‌به نام تاریخ




16 مهر
تولدها
ایرج افشار: پژوهشگر تاریخ و ادبیات ایران و کتاب شناس سال 1304 در چنین روزی به دنیا آمد. ایرج افشار پایه‌گذار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بود و با تحقیقات و فعالیت‌هایش لقب «پدر کتاب شناسی ایران» را گرفت. «کتابشناسی فردوسی و شاهنامه» و «فرهنگ ایران زمین» از جمله کتاب‌های افشار هستند. او سال 1389 درگذشت.
سحر دولتشاهی: بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون امروز 41 ساله می‌شود. سحر دولتشاهی با بازی در نمایش «نیمروز خواب آلود» کارش را به‌صورت حرفه‌ای آغاز کرد و سال 84 با بازی در فیلم «چهارشنبه سوری» وارد سینما شد. پس از آن در فیلم‌های «وقتی همه خوابیم»، «طلا و مس»، «عصر یخبندان»، «بارکد»، «عرق سرد» و «چهارراه استانبول» بازی کرد که برای «عصر یخبندان»، «چهارراه استانبول» و «عرق سرد» سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را گرفت.
   سالروز تولد عرفان گنجه‌ای نوازنده تار، ایرج محرمی کارگردان، فری‌زر جلال منش داستان نویس، افشین شاهرودی شاعر و عکاس، سیدمهدی موسوی‌نژاد داستان نویس و میخائیل سباستین نویسنده رومانیایی هم امروز است.
17 مهر
تولدها
گلی ترقی: نویسنده ایرانی سال 1318 در چنین روزی به دنیا آمد. اولین مجموعه داستان گلی ترقی به‌نام «من هم چه گوارا هستم» سال 1348 منتشر شد و پس از آن مجموعه داستان‌های «خاطره‌های پراکنده»، «جایی دیگر»، «دو دنیا» و «فرصت دوباره» و رمان‌های «خواب زمستانی» و «اتفاق» از او منتشر شده است. ضمن اینکه فیلمنامه فیلم «درخت گلابی» اقتباسی از داستانی به همین نام نوشته گلی ترقی است.
محمد متوسلانی: بازیگر و کارگردان ایرانی امروز 85 ساله می‌شود. متوسلانی سال 1337 با بازی در فیلم «طوفان در شهر ما» وارد سینما شد و پس از آن بیشتر در فیلم‌های کمدی همراه منصور سپهرنیا و گرشا رئوفی بازی می‌کرد اما با کارگردانی فیلم‌های «سازش» و «ذبیح» در دهه 50 بیشتر به شهرت رسید. در این سال‌ها فیلم‌های «مستانه» و «گناهکاران»، «شب روباه» و «بانی چاو» را با بازی او دیدیم. ضمن اینکه کارگردان فیلم‌های «جست‌و‌جوگر» و «دو روی سکه» هم بود که برای جست‌و‌جوگر دیپلم افتخار بخش فیلمنامه جشنواره فیلم فجر را گرفت.
مت دیمون: بازیگر امریکایی سال 1970 در چنین روزی به دنیا آمد. مت دیمون کارش را با نوشتن فیلمنامه «ویل هانتینگ» آغاز کرد و برایش اسکار بهترین فیلمنامه را هم برد اما فقط فیلمنامه نویس باقی نماند و بازی او را در فیلم‌هایی مانند «نجات سرباز رایان»، «یاران اوشن»، «اعترافات یک ذهن خطرناک»، مجموعه‌های «بورن»، «چوپان خوب»، «رفتگان»، «شکست‌ناپذیر»، «شیوع» و «سابربیکن» دیدیم.
   ناصر عرفانیان عکاس، محمود فرهمند سازنده ساز و روبن مامولیان کارگردان ارمنی هم متولد امروز هستند.
درگذشت ها
حامد خسروی: مستندساز موفق ایرانی سال 1393 در چنین روزی درگذشت. حامد خسروی متولد 1357 بود و «چراغ پشتان»، «دیوئار بچه ها»، «راند 205»، «ترانه اندوهگین کوهستان» از مطرح‌ترین مستندهای او بودند. خسروی برای «ترانه اندوهگین کوهستان» سیمرغ بلورین بهترین مستند، تندیس جشن خانه سینما، جایزه جشنواره سینما حقیقت و بهترین فیلم جشنواره مادرید اسپانیا را به دست آورد.
   ناصر فروغ بازیگر هم در چنین روزی درگذشت.
18 مهر
تولدها
تقی مدرسی: رمان نویس ایرانی سال 1311 در چنین روزی به دنیا آمد. تقی مدرسی سال 1335 اولین رمانش را به‌نام «یکلیا و تنهایی» منتشر کرد که به انتخاب مجله سخن کتاب برگزیده سال شد. پس از آن رمان‌های «شریفجان شریفجان»، «کتاب آدم‌های غایب» و «آداب زیارت» را نوشت. استفاده او از اسطوره‌ها بخصوص در کتاب اولش آثارش را شاخص کرده است. مدرسی سال 1376 درگذشت.
گروس عبدالملکیان: شاعر ایرانی سال 1359 به دنیا آمد. گروس عبدالملکیان سال 81 اولین دفتر شعرش را به‌نام «پرنده پنهان» منتشر کرد و پس از آن «رنگ‌های رفته دنیا»، «سطرها در تاریکی جا عوض می‌کنند»، «حفره ها» و «هردو نیمه ماه تاریک است» با اشعار او منتشر شده است. سال 92 گزیده اشعار او همراه عکس‌های 36 عکاس ایرانی مانند عباس کیارستمی، بهمن جلالی، سیف‌الله صمدیان و مهران مهاجر در کتاب «هیچ چیز مثل مرگ تازه نیست» منتشر شد.
   سالروز تولد جان لنون خواننده و آهنگساز، گی‌یرمو دل تورو کارگردان مکزیکی، ژاک تاتی بازیگر و فیلمساز فرانسوی، جهانشاه صارمی نوازنده تار و سه تار و متین عزیزپور بازیگر هم امروز است.
درگذشت‌ها
اردشیر محصص: طراح و کاریکاتوریست ایرانی سال 1387 در چنین روزی درگذشت. اردشیر محصص متولد 1317 بود از کودکی طراحی و نقاشی می‌کرد و کار در نشریه «کتاب جمعه» به سردبیری احمد شاملو اولین کار حرفه‌ای او بود. او سال‌ها طراح و کاریکاتوریست نشریه‌هایی مانند روزنامه کیهان بود و البته طرح‌هایش را در کتاب‌هایی مانند «اردشیر و صورتک هایش»، «اردشیر و هوای طوفانی»، «تشریفات»، «شناسنامه» و «دیباچه» منتشر کرد.
   مصطفی مقربی نویسنده و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سیدمحمد مشکات کتاب شناس ایرانی هم در چنین روزی درگذشتند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7463/20/556929/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها