از توزیع پنل‌های خورشیدی تا مرمت راه‌ها و آبرسانی

بهسازی زیرساخت‌های زندگی عشایری در ایلام




ایلام - محمدکریم ویسی: استان ایلام 11 درصد عشایر کشور را در خود جای داده است. طبق سرشماری سال87 جمعیت عشایری استان در دوره قشلاقی 59 هزارو 391 نفر در قالب 9 هزارو 736 خانوار بوده است. همچنین استان ایلام محل استقرار ییلاقی 12 ایل و32 طایفه مستقل و در دوره قشلاق هم محل استقرار 21 ایل و 36 طایفه مستقل است. طبیعت بکر و زیبای ایلام اگرچه زندگی خاطره انگیزی را برای عشایر رقم می‌زند، اما کمبود امکانات و نبود زیرساخت ها باعث دشواری و طاقت فرسایی زندگی عشایری است.
رئیس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان ایلام در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به پروژه‌های سال‌جاری برای خدمت‌رسانی به عشایر گفت: بهسازی و مرمت راه‌های عشایر شهرستان های استان، آبرسانی سیار به عشایر کوچرو حوزه استان، بهسازی و مرمت چشمه‌های آب شرب عشایر، آموزش فنی و حرفه‌ای عشایر، تأمین و توزیع نفت سفید مورد نیاز عشایر برای فصل زمستان، تهیه و توزیع نهادهای دامی عشایرمثل علوفه، جو، کنسانتره و تهیه و توزیع آرد و ارزاق عمومی مورد نیاز عشایر از کارهای شاخص این اداره کل به جامعه عشایری استان ایلام خواهد بود.
 «محمدعلی ولیان» به وضعیت جاده‌های عشایری حوزه استان اشاره کرد و افزود: جاده‌های عشایری حوزه استان به طول تقریبی 2 هزارو 800 کیلومتر با توجه به نداشتن ابنیه فنی هر ساله در اثر نزولات جوی و تردد ماشین‌آلات و احشام دچار آسیب شده که هر ساله توسط این اداره کل مرمت و نگهداری می‌شوند که اکثرآنها نیاز به احداث ابنیه دارند.
 ولیان به برنامه‌های این اداره برای بهبود سطح زندگی عشایر استان اشاره و تصریح کرد: ارائه خدمات آبرسانی، بازگشایی مسیر تردد و کوچ عشایر، پرداخت تسهیلات زنجیره گوشت قرمز، پرداخت تسهیلات کشت گیاهان دارویی، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به عشایر برای پروار‌بندی و صیانت از اشتغال، هماهنگی لازم برای پاکسازی مسیر کوچ عشایر از زباله، در اختیار گذاشتن وسایل و ملزومات بهداشتی از قبیل ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده، اطلاع‌رسانی به عشایر در جهت پرهیز از خرید و فروش از دوره گردها، اطلاع‌رسانی و رصد عشایر در خصوص رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، فردی و همچنین در استقرار سیاه چادرها، اطلاع‌رسانی مستمر به عشایر درخصوص پروتکل‌های بهداشتی و استقرار تیم‌های دامپزشکی، هلال احمر و نیروی انتظامی در مبادی ورودی و خروجی کوچ عشایراز برنامه‌های امور عشایر برای بهبود سطح زندگی می‌باشد.
 کسادی بازار فروش دام عشایر
همچنین مدیرکل امور عشایر استان ایلام با اشاره به اینکه کمبود اعتبار در حوزه عشایر به یکی از عمده‌ترین چالش‌ها برای ارائه خدمات به این قشر مولد تبدیل شده است، گفت:عشایر نقش بسزایی در عرصه تولید دارند که باید به آنان در زمینه‌های مختلف توجه ویژه‌ای شود تا بتوانند به اقتصاد کشور کمک کنند.
« فرشاد یاسمی» افزود: سالانه
8هزار تن گوشت قرمز، 465 تن روغن حیوانی، 178 هزار تن لبنیات و یک هزار و 600 تن پشم و مو، حاصل تولیدات عشایر استان ایلام می‌باشد که در مجموع بالغ بر یک هزار میلیارد تومان بوده و در این دیار 25 درصد از اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل امورعشایری استان ایلام خاطرنشان کرد: برای بهبود وضعیت اقتصادی و تشویق جامعه هدف به تولید و اشتغال در راستای جهش تولید، تسهیلات ارزان قیمت در اختیار عشایر قرار می‌گیرد. برای پرواربندی هر رأس مبلغ 500 هزار تومان با سود 10 درصد و بازپرداخت یکساله در اختیار متقاضیان قرار گرفته و علاوه براین تسهیلات واگذار شده، در بخش دام، برای پرورش ماکیان و طیور محلی، کاشت گیاهان دارویی و خوراکی نیز وام‌های با نرخ سود پایین و بازپرداخت 5 ساله به عشایر پرداخت می‌شود.
  وی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا و عدم عرضه بموقع دامپروری عشایر به بازار مصرف با ضرر و زیان 35 درصدی در این بخش روبه‌رو شده‌اند، گفت: گرانی نهاده‌های دامی، نبود نقدینگی بر اثر عدم فروش بموقع دام‌ها از عمده‌ترین مشکل عشایر استان هستند و تأمین آب شرب اعم از دام ها و جامعه عشایری، مهم‌ترین مشکل سال‌های اخیر این سازمان بوده است.
مدیرکل امور عشایر استان ایلام با اشاره به اینکه در شش ماهه اول سال‌جاری بیش از 10 هزار تن علوفه دامی بین عشایر سطح استان توزیع شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، گفت:ماهانه 546 تن آرد بین عشایر توزیع و روزانه ۸۱۰ متر مکعب آب در بین عشایر تأمین و توزیع می‌شود.
یاسمی با بیان اینکه ۷۰ درصد درآمد عشایر مربوط به تولیدات دامی است و نگهداری و حفظ دام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، افزود: بیش از دو میلیون و 200 هزار رأس دام سبک و سنگین در استان وجود دارد که از این تعداد یک میلیون و 400 هزار رأس مربوط به عشایر است که 65 درصد جمعیت دامی استان را شامل می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7463/6/556854/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها