‌به نام تاریخ



9 تیر
102 روز از سال 99 گذشت. فهرست امروز پر از سالروز تولد و درگذشت هنرمندان و چهره‌های ادبی و فرهنگی بزرگ ایران و جهان است.
تولدها
همایون خرم: یکی از شاخص‌ترین چهره‌های موسیقی سنتی ایران سال 1309 در چنین روزی به دنیا آمد. همایون خرم که همه او را به عنوان نوازنده ویولن و آهنگساز بسیاری از تصنیف های ماندگار ایران می‌شناسند از کودکی به موسیقی علاقه داشت چون مادرش شیفته این هنر بود و حتی نام فرزندش را هم براساس دستگاه همایون انتخاب کرد. او از 10 سالگی در مکتب استاد صبا تحصیل و در 14 سالگی به عنوان نوازنده در رادیو کارش را آغاز کرد. همایون خرم سازنده موسیقی تصنیف هایی چون «غوغای ستارگان»، «رسوای زمانه»، «طاقتم ده» و «از من بگذر» است که همچنان در ذهن مردم ایران زنده است. او سال 1391 درگذشت.
پیمان معادی: امروز سالروز تولد یکی دیگر از چهره های بین‌المللی سینمای ایران است. پیمان معادی سال 1349 در امریکا به دنیا آمد و با نوشتن فیلمنامه «آواز قو» کار در سینما را آغاز کرد و پس از آن نامش به عنوان فیلمنامه نویس «کافه ستاره»، «عطش» و«کما» مطرح شد. سال 1387 و با فیلم «درباره الی...» بازیگری را تجربه کرد و از همان زمان چهره شد. «جدایی نادر از سیمین»، «ابد و یک روز»، «ناگهان درخت»، «متری شیش و نیم» و «درخت گردو» دیگر آثار شاخصی است که معادی در آنها بازی کرد و بازی اش مورد توجه قرار گرفت. البته او همزمان فیلمنامه نویسی و کارگردانی را هم ادامه داد و «برف روی کاج ها» و «بمب؛ یک عاشقانه» فیلم هایی است که با کارگردانی او ساخته شدند. پیمان معادی در هالیوود هم فعال است و فیلم هایی چون «کمپ ایکس ری» و «آخرین شوالیه ها» و سریال های «آن شب» و «وست ورد» از کارهای معادی در امریکاست.
فرشته صدرعرفایی: بازیگر کم حرف و کم حاشیه اما توانای سینمای ایران امروز 58 ساله می شود. صدرعرفایی هم بازیگر است، هم گوینده و هم عروسک گردان که کارش را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد. او در فیلم های شاخصی چون«کافه ترانزیت»، «حوض نقاشی»، «بیست»، «بادکنک سفید» و «شبی که ماه کامل شد» بازی کرد که برای «کافه ترانزیت» و «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را برد.
آنتــــــوان دو سنت اگزوپری:  امـــــروز صد‌وبیستمین سالروز تولد نویسنده «شازده کوچولو» یکی از مشهورترین آثار ادبیات جهان است. اگزوپری نویسنده و خلبان فرانسوی بود که با نگاه خاصش به دنیا شناخته می‌شود. او علاوه بر «شازده کوچولو» کتاب هایی چون «هوانورد»، «پرواز شبانه»، «زمین انسان‌ها» و «خلبان جنگ» را نوشت اما «شازده کوچولو» که به 300 زبان ترجمه شده او را برنده جایزه کلی کتاب امریکا و قهرمان ملی فرانسه کرد.  اگزوپری سال 1944 در پروازی بر فراز دریای مدیترانه ناپدید شد.
    سالروز تولد کیومرث قورچیان نقاش، رضا شفیعی جم بازیگر، اکبر تقی نژاد داستان نویس، عباس عبدی داستان نویس،  خلیل عمرانی شاعر، میثم کیانی داستان نویس، بابک نیک طبی شاعر و آنتونی مان فیلمساز امریکایی هم امروز است.
درگذشت‌ها
استیو دیتکو: نویسنده کتاب های کمیک امــــریکایی و خالق شخصیـــــت‌های پرطرفداری چون اسپایدرمن دو سال پیش در چنین روزی درگذشت. دیتکو متولد سال 1927 بود و با همکاری با انتشارات مشهور مارول کامیکس که از معروف ترین ناشران کتاب‌های کمیک دنیاست، شناخته شد. غیر از مرد عنکبوتی شخصیت‌هایی چون خزنده و دکتر استرنج را خلق کرد اما با همه محبوبیت این شخصیت‌ها نمی‌خواست نامی از خودش باقی بماند و حتی وقتی قرار شد فیلمی درباره‌اش ساخته شود جلوی دوربین حاضر نشد.
    پل کله نقاش سوئیسی و ادوارد یانگ فیلمساز تایوانی هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7380/20/546829/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها