روحانی: دولت برای ‌کنترل قیمت کالاهای اساسی مصمم است



رئیس جمهوری دیروز در یکصد و هفتاد و یکمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، پس از ارائه گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در زمینه چگونگی کنترل قیمت کالاها، با تأکید بر لزوم اجرای دقیق این برنامه گفت: دولت مصمم است با اجرای برنامه جامع نظارتی دسترسی مردم به کالاهای اساسی و مورد نیاز را تأمین و قیمت آنها را کنترل کند و اجازه ندهد نوسانات قیمت کالاهای اساسی و ضروری زندگی و معیشت مردم و آرامش روانی آنان را مختل کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، بر این اساس، وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، اطلاعات، دادگستری و تعزیرات موظف هستند در چارچوب این برنامه و با هماهنگی یکدیگر نظام توزیع و نظارت بر قیمت کالاها را اجرا و در یک وضعیت نظام‌مند با تأمین کالاهای اساسی مردم، قیمت کالاها را بویژه در مورد اقلامی که با ارز ترجیحی تأمین شده‌اند، به شکل دقیق کنترل و مدیریت کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، حضور میدانی ناظران و ایجاد شفافیت در قالب یک سامانه فراگیر در حوزه توزیع و قیمت‌گذاری را از جمله ضرورت‌های کنونی برای کنترل قیمت‌ها برشمرد و اظهار داشت: دولت مصمم است باوجود همه محدودیت‌ها با اجرای این برنامه کماکان قیمت کالاهای اساسی را به قیمت تعیین شده با نرخ ترجیحی به دست مصرف‌کننده برساند.
روحانی همکاری و هماهنگی دستگاه قضایی و اتحادیه‌های صنفی را برای کنترل قیمت‌ها حائز اهمیت ویژه دانست. رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه، آشکار و قابل لمس بودن ابعاد جنگ اقتصادی تحمیل شده از سوی امریکا برای ملت ایران و مبارزه و مقاومت صورت گرفته با این جنگ در شرایط فعلی، گفت: همان‌طور که ابعاد دقیق‌تر جنگ تحمیلی سال‌ها بعد از اتمام آن روشن شد، گستره جنگ اقتصادی تحمیلی به کشور نیز در آینده به شکل دقیق‌تر برای مردم روشن می‌شود.
روحانی با بیان اینکه ملت ایران پس از دهه‌های متمادی دشمنی امریکا انتظار و توقعی جز آنچه امروز می‌کند، ندارد، افزود: این ملت از کشورهایی که به صورت ناخواسته با این تحریم‌ها همراهی می‌کنند، انتظار ندارد در اقدامات ضدانسانی امریکا شریک باشند. رئیس جمهوری با اشاره به اقدامات مؤثر دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت امور خارجه و نهادهای حقوقی دولت و بانک مرکزی تاکنون برای احقاق حقوق ملت ایران، خواستار افزایش و فراگیرتر شدن این تلاش‌ها برای آزادسازی ذخایر ارزی بلوکه شده کشور شد.
وزیر صمت: ثبات را به بازار برگردانیم
به گفته وزیر صمت، «امروز کشور در شرایط خاصی به سر می‌برد که همه باید برای عبور از مشکلات دست به دست هم دهند، باید باور کنیم که در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار گرفته‌ایم و متناسب با آن، ابزارهای دفاعی را به کار بندیم.»
علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت،  در دیدار با هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران با اعلام این مطلب گفت:  تاریخ ایران، هیچ گاه نقش‌آفرینی اصناف و بازاریان در مقاطع مختلف پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را فراموش نخواهد کرد، افزود: حضور اصناف در مقاطع مختلف و حساس کشور در نقش یک پشتیبان‌کننده، همواره ماندگار و درخشان بوده و وزارت صنعت با اشراف کامل به این جایگاه و نوع نقش‌آفرینی، حامی این قشر عظیم خواهد بود.
به گزارش روابط عمومی وزارت صمت، وی تأکید کرد:  هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت در این حوزه، مداخله نیست، بلکه استفاده حداکثری از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های موجود است.
وی، حضور اصناف و تشکل‌های مختلف بخش‌ خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها را یک الزام برشمرد و گفت: وزارت صنعت در حوزه‌های مختلف، نشست‌های بسیاری را با بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری غیردولتی برگزار می‌کند تا بتواند تصمیماتی مبتنی بر خردورزی و کار کارشناسی که در نهایت به نفع تولید و اشتغال کشور تمام شود، اتخاذ کند.
به گفته وی، هیچ یک از واحدهای صنفی علاقه‌مند به خرید کالاها با قیمت بالا نیستند، زیرا در گرانی هم خریدار و هم فروشنده ضرر می‌کنند.
رزم حسینی  با تأکید بر ضرورت هماهنگی کامل همه بخش‌های مرتبط وزارت صنعت، معدن و تجارت با جامعه صنفی کشور، خاطرنشان‌ کرد: باید مسیر را برای حضور هر چه بیشتر اصناف در اقتصاد فراهم کرد و در حوزه کنترل قیمت و نظارت بر بازار از توان حداکثری آنها بهره گرفت.
وی ادامه‌ داد: امروز در شرایطی قرار داریم که روز به روز سفره مردم کوچک‌تر شده و باید دولت و جامعه صنفی کشور اعم از تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان، دست به دست هم دهند تا ثبات را به بازار برگردانند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: گرانی ناشی از افزایش شاخص‌های کلان اقتصادی وجود دارد، اما ثبات مهم‌تر از آن است که باید هر چه سریع‌تر به بازارهای مختلف برگردد و این خواسته رئیس جمهوری است.
وی تأکید کرد: نگاه ما در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت آن است که با همیاری هم، از شرایط سخت کنونی اقتصاد ایران عبور کرده و شرایط با ثبات‌تری را تجربه کنیم.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7463/8/556871/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها