت فاصله اجتماعی و موارد پروتکل‌های بهداشتی می‌دهد، شاهد عدم رعایت این موضوع و در نتیجه افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری در جامعه هستیم.
وی با اشاره به اینکه به‌طور روزانه به تمام اصناف و کسبه، خصوصاً رستوران داران و کافی شاپ‌ها اخطار داده می‌شود، افزود: بازرسان ما به‌طور روزانه از ساعت 16 تا 20 شب به تمام مغازه‌ها مراجعه و برای نظارت بر اماکن سرکشی می‌کنند تا از رعایت تمام نکات بهداشتی اطمینان حاصل کنند. خوشبختانه اکثر مغازه‌ها، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و مواردی که کمتر توجه داشته‌اند مورد اخطار بازرسان قرار می‌گیرند.
به گفته افشار، رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها با ظرفیت 50 درصد باید پذیرای مشتریان خود باشند.
رئیس اتاق اصناف استان اردبیل همچنین به وضعیت صنعت گردشگری در این روزهای کرونایی اشاره کرد و گفت: متأسفانه با شیوع بیماری کرونا چراغ صنعت گردشگری خاموش شده و تصور نمی‌کنم به این زودی روشن شود.
وی بابیان اینکه تعداد معدود گردشگرانی به‌خاطر آب گرم این منطقه به استان اردبیل سفر می‌کنند افزود: سرعین به‌خاطر وجود آب گرم‌هایی که دارد شهرت دارد. برای همین با وجود شیوع این بیماری، همچنان برخی مسافران به‌خاطر بهره‌مند شدن از آن به این شهر سفر می‌کنند اما چون این مناطق تعطیل هستند مجبور به بازگشت می‌شوند.
وی همچنین در مورد برگزاری مراسم عروسی و سوگواری در تالارها بیان کرد: تمام تالارهای پذیرایی برای این مراسم تعطیل است و اجازه فعالیت ندارند اما متأسفانه شاهد هستیم که مردم بدون توجه به وجود این بیماری، مراسم را در خانه‌ها برگزار می‌کنند که همین امر باعث افزایش کرونا شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7380/11/546784/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها