سخنگوی دولت:

برنامه دموکرات‌ها یک گام مثبت در شناخت ایران است





سخنگوی دولت برنامه حزب دموکرات امریکا در انتخابات را یک گام کوچک ولی مثبت در شناخت واقعیت‌های ایران برشمرد اما آن را همچنان جاه‌طلبانه ارزیابی کرد.
به گزارش ایسنا، علی ربیعی با برگزاری مکتوب نشست خبری این هفته به دلیل مثبت شدن تست کرونای خود در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی وی از برنامه حزب دموکرات امریکا برای انتخابات پیشرو ریاست جمهوری این کشور، اظهار کرد:  در مجموع، ما اهمیتی به جملاتی که بر روی کاغذ نقش می‌بندند، نمی‌دهیم و منتظر گام‌های عملی هستیم که هدف از آن تصحیح و جبران اشتباهات گذشته است. ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره نامه اخیر روحانی به پوتین و نتیجه‌بخشی مذاکرات ظریف - پوتین، گفت: ایران و روسیه منافع و نگرانی‌های مشترک فراوانی دارند که لازمه رسیدگی به آنها، ارتباط مستمر میان مقامات دو کشور است. وی افزود: این نامه نیز در ادامه هماهنگی‌های طرفین درباره این مسائل و آینده همکاری‌های ایران و روسیه بود. زمانی که ایالات متحده دشمنی بی‌سابقه‌ای را با ملت ایران و روسیه در زمینه‌های گوناگون در پیش گرفته، تبادل ایده میان رؤسای جمهور امری طبیعی و به منظور تسریع در پیشرفت امور است.  سخنگوی دولت ادامه داد: گاهی لازم است که بخشی از این هماهنگی‌ها در سطح وزرای خارجه صورت بگیرد و گاهی وارد شدن رؤسای جمهور ضروری است. سفر آقای ظریف  همراه با انتقال پیام رئیس جمهور به آقای پوتین، یک تلاش موفق دیپلماتیک در هر دو سطح مزبور بود. ربیعی تأکید کرد: به‌طور کلی این سفر دو هدف داشت یکی در خصوص تلاش امریکا برای ادامه محدودیت‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران بود که لازم بود مجدداً مذاکراتی در سطوح عالی با فدراسیون روسیه صورت گیرد. هدف دیگر نیز تمدید قراردادی است که از 20 سال پیش با فدراسیون روسیه در همه زمینه‌ها داشته‌ایم. وی یادآور شد: این قرار داد در اسفند 1379 امضا شد و براساس همان قرار داد، مدت زمان این قرار داد 10 ساله تعیین شد و پس از پایان 10 سال دوبار نیز طی فواصل زمانی 5 ساله تمدید شد. در روسیه گفت‌و‌گوهایی صورت گرفته است تا این قرارداد به‌طور بلند مدت‌تری بین دو کشور بسته شود.
ربیعی درباره همکاری‌های ایران و چین هم گفت: اگر مقصود همکاری در چارچوب سند توافق ۲۵ ساله در همکاری دو کشور است، باید توجه داشته باشیم که این سند هنوز مراحل نهایی خود را طی نکرده و مدتی طول خواهد کشید تا در دو کشور و بر اساس قوانین داخلی ایران و چین به یک سند رسمی و نهایی تبدیل شود. غیر از آن مورد، همکاری‌های ایران و چین طبق روال معمول انجام می‌شود.
ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره پیش‌بینی درآمد کشور در سال۱۳۹۹ اظهار کرد: میزان بودجه عمومی مصوب مجلس شورای اسلامی ۵۶۱ هزار میلیارد تومان است که با توجه به شرایط کرونایی، کاهش شدید صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و همچنین کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی و در عین حال کاهش درآمدهای مالیاتی عمومی دولت و از سوی دیگر افزایش هزینه‌های دولت به دلیل بیماری کرونا و لزوم تأمین معیشت عمومی و کارکنان و بازنشستگان مقرر شد اولاً دولت ۲۰ درصد هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر خود را کاهش دهد ثانیاً بقیه کسری خود را حدود ۱۰۰هزار میلیارد تومان را با انتشار اوراق مالی در بازار تأمین کند و این کار به صورت منظم در حال انجام است. وی افزود: لازم به ذکر است که سازمان برنامه و بودجه تلاش کرد که کسری خود را از طریق پایه پولی تأمین نکند و هیچ استقراضی از بانک مرکزی نکرده است. ربیعی ادامه داد: حتی تنخواه‌گردان قانونی خود را از منابع بانک مرکزی در سال‌جاری به نصف کاهش داده است تا کسری بودجه موجب افزایش نقدینگی و تورم نشود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7406/2/549919/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها