اخبار




شیوه‌نامه برگزاری مراسم محرم امسال

کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا طی اطلاعیه‌ای، بر رعایت «دقیق و کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم، سخنرانان و مسئولان هیأت‌های مذهبی، تکایا و حسینیه‌ها» در ایام ماه محرم تأکید کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، با توجه به نزدیک شدن ایام محرم و برگزاری آیین‌های سوگواری سید و سالار شهیدان، اطلاعیه شماره یک خود را منتشر کرد. مفاد این اطلاعیه عبارتند از:۱. برگزاری مراسم عزاداری عمومی در فضا‌های سربسته صرفاً در ایام مشخص شده و ساعات محدود و در مساجد، حسینیه‌ها و تکایایی مجاز است که به تشخیص کارگروه استانی دارای شرایط مناسب بهداشتی و مدیریتی هستند.
۲. برگزاری مراسم در اماکن مجاز صرفاً با رعایت اصول «کاهش زمان مراسم، تراکم حداقلی، آلودگی‌زدایی منظم، رعایت فاصله یک و نیم متر و استفاده مستمر و همگانی از ماسک» انجام می‌شود.۳. مسئول برگزاری مراسم عمومی باید نسبت به رعایت کامل ضوابط بهداشتی، تعداد شرکت کنندگان، زمان برگزاری و نحوه پذیرایی متعهد شود.۴. هیچ گونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری و پس از آن انجام نمی‌شود و اطعام و نذورات صرفاً مطابق دستورالعمل‌های بهداشتی در پخت و پز و بسته‌بندی به صورت بیرون‌بر و در ظروف غیرمشترک و یک بار مصرف توزیع می‌شود.۵. صدا و سیما و نهاد‌های تبلیغی و مردمی نسبت به ارائه برنامه‌های ابتکاری مناسب وضعیت فعلی کشور و تقویت فضای معنوی و فرهنگ عاشورایی در فضای تبلیغاتی و مجازی اقدام کنند.۶. کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات ستاد ملی مقابله با کرونا با هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی و مردمی بویژه رسانه‌ها، صدا و سیما و هیئات مذهبی نسبت به آماده‌سازی افکار عمومی و ارائه آموزش‌های بهداشتی ویژه ایام عزاداری اقدام می‌نماید.

بررسی‌های لازم برای مراسم محرم انجام شده

سخنگوی دولت گفت: بررسی‌های لازم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای برگزاری مراسم ماه محرم صورت گرفته است. علی ربیعی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره اینکه با توجه به سخنان روز شنبه رئیس جمهوری جزئیات تمهیدات بهداشتی ایام محرم چیست افزود: مراسم ماه محرم متفاوت از یک نماز جمعه یا جماعت و شب‌های احیاست.
وی اضافه کرد: فشردگی جمعیت در عزاداری‌ها تصمیم‌گیری با تأمل بیشتر را می‌طلبد و همکاران من در وزارت بهداشت بررسی‌های لازم را انجام داده و در خصوص پروتکل بهداشتی عزاداری‌ها اظهار نظر کرده‌اند. سخنگوی دولت که به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان بستری است این هفته به شکل مکتوب به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد
مخالفت وزارت بهداشت با برگزاری مراسم پرجمعیت در محرم

معاون بهداشت وزیر بهداشت از جلسات تصمیم‌گیری برای چگونگی برگزاری اعیاد قربان و غدیر و ایام محرم و صفر خبر داد و با بیان اینکه هنوز هیچ چیز در این باره قطعی نشده، در عین حال گفت: قطعاً مراسم امسال به شکل قبل نخواهد بود و کاملاً محدود خواهد بود تا مراسمی با کیفیت مناسب و توأم با سلامتی برگزار شود.
به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری مشورتی کووید19 که با حضور وزیر بهداشت و به صورت مجازی برگزار شد، گفت: بعضی‌ها از باشکوه برگزار کردن صحبت می‌کنند، باشکوه برگزار کردن فقط به این معنا نیست که جمعیت زیاد باشد، می‌تواند تعابیر و معانی دیگری هم داشته باشد. می‌تواند هر خانه یک حسینیه باشد و همه افراد می‌توانند در خانه باشند و آن مراسم را در خانه برگزار کنند. وی تأکید کرد: نظر قاطع وزارت بهداشت این است که برگزاری مراسم پر جمعیت در محرم ممنوع باشد، بویژه در محیط‌های سربسته که قاطعانه و محکم با آن مخالفت می کنیم.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7406/5/549821/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها