مهران؛ تنها گذرگاه ما برای 420 کیلومتر نوار مرزی با عراق!

قفل محرومیت ایلام با توسعه گذرگاه‌های مرزی باز می‌شود




ایلام- محمدکریم ویسی/ اگر کلیدی وجود داشته باشد که با آن قفل محرومیت و توسعه‌نیافتگی ایلام را بتوان باز کرد، آن کلید بهره گرفتن از مرز طولانی ایلام با کشور همسایه است.اما استان ایلام با 420کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق فقط یک گذرگاه مرزی دارد، در حالی که در سال‌های اخیر ایجاد سه بازارچه و گذر مرزی چیلات در دهلران، چنگوله در مهران و هلاله شمالی در ایلام در دستور کار دولت قرار گرفته است. با این وجود، بار همه این طرح‌های اجرا نشده اکنون بر دوش مرز مهران افتاده است.
اگر چنانچه سایر مرزهای استان همچون هلاله شمالی، چیلات دهلران و...، فعال شوند به یقین کلمه نامبارک «محرومیت» برای همیشه از دنباله نام ایلام حذف خواهد شد.
در حال حاضر به‌دلیل شرایط ویژه کرونایی مرز مهران تنها دو روز در هفته و روزهای چهارشنبه و یکشنبه روی محموله‌های تجاری گشوده است و تردد افراد و مسافرین فقط محدود به دو تابعیتی‌های عراق و ایران است. علاوه بر کالاهای ضروری که عراق نیاز دارد و خارج از نوبت ارسال می‌شود، مواد پلاستیکی، مصالح ساختمانی، شیشه جام، کولرهای آبی، آهن آلات، تره بار و... از طریق مرز مهران صادر می‌شود.
روزانه بین 300 تا 350 کامیون کالا از طریق مرز مهران به کشور عراق و 12 کشور اروپایی صادر می‌شود و این می‌تواند مردمان این دیار را به آینده امیدوار کند.
در صورت تصویب و راه‌اندازی بازارچه هلاله شمالی، مردمان این منطقه می‌توانند مراودات تجاری را با استان دیاله عراق آغاز کنند هرچند بازارچه‌ چنگوله مهران هم که فعالیت آن تصویب شده هنوز امکان مراودات تجاری در آن وجود ندارد و علاوه بر اینها از راه‌اندازی گذرگاه مرز چیلات دهلران نیز که می‌تواند مراودات تجاری را با استان میسان عراق آغاز کند، هنوز خبری نیست.
صدور 14 میلیارد دلار کالا از مرز مهران
مدیرکل گمرک استان ایلام در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه از ابتدای تشکیل گمرک مهران تا پایان سال گذشته بیش از ۱۴ میلیارد دلار کالا به کشور عراق صادر شده است، گفت: گمرک مهران فعالیت خود را از سال ۸۲ با صادرات ۳۸ میلیون دلار کالا آغاز کرد.
«روح‌الله غلامی» افزود: مجموع صادرات انجام شده از گمرک مهران از سال ۸۲ تا پایان سال ۹۸ بیش از ۱۴ میلیارد دلار بود و عمده کالاهای صادراتی محصولات پلاستیکی و فلزی، کاشی و سرامیک، سنگ و مصالح ساختمانی، تره‌بار، کولرهای گازی و قطعات خودرو بوده است.
وی از رشد ۲۴ درصدی حجم کالاهای صادراتی از مرز مهران خبر داد و اظهارداشت: سال گذشته ۲ میلیون و ۷۹ هزار تن کالا از گمرک مهران به عراق صادر شد که از لحاظ حجمی ۲۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته تعداد کامیون‌های ورودی به پایانه مهران ۲۳هزاردستگاه از سال ۹۷ بیشتر بود که افزایش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد، ضمن اینکه پارسال ۲۰ هزار و ۴۱۹ فقره اظهارنامه در این مرز ارائه شده که ۶ درصد به نسبت سال ۹۷ افزایش یافته است.
وی از تردد ۶ میلیون و ۳۷۰ مسافر از پایانه مهران در سال گذشته خبر داد و اظهارداشت: سال گذشته ۶ میلیون و ۳۷۰ هزار مسافر و زائر از مرز مهران تردد کردند که به نسبت سال ۹۷ افزایش ۴۶ درصدی را نشان می‌دهد.
تأثیر کرونا بر گمرک مهران
غلامی افزود: از ۱۸ اسفند ماه سال گذشته به‌دلیل شیوع کرونا عراق مرزهای خود را بست درحالی که اوج فعالیت مرز مهران در اسفندماه هر سال صورت می‌گیرد که با رایزنی گسترده و ملاقات‌های چهره به چهره ۱۸ خرداد ماه سال‌جاری مرز مهران فعالیت خود را آغاز کرد که روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر روز ۲۵۰ کامیون می‌توانند کالا را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد کشور عراق کنند و هم‌اکنون تنها مرز جنوبی و غربی کشور که با عراق باز شد، مرز مهران است.
مدیرکل گمرک استان ایلام از فعالیت ۳۰درصدی گمرک مهران به نسبت سال ۹۸ خبر داد و گفت: در عمل تا ۲۱ خردادماه هیچ فعالیت صادراتی از مرز مهران صورت نگرفت و از این تاریخ تا پایان تیرماه درکل، حدود ۷۵ میلیون دلار کالا به این کشور صادر شده است.
غلامی افزود: این وضعیت در شرایطی است که فعالیت صادراتی یک سوم سال گذشته انجام می‌شود ولی در تیرماه به نسبت پارسال ۴۳ درصد صادرات داشته‌ایم چراکه سال گذشته ۱۸۵ هزار تن کالا صادر شد که این مقدار در دوره مشابه امسال ۸۵ هزار تن است که نویدبخش برطرف شدن مشکل در ماه‌های باقیمانده از سال‌جاری است.
مدیرکل گمرک ایلام گفت: مقامات عراقی تاکنون در خصوص برگزاری کنگره اربعین پاسخ روشنی ارائه نکرده‌اند و آن را به شرایط شیوع کرونا، در روزهای منتهی به اربعین موکول می‌کنند.
صرفه اقتصادی صادرات کالاهای کشاورزی و پلاستیکی
وی افزود: تعاملی که در مرز مهران با مقامات عراقی وجود دارد، به نسبت سالیان گذشته بی‌سابقه بوده است و نتیجه آن را نیز در کاهش حداقلی ترافیک و مشکلات قبلی شاهد هستیم، به‌طوری که سال گذشته بجز ایام کرونا تنها یک روز برای سه ساعت مرز تعطیل بود و به جرأت می‌توانم ادعا کنم مرز مهران از کم‌مشکل‌ترین مرزهای ایران با عراق است.
وی با اشاره به اینکه محصولات پلاستیکی و کشاورزی با صرفه‌ترین کالاها برای صادرات از مهران است، گفت: براساس ارزیابی‌های گمرک، صادرات محصولات پلاستیکی و کشاورزی هم‌اکنون از مرز مهران دارای صرفه اقتصادی و بازار بهتری است که تجار و بازرگان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.
وی تصریح کرد: مبادلات در مرزهای زمینی کشور به‌طور معمول به‌صورت ریالی انجام می‌شود و با توجه به تحریم‌ها امکان گشایش اعتبار اسنادی وجود ندارد و تجار از طریق صرافی‌های مجاز نقل و انتقال مالی خود را انجام می‌دهند.
مدیرکل گمرک استان ایلام از مشکل تعدادی از تجار برای وصول طلب از طرف‌های عراقی خبر داد و گفت: طلب تجار ایرانی از طرف عراقی به‌طور معمول از طریق رایزنی اتاق بازرگانی و بخش خصوصی دریافت می‌شود البته در این میان تعدادی از تجار نیز به‌دلیل اعتماد به طرف‌های عراقی با عدم دریافت مطالبات خود مواجه می‌شوند. غلامی از تشکیل ۸۸ پرونده قاچاق کالا در گمرک مهران طی سال گذشته به ارزش ۲۸ میلیارد ریال خبر داد و افزود: کالاهای ضبط شده در اختیار اموال تملیکی استان قرار گرفته است و پس‌از فروش به سرجمع درآمدهای استان واریز می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7406/11/549841/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها