موضع ایران در قبال جنگ قره‌باغ از زبان سخنگوی دولت

حفظ تمامیت ارضی و تخلیه مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان



گروه سیاسی/ سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن رد هرگونه کمک تسلیحاتی ایران به جمهوری ارمنستان، این شایعات را شیطنت‌هایی در راستای هدف قراردادن نقش ایران و همبستگی آن با مردم منطقه دانست و تأکید کرد: در این دعوا (جنگ قره‌باغ) کمک تسلیحاتی، نه استراتژی و نه سیاست ماست.
علی ربیعی که روز گذشته در نشست خبری سخن می‌گفت، این مطلب را در پاسخ به سؤال خبرنگار «آناتولی» مطرح کرد و افزود: هدف ما عدم اشغال شهرها و حفظ تمامیت ارضی آذربایجان است و سیاست ما حل مسأله با کمک دوستان است، بدون اینکه بخواهیم هژمونی خود را گسترش دهیم.
به گزارش «ایران»، او با تأکید مجدد بر اینکه مواضع اصولی ما درباره اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان، حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، احترام به منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی است، به اظهارات هفته گذشته خود مبنی بر تخلیه مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: با این دو نظر روشن در مورد تمامیت ارضی و تخلیه مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان تأکید می‌کنیم که دخالت طرف‌های ثالث را خارج از چارچوب‌های توافق شده حل اختلاف غیرسازنده و زیانبار می‌بینیم.
سخنگوی دولت با بیان اینکه راه حل بحران را نظامی نمی‌دانیم، به خطر افتادن جان و دارایی شهروندان ایرانی در نواحی مرزی ابراز نگرانی کرد و افزود: از دو طرف می‌خواهیم فوراً به خشونت و خونریزی خاتمه دهند و اجرای قوانین بین‌المللی را از راه مذاکره و دیپلماسی دنبال کنند. البته بارها تأکید کردیم ما آماده هرگونه کمک برای پایان دادن فوری به این جنگ بی‌نتیجه هستیم و از هرگونه ابتکار عمل صادقانه برای آتش بس و احیای دیپلماسی حمایت می‌کنیم. ربیعی اظهارنظرهای متکثر در داخل نسبت به این رویداد منطقه‌ای را ناشی از گفت‌و‌گو و پویایی درونی و نیز چند صدایی در کشور دانست و تصریح کرد: این یک امر شناخته شده در ایران است که مواضع رسمی جمهوری اسلامی در امر سیاست خارجی صرفاً از سوی دولت و وزارت خارجه اعلام می‌شود.
سخنگوی دولت با بیان اینکه جمهوری اسلامی قطعاً نمی‌تواند درگیری در مرزهای خود و تعرض به خاک خود را تحمل کند و این جزو خطوط قرمز ماست، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران طرحی را آماده کرده که با مشورت با هر دو طرف جمهوری آذربایجان و ارمنستان و دولت‌های منطقه و همسایگان آن را پیگیری خواهیم کرد.
ابهام در تأمین منابع طرح تأمین کالاهای اساسی
ربیعی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه موضع دولت در قبال طرح مجلس درباره تأمین کالاهای اساسی چیست، اظهارکرد: در بررسی کارشناسان سازمان برنامه و بودجه مشخص شده است که منابع مالی این طرح تبصره14 قانون بودجه است، این درحالی است که بخشی از منابع وزارتخانه‌های نیرو و نفت از محل همین تبصره تأمین می‌شود، ضمن اینکه منابع مالی بسته‌های کمک معیشتی نیازمندان هم از همین محل است.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه دولت در تأمین هزینه آخرین بسته کمک معیشتی با مشکل مواجه و ناچار شد از خزانه وام بگیرد، اضافه کرد: توصیه ما این است که در تنظیم طرح‌های این چنینی از پیش با دولت و نظام کارشناسی اجرایی گفت‌و‌گو شود، زیرا طراحی این طرح‌ها بدون پشتوانه کارشناسی اجرایی ممکن است تبعاتی در افکارعمومی داشته باشد.
ربیعی با بیان اینکه امروز هم مانند گذشته کالاهای سیاسی با ارز 4200 تومانی تأمین می‌شود، اعلام کرد: برای تأمین ارز مورد نیاز سال آینده نیز مشخص شد که همه منابع حاصل از فروش نفت خام برای واردات دارو و کالاهای اساسی صرف شود.
چرا وعده‌های رئیس کل بانک مرکزی محقق نمی‌شود؟
خبرنگاری پرسید چرا وعده چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی درباره کاهش نرخ ارز محقق نشد؟
ربیعی با بیان اینکه متغیرهای زیادی بر تلاش دولت بویژه آقای همتی تأثیرگذار است، اظهارکرد: با توجه به شرایط کشور و تحریم‌ها هر روز یک اتفاق جدید می‌افتد. در این جنگ اقتصادی، جنگ‌افروزان اقتصادی با تمام قدرت در حال تلاش هستند که هر جایی و منبعی پیدا می‌شود آنجا را مسدود کنند. البته بانک مرکزی با تلاش خود مانع اقدامات آنها می‌شود و به تلاش خود هم ادامه می‌دهد. اگر آن روز هم بیاناتی گفته شد به خاطر یک دوره خاص بود که این روزها شاهد اثربخش بودن برخی تلاش‌ها هستیم.
سخنگوی دولت افزود: بنابراین اینکه آن روز وعده داده شده چه زمانی خواهد بود منوط به بسیاری از شرایط است، اما تلاش دولت در این است که با افزایش صادرات به آن زمان برسد و از طرف دیگر خوشبختانه با بهبودی در فروش نفت هم امیدوارم بتوانیم ارز لازم را در بازار داشته باشیم.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با بیان اینکه در دولت قبل ۲۰۰ میلیارد دلار صرف مداخله در بازار و کنترل قیمت ارز شد، تأکید کرد: اما ما در هفت سال دولت یازدهم و دوازدهم کلاً ۳۵ میلیارد دلار پول داشتیم تا بازار را کنترل کنیم که در این دو سال حتی مداخله منفی داشتیم، یعنی نه تنها مداخله صورت نگرفته بلکه جمع‌آوری هم صورت گرفته است.
سخنگوی دولت گفت: قبول کنیم که دوران سختی است و مردم با نگرانی و سختی زندگی می‌کنند و حتماً باید در یک همدلی در سطح نخبگان در ساخت قدرت و همچنین ایجاد همدلی با نخبگان عمومی جامعه و با مردم و حرف زدن با مردم و بیان کردن مشکلات با مردم بتوانیم یک همدلی و همراهی ایجاد کنیم.
او درعین حال، بازگشت ارزهای صادراتی را سیاست جدی دولت دانست و گفت: طی ماه‌های اخیر ۸ میلیارد دلار وارد چرخه اقتصاد شده است و بسیاری از واردات کشور هم براساس همین ارزها انجام شده است؛ اگر این ارزها نیامده بود معادل تأمین ۸ میلیارد دلار برای برخی کالاها با کمبود مواجه می‌شدیم.
سخنگوی دولت بیان کرد: برخی از کشورها با فشار امریکا و در برخی از موارد با بهانه‌گیری‌هایی که خودشان انجام می‌دهند در شرایطی که ایران امروز بیشترین نیاز را به منابع مالی خود دارد با مردم ایران همراهی نمی‌کنند که در خاطره تاریخی ما باقی می‌ماند.
برخورد با تخلفات براساس مقررات
ربیعی در واکنش به اظهارات مناقشه‌برانگیز برخی درباره برخورد با بدحجابی نیز با   قدردانی از برخی ائمه و جماعات برای تکذیب اظهارات منتسب به آنان، از آنان تشکر کرد که زمینه‌ سوء‌استفاده را از ناآگاهان داخلی و شیاطین خارجی که قصد دارند بر ضد جمهوری اسلامی مسأله‌سازی کنند، گرفتند.
سخنگوی دولت حفظ امنیت شهروندان بر اساس قانون اساسی و قوانین موضوعه را تکلیف و وظیفه حاکمیت و دولت دانست و گفت: در برخورد با تخلفات هم باید بر اساس مقررات عمل شود و هم اجرای آن باید بر اساس حفظ امنیت باشد و نه ایجاد اخلال در امنیت؛ خوشبختانه موضع رسمی هیچ‌کس در حاکمیت این‌گونه رفتارها نیست.
مثل ترامپ به مرگ دیگران نمی‌اندیشیم
ربیعی درباره ابتلای رئیس جمهوری امریکا به ویروس کرونا نیز با تأکید بر اینکه مسأله اصلی ما در این زمینه گفتمان حیات است، گفت: برای ما زندگی همه انسان‌ها و در میان آنان همه ایرانیان و حق دسترسی همه ایرانیان به دارو و اقلام مورد نیاز مهم است. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ما مثل ترامپ به مرگ دیگران نمی‌اندیشیم، ابراز امیدواری کرد که ابتلا به کرونا برای ترامپ تجربه خوبی شود تا بیشتر به مسائل انسانی فکر کند، باید بداند با ظلم و بازی کردن با جان انسان‌ها دیگران چه می‌کشند، دیگرانی که در معرض داروهایی که او دریافت می‌کند، اما آنان که دسترسی ندارند چه سختی‌هایی می‌کشند.  
سخنگوی دولت همچنین ابراز امیدواری کرد که کووید ۱۹ این تأثیر را روی رئیس جمهوری امریکا داشته باشد که نسبت به جان انسان‌ها و مسائل جهان انسانی فکر کند و نگاه بی‌رحمانه خود را به سلامت و حق زندگی مردم جهان تغییر دهد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7463/3/556842/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها