اعتبار مالی لازم برای برپایی نمایشگاه مجازی کتاب 16 میلیارد تومان اعلام شد

تلاش معاونت فرهنگی برای جذب حامیان مالی در حمایت از صنعت نشر


 مریم شهبازی
خبرنگار
درحالی‌که بهار سال‌جاری، به دنبال ضرورت لغو برپایی نمایشگاه کتاب تهران برای جلوگیری از گسترش هر چه بیشتر بیماری کرونا، شاهد دومین وقفه در تاریخ برگزاری این رویداد بین‌المللی عرصه نشر بودیم، مسئولان ارشاد از قطعی شدن برنامه‌ریزی‌ها برای نخستین تجربه میزبانی مجازی ناشران از علاقه‌مندان کتاب گفتند.
آن‌طور که طی یکی- دو روز اخیر اطلاع‌رسانی شده، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد اعتبار مالی لازم برای نخستین تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را 16 میلیارد تومان عنوان کرده است. البته این میزبانی در واقعیت شکلی از برپایی نمایشگاه کتاب تهران، منتهی در ابعادی کوچک‌تر و باهدف جبران بخشی از خسارت‌های وارد شده به صنعت نشرمان خواهد بود.
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به جهت وسعت برگزاری و همچنین تعداد بازدیدکنندگان، دومین نمایشگاه بزرگ کتاب جهان می‌دانند، از همین‌رو تقریباً کمتر کسی است که طی ماه‌های اخیر کمابیش خبرهایی درباره این رویداد نشر نخوانده باشد؛ اینکه شیوع کرونا سبب لغو برپایی‌اش در بهار سال‌جاری شد و درنهایت هم تصمیم به برپایی شکل مجازی آن گرفته شده مطالبی هستند که اغلب کتابدوستان تا حدی در جریان آنها هستند.
یکی از مسائلی که از همان ابتدا اهالی نشر را درگیر خود کرد فقدان زیرساخت‌های مناسب در برپایی اصولی شکل مجازی این نمایشگاه بود؛ البته این شرایط تنها خاص کشور ما نیست چراکه نه‌تنها در ایران، بلکه در دیگر کشورها هم تا به امروز تجربه‌ای جدی در این زمینه ثبت نشده است. از همین رو در اوایل طرح پیشنهاد برگزاری مجازی نمایشگاه، اغلب ناشران با آن مخالفت کردند.
با این‌حال ادامه محدودیت‌ها و نگرانی‌هایی که این بیماری در سطح جهانی رقم‌زده چاره‌ای باقی نگذاشت جز اینکه ناشران هم به برپایی مجازی نمایشگاه کتاب رضایت بدهند؛ هرچند که همچنان تأکید دارند برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که ناشران کمتر شناخته‌شده تحت تأثیر شهرت ناشران بزرگ فراموش نشوند. بنابراین همان‌طور که محسن جوادی هم پیش‌تر در گفت‌وگوهایی با «ایران» تأکید کرده بود، معاونت فرهنگی دست به برپایی جلساتی با حضور نمایندگان صنوف نشر زد تا ضعف‌های احتمالی در مسیر این کسب تجربه به حداقل برسد.
از آنجایی‌که حدود 15 تا 20 درصد گردش مالی صنعت نشرمان به برگزاری سالانه نمایشگاه کتاب وابسته است این تصمیم باوجود نقاط ضعف احتمالی برای جبران بخشی از خسارت گرفته شد؛ بویژه که نمایشگاه صنوف در خلال گفت‌وگو با اهالی رسانه، تزریق بودجه و همچنین یارانه برپایی نمایشگاه کتاب تهران به بدنه نشر را درخواست کردند.
حالا آن‌طور که به نقل از جوادی در رسانه‌ها آمده، حداقل اعتبار تأمین‌شده برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران معادل یارانه‎های تعلق‌گرفته به حوزه نشر در نمایشگاه سی و دوم (سال قبل) است که به کمک دولت و با پیگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین شده است. البته معاون فرهنگی وزیر ارشاد تأکید کرده که در تلاش هستند تا حامیان دیگری نیز به یاری نمایشگاه کتاب مجازی بیایند و از این طریق بر مقدار یارانه‎های اختصاص‌یافته افزوده شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7463/19/556916/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها