همایون خرم؛ عاقل عاشق




بردیا صدرنوری
نوازنده پیانو ومدیر جشنواره و جایزه همایون خرم
امروزسالروز تولد آهنگساز، نوازنده ویلون و هنرمند اخلاق‌مدار، مهندس امیرهمایون خرم است. کیفیت زندگی 82 ساله مهندس همایون خرم می‌تواند نمونه‌ای ناب از یک هنرمند اصیل ایرانی و الگویی مناسب برای فرزندان ایران زمین باشد.
تربیت در خانواده‌ای اصیل و فرهنگی، بهره‌مندی هنری و اخلاقی تمام و کمال از مکتب استاد صبا، تحصیلات آکادمیک در رشته مهندسی، نوازندگی و آهنگسازی و خلق ملودی‌های ماندگار، معلمی و تربیت شاگردان فراوان، ایمان قلبی، ممارست و خودسازی مستمر، تقید به آداب اجتماعی، خانواده دوستی، سلامت نفس و نفروختن هنر به هر قیمتی و به هر کس و...، همه‌و‌همه بخشی از ویژگی‌هایی است که ایشان را نام آور کرده است. این ویژگی‌ها می‌تواند سرمشق خوبی برای نوجوانان وجوانان هنرآموز باشد. آنان که به دورازهیاهوی زندگی امروزی و نگاه‌های تک بعدی، هیجانی، نمایشی و افراطی درهنر، باید بدانند رمزموفقیت در زندگی، ترکیب عقل وعشق و آمیختن منطق واحساس، در کنار پایبندی به بسیاری اصول اخلاقی وممارست در تعلیم است. ویژگی که استاد خرّم بدان آراسته بود.
مهندس رضا خرم فرزند استاد خرم در کتاب «بس نکته غیر حسن بباید...» که به قلم وی و دوست مهربان، علی وکیلی (از شاگردان استاد خرم) ازسوی انتشارات مؤسسه فرهنگی و هنری راد نواندیش منتشر شده، آورده است که: «همایون خرم مجموعه‌ای از عقل وعشق بود و نشان داد که آب عقل و عشق می‌تواند به یک جو برود. البته تحت شرایطی. او عشق و عقل را لازمه پرواز می‌دانست اما نه با تعبیر دو بال یکسان برای پرواز. بلکه معتقد به این عبارت شمس تبریزی بود که می‌فرماید عقل، آدمی را تا در بارگاه می‌برد اما برای ورود به بارگاه می‌بایست عقل را یک سو نهاد و با عشق وارد شد. فی الواقع پدر در تمام امور زندگی کاملاً از عقل بهره می‌جست و معتقد بود در کلیه موارد باید تفکر کرد و تصمیمات عقلانی گرفت.» امروز و در آستانه نودمین سالروز ولادت همایون خرم، جای شادمانی بسیار است که دیده می‌شود راه هنری و اخلاقی او در میان نسل جدید هنرآموزان، مستدام است. حضور چشمگیر کودکان و نوجوانان علاقه‌مند موسیقی در شش دوره جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) شاهدی است براین مدعا.
پیوند فرهنگی نسل جدید و نسل پیشین هنرمندان اصیل موسیقی، بواسطه ملودی‌ها، آهنگ‌ها، ترانه‌ها و اشعار همیشه زنده، جاودانگی این میراث معنوی را نوید می‌دهد و در این میان، بی‌شک هنر و اخلاق هنرمندان بزرگی چون همایون خرم، نقش بسزا و مؤثری در این انتقال میراث فرهنگی به نسل‌های آینده دارد.
به قول حضرت حافظ:
روز اول که سر زلف تو دیدم گفتم / که پریشانی این سلسله را آخر نیست
سر پیوند تو تنها نه دل حافظ راست / کیست آن کش سر پیوند تو در خاطر نیست



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7380/19/546814/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها