بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

ساعد درگذشت

محمد ساعد مراغه‌ای، که دوبار نخست‌وزیر، هشت مرتبه وزیر امور خارجه، یک بار وزیر کشور، چهار مرتبه سفیر کبیر و وزیر مختار، چهار دوره نماینده مجلس سنا و یک دوره وکیل مجلس شورای ملی بود در ساعت یک بامداد امروز (پنجشنبه 10 آبان 1352)  زندگی را بدرود گفت. محمد ساعد مراغه‌ای در سال 1259 در تفلیس به دنیا آمد. پدرش شیخ احمد مراغه‌ای در این شهر به کار تجارت اشتغال داشت. محمد ساعد تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تفلیس به پایان رسانید و برای ادامه تحصیل در رشته علوم سیاسی به شهر سن‌پترزبورگ روسیه و پس از آن دانشگاه لوزان سوئیس رفت. پس از پایان تحصیلات و بازگشت به ایران، به‌دلیل آشنایی به زبان‌های ترکی، عربی، روسی، آلمانی و فرانسوی در وزارت امور خارجه به کار پرداخت. در سال 1311 حکمران [استاندار] ارومیه شد. محمد ساعد سال ۱۳۲۱ در کابینه علی سهیلی به وزارت امورخارجه رسید. او این پست را در کابینه احمد قوام السلطنه و کابینه دوم سهیلی در اختیار داشت. در 27 اسفند سال 1322 پس از استعفای سهیلی، به‌سمت نخست‌وزیری انتخاب شد و پس از 8 ماه صدارت و در 18 آبان ۱۳۲۳ استعفا کرد. او پس از استعفای عبدالحسین هژیر بار دیگر در 17 آبان 1327 به سمت نخست‌وزیری انتخاب شد. دوره دوم صدارت او با کناره‌گیری از قدرت در 8 فروردین سال 1329 به پایان رسید.
روزنامه اطلاعات- پنجشنبه 10 آبان 1352

کشیدن سیگار در سینماها ممنوع شد

استعمال دخانیات و کشیدن سیگار در سینماها و سالن‌های عمومی ممنوع اعلام شد و از این پس مدیران سینماها موظفند برای حفظ بهداشت همگانی و جلوگیری از آلودگی فضا مانع کشیدن سیگار تماشاگران شوند.
از طرف بهداری کل استان مرکزی امروز به همه سینماهای پایتخت طی بخشنامه‌ای ابلاغ شد که کشیدن سیگار را در سینماها اکیداً ممنوع نمایند. این تصمیم به‌منظور حفظ بهداشت عمومی اتخاذ شده و اهالی پایتخت باید همان‌طور که در اتوبوس‌ها این امر را رعایت می‌کنند در سینماها نیز به آن توجه کامل داشته باشند.
روزنامه اطلاعات- شنبه 3 آذر 1352

پروتئین گیاهی در آشپزخانه وزارت کشاورزی
ورود سویا به سفره ایرانی ها

مصرف پروتئین گیاهی به جای گوشت و افزودن آن به سایر مواد خوراکی مورد توجه کارشناسان مواد غذایی در ایران قرار گرفت. افزایش میزان مصرف گوشت در جهان همراه با کمبود تولید آن روش‌های جدیدی را موجب شده است که از جمله افزودن پروتئین گیاهی «سویا» به میزان ۵۰ درصد به مواد غذایی است.
آزمایش‌های متعدد نشان داده است که این روش ضمن تأمین پروتئین مورد نیاز بدن تغییری در مزه و رنگ مواد خوراکی به‌وجود نمی‌آورد.
وزارت کشاورزی و منابع طبیعی مطالعات جامعی پیرامون افزودن پروتئین سویا به مواد غذایی انجام داده و نمونه‌های مختلف طبخ غذا با افزودن پروتئین سویا را مورد آزمایش قرارداده است. مهندس منصور روحانی، وزیر کشاورزی و منابع طبیعی وجمعی از کارشناسان و محققان مواد غذایی ایران چند نوع غذا را که با افزودن پروتئین سویا آماده شده بود، مورد آزمایش قرار دادند.
پروتئین سویا ظاهراً شکل آرد نان خشک را دارد که هنگام مصرف، چند دقیقه‌ای در آب خوابانده می‌شود تا به‌صورت خمیر درآید و آنگاه این مایع می‌تواند به انواع مواد غذایی افزوده شود و به مصرف برسد.
هدف استفاده از پروتئین گیاهی جایگزینی این ماده به جای پروتئین گوشت و تخم مرغ است که در سال‌های اخیر به علت مصرف زیاد در سراسر جهان تأمین آن با مشکل مواجه شده و قیمت‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. با این روش پروتئین موردنیاز مردم و بخصوص کودکان و نوجوانان و جوانان می‌تواند از این طریق تأمین شود، بدون آنکه نیازی به مصرف زیاد گوشت یا تخم مرغ باشد.
مقامات وزارت کشاورزی پس از انجام یک سلسله آزمایش ها و به‌دست آوردن نتایج لازم تصمیم دارند مصرف پروتئین گیاهی را در ایران تشویق کنند. غذا‌هایی که در آشپزخانه وزارت کشاورزی طبخ و مورد آزمایش قرارگرفت عبارت بود از دلمه، پته سبزی‌ها، شامی پوک، کوفته ریزه، کباب کوبیده، همبرگر، کوفته تبریزی و خورش فسنجان که وزیر، معاونان و کارشناسان آنها را صرف کردند.
روزنامه اطلاعات - دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۵۲

آغاز امدادخودرو در ایران
گروه‌های فنی امداد تشکیل شد

از این پس رانندگانی که اتومبیلشان در نقاط مختلف تهران دچار نقص فنی شود می‌توانند با استمداد از آتش‌نشانی نقایص اتومبیل خود را برطرف کنند.
براساس برنامه‌ای که از طرف سازمان آتش‌نشانی پایتخت تنظیم یافته و تا چند روز دیگر به مرحله اجرا در می‌آید، برای اولین بار در ایران با ایجاد گروه‌های فنی امداد، مأموران فنی آتش‌نشانی که به‌همین منظور تعلیم دیده‌اند به کمک وسائط نقلیه‌ای که در خیابان‌ها و معابر به علت نقص فنی متوقف شده اند خواهند رفت. مأمورین گروه فنی امداد، در وهله اول اقدامات لازم را برای رفع نقص اتومبیل خراب شده بعمل خواهند آورد و اگر چنانچه اتومبیل احتیاج به تعمیرات اساسی داشت آن را با جراثقال[جرثقیل] به نزدیکترین تعمیرگاه منتقل خواهند کرد. برای شروع این کار، سازمان آتش‌نشانی ابتدا سه اکیپ امداد در سه نقطه حساس شهر در نظر گرفته است. اعضای این سه اکیپ قادر خواهند بود مشکلات فنی قسمتی از اتومبیل‌های تهران و شهرری را برطرف کنند. براساس طرحی که در نظر گرفته شده است تا چند ماه دیگر تعداد این اکیپ‌ها بیشتر خواهد شد.
 روزنامه اطلاعات - پنجشنبه 22 آذر 1352



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7463/16/556898/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها