به نام تاریخ




8 مرداد
صد و سی‌و‌دومین روز از سال، روز بزرگداشت شهاب‌الدین سهروردی فیلسوف نامدار ایرانی است. شیخ اشراق که آثارش همچنان منبع بسیاری از فیلسوفان جهان است.
تولدها
محسن چاوشی: خواننده پرطرفدار موسیقی پاپ و راک سال 1358 در چنین روزی به دنیا آمد. محسن چاوشی که با صدای خاص و ترانه‌هایی چون ترانه‌های سریال «شهرزاد» شناخته می‌شود موسیقی را از جوانی دنبال کرد و سال 82 اولین آلبومش را به‌صورت غیررسمی منتشر کرد. آلبوم «نفرین» که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت. پس از آن هم آلبوم‌های «خودکشی ممنوع»، «لنگه کفش» و «متأسفم» را منتشر کرد که آنها هم غیررسمی بودند و بالاخره سال 87 برای آلبوم «یه شاخه نیلوفر» توانست مجوز بگیرد. ترانه‌های فیلم «سنتوری» که توسط محسن چاوشی خوانده شد او را به شهرت بیشتری رساند هرچند که مدت‌ها طول کشید تا مجوز آلبوم این ترانه‌ها صادر شود. ترانه‌هایی که به گفته خودش در یکی از اتاق‌های خانه و با پوشاندن دیوارها و پنجره‌ها با پتو ضبط شد. «سلام آقا»، «ژاکت»، «هشت»، «حریص»، «خاص»، «پرچم سفید»، «من خود آن سیزدهم»، «پاروی بی‌قایق»، «امیر بی‌گزند»، «ابراهیم» و «بی‌نام» آلبوم‌هایی است که تاکنون با صدای چاوشی منتشر شده‌اند. او که آهنگساز و تنظیم‌کننده کارهای خودش است با انتخاب اشعار شعرایی چون مولانا و وحشی بافقی و باباطاهر سبک تازه‌ای را آغاز کرد. محسن چاوشی از خوانندگانی است که ترانه‌هایش وارد زندگی روزمره مردم شده است.
پوپک گلدره: سال 1350 بازیگری به دنیا آمد که خیلی زود و در جوانی با مرگی تراژیک درگذشت. پوپک گلدره از کودکی به تئاتر علاقه داشت و حتی با اینکه رشته دانشگاهی اش روانشناسی بالینی بود پایان نامه‌اش را در رشته تئاتردرمانی نوشت. نمایش «پل» اولین حضور جدی او روی صحنه تئاتر بود و پس از آن بیشتر در تلویزیون و سینما حضور داشت. بازی او را در فیلم‌های «رؤیای زمین»، «موج مرده»، «آخر بازی» و «سیندرلا» و سریال‌های «ساعت خوش»، «سرزمین سبز»، «دنیای شیرین دریا»، «مروارید سرخ» و البته سریال «نرگس» دیدیم که سریال «نرگس» پس از «دنیای شیرین دریا» مهم‌ترین بازی او بود و مردم بیشتر پوپک گلدره را شناختند اما در سال 84 و در میانه این سریال در جاده نور تصادف کرد و سال 85 پس‌از گذراندن 8 ماه در کما، درگذشت.
 حافظ ناظری خواننده، شهرام شکوهی خواننده، ایرج گل افشان تدوینگر، برنارد هرمان آهنگساز امریکایی، ساناز بیان نمایشنامه نویس و رضا جولایی داستان نویس هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
ونسان ون گوگ: نقاش بزرگ هلندی سال 1890 در چنین روزی درگذشت در حالی که تنها 37 سال داشت.
ون گوگ در جوانی با فروش آثار هنری زندگی می‌کرد و مدتی بعد به‌دلیل علاقه به مذهب به‌عنوان مبلغ مذهبی راهی روستاهای بلژیک شد و در همین زمان کشیدن طرح‌هایی از مردم محلی را آغاز کرد. پس از مدتی و در سال 1885 نخستین کار مهمش یعنی «سیب زمینی خورها» را کشید. در واقع او کارش را به‌عنوان نقاش از سال 1880 آغاز کرد و همه آثار مهم و برجسته را در 10 سال پایانی عمرش خلق کرد. یعنی بیش از 900 نقاشی، 1100 طراحی و 10 چاپ. ون گوگ در سال‌های پایانی زندگی اش با مشکلات روحی مواجه شد و سال 1888 گوش چپ خود را با تیغ سلمانی برید در حالی که بعدها به یاد نمی‌آورد چه بلایی سرش آمده است. افسردگی او هر روز بیشتر شد و حتی مراجعه‌اش به دکتر روانشناس هم فایده‌ای نداشت با این حال در 2 ماه آخر زندگی‌اش 90 نقاشی کشید و در 29 جولای بر اثر شلیک گلوله به شکمش درگذشت که بسیاری آن را یک خودکشی می‌دانند. «تراس کافه در شب»، «گل‌های آفتابگردان»، «شب پرستاره» و خودنگاره‌ها از مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین آثار او هستند. آثاری که امروز بسیار گرانبها هستند اما ون گوگ در طول زندگی اش ناشناخته بود و تنها یکی از تابلوهایش یعنی «تاکستان سرخ» را فروخت.
لوئیس بونوئل: فیلمساز مشهور اسپانیایی سال 1983 در چنین روزی درگذشت. فیلمساز تابوشکن متولد سال 1900 بود و در دانشگاه فلسفه و مهندسی صنایع خوانده بود اما ارتباطش با هنرمندانی چون سالوادور دالی و فدریکو گارسیا لورکا او را به وادی هنر کشاند. وقتی در فرانسه زندگی می‌کرد سینما را به‌صورت جدی دنبال کرد و با افراد بانفوذ این هنر آشنا شد و تصمیم گرفت وارد دنیای سینما شود. پس از گذراندن دوره‌هایی کارش را به‌عنوان دستیار کارگردان و بازیگر آغاز کرد و مدتی هم نقدهای سینمایی می‌نوشت. سال 1929 با همکاری سالوادور دالی فیلمنامه فیلم کوتاه «سگ اندلسی» را نوشت و آن را کارگردانی کرد. فیلمی تحسین برانگیز که بونوئل را سر زبان انداخت. پس از آن فیلم‌های «عصر طلایی»، «سرزمین بی‌نان»، «کازینوی بزرگ»، «رابینسون کروزوئه»، «بلندی‌های بادگیر»، «رودخانه مرگ»، «نازارین»، «فراموش شدگان»، «جذابیت‌های پنهان بورژوازی» و «شبح آزادی» را ساخت که برای «فراموش شدگان» جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن را برد.
 سالروز درگذشت سم شپارد کارگردان امریکایی و روبرت شومان آهنگساز آلمانی هم امروز است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7406/20/549883/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها