بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

جوانی به‌نام نواب صفوی
تیراندازی و حمله به احمدکسروی

ساعت ۹ صبح امروز هنگامی که آقای [احمد] کسروی وکیل دادگستری و مدیر روزنامه پرچم از منزل به قصد اداره حرکت می‌کند، سر چهارراه حشمت الدوله شخصی از پشت سر به او حمله نموده و دو تیر با طپانچه بطرف او رها می‌کند. گلوله به زیر قلب اصابت نموده و از جلو خارج می‌شود. در همین موقع چند نفر نیز با چاقو به آقای کسروی حمله نموده و چند ضربت به سر و صورت او وارد می‌کنند. مأمورین سه نفر از مرتکبین را دستگیر و مورد تعقیب قرار می‌دهند. آقای کسروی را نیز به بهداری شهربانی و از آنجا به بیمارستان نجمیه می‌برند و اکنون آقای کسروی در بیمارستان نجمیه تحت معالجه می‌باشند و حالت مزاجی‌شان تا بعد از ظهر امروز خوب بوده و امید بهبودی می‌رود. به‌طوری که می‌گویند رها‌کننده گلوله جوانی به‌نام نواب صفوی بوده که به اتفاق دو نفر از همدستانش دستگیر شده و اکنون هر سه نفر در شهربانی توقیف هستند.
ë تفصیل حادثه دیروز
ساعت 9 صبح دیروز آقای کسروی به اتفاق آقایان احسان‌الله آزادی و [حسین] یزدانیان از منزل خارج و در خیابان حشمت الدوله با سید مجتبی نواب صفوی ۲۱ ساله و محمد تقی خورشیدی ۱۹ساله مصادف می‌شوند. چون بین ایشان سوابقی وجود داشته و نواب صفوی در خصوص نوشتجات آقای کسروی چند بار با ایشان مناظره نموده بوده، در دنباله مناظره بین آنها نزاعی روی می‌دهد که عده دیگری نیز در نزاع شرکت نموده و در نتیجه آقای کسروی از چند جای بدن منجمله قسمت سرو صورت، پشت گردن و پایین سینه مجروح می‌شود....
روزنامه اطلاعات – 8 و9 اردیبهشت 1324

اعلامیه دولت راجع به پایان جنگ

این اعلامیه بوسیله اداره تبلیغات از طرف دولت ایران به مناسبت پایان جنگ در اروپا انتشار یافته است:
هم میهنان گرامی
با نهایت مسرت به اطلاع عموم می رسانیم که پایان جنگ اروپا با پیروزی نهایی متفقین امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه 1324 مطابق هشتم ماه مه 1945 رسماً اعلام خواهد گردید. در سایه مساعی و فداکاری خستگی‌ناپذیر ملل متفق بالاخره اصول آزادی برفاشیسم و ظلم و بیدادگری غلبه یافت و دوّل شیفته آزادی بار دیگر ثابت نمودند که خواهان سعادت بشر و آزادی و آسایش ملل می‌باشند.در آزاد نمودن مللی که مورد ظلم و هجوم نازی‌ها و فاشیست‌ها و بیدادگران قرار گرفته بودند، کلیه دول متفق بخصوص انگلستان، اتحاد جماهیر شوروی، امریکا، فرانسه و چین نقش مهمی بازی نموده‌اند و دولت و ملت ایران در راه موفقیت متفقین خود فداکاری بی‌پایان نمود و آنچه را که در تحت اختیار داشت در طبق اخلاص گذاشت.دولت شاهنشاهی ایران خاتمه جنگ اروپا و پیروزی متفقین عزیز خود را به دنیا و عموم هم میهنان گرامی خود صمیمانه تبریک می‌گوید و از خداوند متعال سلامتی و موفقیت و سعادت عموم افراد ملل متفق و دوست خود را مسألت می‌نماید.در کشور شاهنشاهی به مناسبت پیروزی نهایی در اروپا از فردا ساعت شش صبح روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه 1324 به مدت 24 ساعت مراسم جشن برپا خواهد شد و تعطیل عمومی خواهد بود.
ëبرنامه جشن پیروزی در تهران
1- دیروز به مجرد اعلام رسمی خاتمه جنگ اروپا توسط متفقین، رادیو تهران مراتب را اعلام و بلافاصله یکصد و یک تیر توپ شلیک و نقار خانه نواخته گردید.
 ۲ - ساعت هشت بعدازظهر روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه 1324 (دیروز) اعلیحضرت همایون شاهنشاهی بوسیله رادیو تهران پیامی خطاب به ملت ایران ایراد فرمودند.  
٣- از طرف اعلیحضرت همایون شاهنشاهی تلگراف‌های شاد باش به سلاطین و رؤسای دوّل متفق مخابره خواهد گردید.
4 - پرچم‌های کشور شاهنشاهی و دوّل متفق از امروز تا سه روز در بالای ابنیه عمومی آویزان خواهد شد.
5- مجلس شورای ملی قبل از ظهر امروز جلسه فوق‌العاده تشکیل داده و آقای نخست‌وزیر در مجلس حضور بهم رسانیده بیاناتی ایراد خواهند نمود. سپس آقای رئیس مجلس شورای ملی اظهاراتی مبنی بر ابراز مسرت از طرف نمایندگان مجلس شورای ملی و عموم ملت ایراد و جلسه تعطیل خواهد شد. 6- ساعت سه بعدازظهر امروز موکب اعلیحضرت همایون شاهنشاهی برای اعطای نشان به بنگاه راه‌آهن تشریف فرما خواهند شد.
۷- امشب از طرف شهرداری تهران مراسم آتشبازی و تزئینات در محوطه میدان سپه بعمل خواهد آمد و در چهار نقطه از میدان‌های عمومی شهر موزیک‌های نظامی مترنم خواهد بود.
 ۸- اداره کل تبلیغات و انتشارات، برنامه مخصوصی روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه 1324 از اول وقت صبح تاساعت پنج و نیم بعد از ظهر در رادیوی تهران اجرا خواهد نمود.
 ۹- در مراکز استانداری‌ها مدت سه روز پرچم مملکتی افراشته و تزئینات بعمل خواهد آمد. ۱۰- امشب برای امکان اشتراک عموم در مراسم جشن و شادی، عبور و مرور آزاد خواهد بود.
روزنامه کیهان -18 و 19 اردیبهشت1324

خیابان پروفسور ادوارد براون

اخیراً انجمن شهر موافقت کرده که یکی از خیابان‌های شایسته شهر تهران به‌نام مرحوم پروفسور ادوارد براون که از خاورشناسان و ایران دوستان مشهور بوده نام‌گذاری شود.
روزنامه اطلاعات - یکشنبه 13 خرداد 1324

گشایش گورستان جدید مسگر آباد

برحسب دعوتی که از طرف شهرداری تهران بعمل آمده بود جمعی از رجال و معاریف و عده‌ای از آقایان علما و نمایندگان مطبوعات ساعت ۱۰ صبح امروز در گورستان جدید [مسگر آباد] حضور بهم رسانده بودند.ابتدا مدعوین قسمت‌های مختلف گورستان را بازدید نمودند و پس از اجتماع در محل شبستان مسجد گورستان آقای دکتر برهان کفیل اداره بهداری شهرداری گزارش زیر را راجع به ایجاد گورستان و غسالخانه به اطلاع مدعوین رسانیدند:... در سال ۱۳۱۹ جناب آقای [غلامحسین] ابتهاج شهردار تهران با توجه به اوضاع نامطلوب گورستان و غسالخانه واقع در جنوب شهر درصدد ایجاد گورستان جدیدی که متناسب با شئون پایتخت و اصول بهداشتی باشد برآمده و با جلب نظر کارشناسان از لحاظ بهداشت، محل فعلی را که در قسمت شرقی تهران است انتخاب و شروع به خریداری اراضی آن از مالکین فرمودند و از نیمه دوم سال ۱۳۱۹ تا اوایل سال ۲۰ ساختمان‌های آن ادامه یافت. با تغییر شهردار جریان ساختمان متوقف و سپس از نیمه دوم سال ۱۳۲۳ مجدداً جناب آقای ابتهاج که به‌سمت شهردار تهران انتخاب شدند در مقام اتمام ساختمان گورستان برآمده و اینک کلیه ساختمان‌های مربوطه خاتمه یافته و برای استفاده آماده می‌باشد... مساحت اراضی گورستان دویست و ده هزار متر مربع و بالغ بر پانصد هزار ریال از طرف شهرداری خریداری شده... مقدار هزینه که تاکنون جهت احداث ساختمان‌های گورستان شده بالغ بر000/500/3 ریال می‌باشد.... آب احتیاجات گورستان عجالتاً از آب قنات سلیمانیه استفاده می‌شود و دو حلقه چاه در گورستان حفر شده است. برای رعایت اصول و مقررات بهداشتی در گورستان پزشک دائمی گمارده شده که در انجام مراسم غسل و کفن و نظافت کارگران و اجرای سوزاندن البسه نظارت داشته باشند. اتومبیل‌های حامل جنازه که فعلاً موجود است کافی برای رفع احتیاج نیست. اقداماتی برای تهیه چند دستگاه اتومبیل دیگر انجام شده که از اداره باربری خریداری خواهد شد...
روزنامه اطلاعات- چهارشنبه 16 خرداد1324

پل ورسک از این پس «پل پیروزی» نام خواهد داشت

نقشی که راه‌آهن ایران در احراز پیروزی در جنگ اروپا بازی کرده است، با نامگذاری یکی از پل‌های این راه به اسم پل پیروزی، بار دیگر مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.
این پل، پل زیبای ورسک است که یکی از شاهکارهای پل‌سازی جهان است و در نزدیکی ایستگاه ورسک واقع شده. ایستگاه ورسک در ۲4۰ کیلومتری تهران قرار دارد. این پل روی دو قله مرتفع بسته شده و دره‌ای که در زیر آن است به عمق ۱۸۰ متر می‌باشد. نام‌گذاری رسمی این پل در آتیه نزدیکی با نصب اسم جدید آن در محل بعمل خواهد آمد.
روزنامه اطلاعات- دوشنبه 1 مرداد 1324









آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7406/16/549860/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها