ایران در ایران




پرندگان مهاجر خلیج گرگان باز هم قربانی می‌شوند

گرگان - مدیرکل دامپزشکی استان گلستان گفت: با توجه به تغییر اکوسیستم خلیج گرگان و کاهش آب این خلیج، احتمال می‌دهیم که امسال هم تلفات پرندگان مهاجر آبزی را در خلیج گرگان داشته باشیم.
غلامرضا محرابی  اظهار کرد: سال گذشته تلفات غیرعادی پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله در محدوده استان مازندران آغاز شد و در ادامه به گلستان رسید. اداره کل دامپزشکی استان‌های مازندران و گلستان در آن مقطع آزمایشات بسیار وسیعی را روی آب، بستر، آبزیان و پرندگان سالم، نیمه‌جان و تلف شده انجام دادند.
وی افزود: در ابتدا موضوع آنفلوانزا فوق حاد پرندگان مورد بررسی قرار گرفت که در هیچ‌یک از نمونه‌ها این بیماری مشاهده نشد. بعدازآن بیماری بسیار واگیر نیوکاسل را بررسی کردیم که این مورد هم مشاهده نشد. مدیرکل دامپزشکی گلستان خاطرنشان کرد: در ادامه فاکتورهایی مانند سموم کشاورزی و غیره را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت سازمان دامپزشکی کشور تشخیص داد که علت این رخداد بیماری بوتولیسم است. محرابی با اشاره به اینکه اکوسیستم خلیج گرگان و تالاب میانکاله به هم خورده است، گفت: با توجه به اینکه سطح آب خلیج خیلی کم شده، با تابش نور آفتاب، آب زود گرم می‌شود. از طرف دیگر سال گذشته سیل بزرگی را در استان داشتیم که به همراه خود مواد آلی را از زمین‌های کشاورزی شست و وارد خلیج کرد.
وی بیان کرد: افزایش سطح مواد آلی در داخل خلیج گرگان موجب رشد برخی گیاهان و جلبک‌ها در خلیج شد. با توجه به اینکه جلبک‌ها اکسیژن داخل آب را مصرف می‌کنند، باعث رشد برخی باکتری‌های بی‌هوازی عامل بیماری بوتولیسم شدند.

افزایش مهلت بازپرداخت وام‌های کرونا تا پایان سال جاری

ایران زمین - وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  از امهال وام‌های کرونایی برای صنعت گردشگری تا پایان سال جاری خبر داد. علی اصغر مونسان  گفت: «بسته حمایتی دیگری آماده شده که در ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه ۱۲ مهرماه ۹۹ به تصویب رسید و به‌زودی جزئیات آن ابلاغ می‌شود، این بسته شامل استمهال اقساط وام‌هایی است که دوستان در سه حوزه وزارتخانه از ما دریافت کردند، براساس این مصوبه تا پایان سال برای پرداخت اقساط وام‌ها فرصت گرفتیم.»
 او افزود: «با توجه به اینکه در شرایط ویژه‌ای قرار داریم، بخش گردشگری و صنایع‌دستی کشور با شیوع ویروس کرونا فشار زیادی متحمل شده است، البته بخش‌های مختلف کشور آسیب دیدند و تمام بخش‌های اقتصادی ضرر کردند. روند پیش‌رو، تاریخ مشخصی را برای پایان کرونا نشان نمی‌دهد و مشخص نیست محدودیت‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت«. دکتر مونسان تصریح کرد: «امیدواریم هر چه سریع‌تر ویروس کرونا مهار شود ما نیز تمام تلاش خود را با توجه به بضاعت وزارتخانه و دولت برای حمایت از بخش خصوصی انجام می‌دهیم. در گام اول از همان ابتدای شیوع کرونا بسته اول حمایتی را به‌سرعت آماده کردیم که عمدتاً استمهال، امهال وام‌ها و پرداخت‌های مالیاتی، بیمه و... بوده است.» او بیان کرد: «تصویب این بسته حمایتی موضوع مهمی بود، شیوع کرونا با آسیبی که به کسب‌و‌کارها زده موجب شده تا بسیاری از افراد تحت فشار قرار بگیرند، بسیاری از افراد در قالب اقامتگاه‌های بوم‌گردی از وام اشتغال روستایی استفاده کرده بودند. منتظر هستیم مصوبه به شکل رسمی به دست ما برسد، به‌زودی جزئیات آنچه را که در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شده، به صورت دقیق به اطلاع می‌رسانیم. به هر حال گام سوم مهم است و خدا را شکر با پیگیری‌های زیادی که به همراه معاون گردشگری کشور در دولت انجام دادیم و در ستاد ملی مقابله با کرونا نیز تأیید شده، این موضوع انجام شود.»

مرمت مجموعه تاریخی چهارمنار تبریز به پایان رسید

تبریز- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: عملیات مرمت مقبره مجموعه تاریخی چهارمنار تبریز به پایان رسید.
احمد حمزه‌زاده اظهار داشت: طی سال‌های گذشته اقداماتی نظیر بازسازی دیوارها و اجرای پایه‌های آجری، استحکام بخشی دیواره‌ها، ایجاد سرویس بهداشتی در محوطه این مجموعه تاریخی صورت گرفته بود. حمزه‌زاده ادامه داد: نام مجموعه تاریخی چهار منار تبریز بنا به قدمت و اهمیت اثر، در تمام نقشه‌های قدیمی این شهر ثبت شده که بر همین اساس از جمله مهم‌ترین پروژه‌های مرمتی معاونت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی به شمار می‌آید که با نظارت کامل نیروی فنی و متخصص این اداره کل انجام شده است. وی گفت: به منظور بهره‌برداری کامل از این مجموعه تاریخی، پس از آزادسازی محوطه در مراحل بعدی مرحله پایانی مرمت و تکمیل محوطه و کف‌سازی در دستور کار این اداره کل قرار خواهد گرفت. به گزارش ایرنا، مقبره پادشاهان «روادی » که چهارمنار نامیده می‌شود یکی از اماکن تاریخی معتبر تبریز است که  در زبان محاوره‌ای محلی به «دؤرد قبیرلر» مشهور است و در محله‌ای به همان نام یعنی چهارمنار قرار دارد که یکی از محلات ۲۴ گانه تبریز است.

خرید اینترنتی در استان مرکزی ۷۲ درصد افزایش یافت

 اراک - مدیرکل پست استان مرکزی گفت: خرید اینترنتی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در این استان در سال‌جاری نسبت به پارسال ۷۲ درصد افزایش یافت.
«محمد عباسی» در جمع خبرنگاران افزود: سرویس ویژه پستی استان نیز در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸۵ درصد به خاطر شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از خدمات پست افزایش داشته است. وی اضافه کرد: مرسوله‌های وارده اینترنتی به استان مرکزی در سال‌جاری از نوع صادره آن بیشتر است که این مهم نشان می‌دهد اصناف باید نقش بیشتری را ایفا کنند و پست به‌عنوان حلقه ارتباطی با شرکت‌ها ارتباط داشته باشد. وی با بیان اینکه حجم مبادلات پولی پست استان امسال به ۹۰ میلیارد ریال رسیده است، اظهار داشت: ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مرسوله در نیمه نخست امسال در استان مرکزی جا به جا شده که ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. مدیرکل پست استان مرکزی گفت: سرانه پست برای هر ایرانی هشت مرسوله است ولی این رقم در استان مرکزی ۶مورد است که تلاش برای ارتقای آن جریان دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7463/6/556857/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها