نماینده دادستان در دادگاه رسیدگی به اتهامات بانک سرمایه مطرح کرد

پدیده مدیران عامل کارتن خواب در پرونده امامی



محمد امامی تهیه کننده سریال شهرزاد به‌همراه ۳۳ نفر دیگر از متهمان در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام، حاضر شدند و دور جدید رسیدگی به پرونده بانک سرمایه
آغاز شد. در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات این 34 متهم که همچون جلسه پیش به قرائت کیفرخواست اختصاص یافت، رسول قهرمانی نماینده دادستان با حضور در جایگاه گفت: متهمان از طریق نفوذ در مدیران بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان به‌عنوان سهامدار عمده در بانک سرمایه نقش‌های مجرمانه خود را در بستر بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته به نهاد مزبور پیاده‌سازی کردند و از مجرای پرداخت رشوه‌های کلان و مدیران و کارکنان نهاد و کارشناسان رسمی دادگستری بیش از هزار میلیارد تومان را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانت‌نامه‌های بانکی از طریق غیرقانونی و تودیع وثایق ناشی از بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان خارج کردند.
به گزارش ایسنا، قهرمانی افزود: اقدامات مجرمانه در ۷ محور مشخص است. تحصیل مال ازطریق نامشروع به میزان ۹۰ میلیارد تومان برای مشارکت مدنی از بانک سرمایه برای شرکت‌های مختلف، تحصیل مال از طریق نامشروع از مجرای دریافت غیرقانونی، ۲۶ فقره ضمانت‌نامه فاقد پشتوانه به مبلغ ۵۰۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای شرکت‌های مختلف، تحصیل مال نامشروع به میزان ۱۳۵ میلیارد تومان از بانک سرمایه برای شرکت‌های مختلف، تحصیل مال نامشروع از مجرای دریافت غیرقانونی ۱۱۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان از شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان در پوشش قرارداد حق‌العمل کاری، تحصیل مال نامشروع از مجرای دریافت غیرقانونی وجوه به میزان ۴۱ میلیارد و ۴۹۵ میلیون تومان در پوشش انعقاد قراردادهای حق‌العمل کاری، تحصیل مال نامشروع از بانک سرمایه به میزان ۱۲۶ میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان در فرآیند دریافت املاک لواسان و چناران و انتقال ملک خیابان شهید فیاضی به بانک سرمایه، اقدام مجرمانه بانک سرمایه با توسل به گزارش‌های خلاف واقع و جعل اسناد رسمی بوده است.
نماینده دادستان افزود: افرادی کارتن‌خواب و بی‌بضاعت به‌عنوان مدیرعامل شرکت‌ها انتخاب شده‌اند، پول‌ها در سینما برای پرداخت به سلبریتی‌ها و خرید املاک در لواسان صرف شده است و از طریق صرافی‌ها پول‌ها به خارج از کشور منتقل شده‌اند و مبالغی از این وجوه تبدیل به سپرده‌های بلند مدت برای پرداخت به اقوام افراد از جمله خواهر و مادر محمد امامی پرداخت شده است.
نماینده دادستان با بیان اینکه چارت سازمانی بانک سرمایه از سوی متهم امامی انجام شده است که نشان از نفوذ او دارد، گفت: محمد امامی، خرید خودرو و خرید اثاثیه منزل و تهیه بلیت سفرهای خارجی خانواده غندالی مدیرعامل وقت صندوق ذخیره فرهنگیان را از طریق شخصی انجام می‌داد. نماینده دادستان ادامه داد: محمد امامی در راستای خدمات مجید زاهدی معاون اعتبارات وقت بانک سرمایه، دو دستگاه خودروی BMW X و یک دستگاه آپارتمان در چیذر برای وی خریداری کرد. محمد امامی در عزل و نصب مدیران ارشد و میانی بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان نقش مؤثر داشته است.
امامی بخشی از وجوه تسهیلات دریافتی از بانک سرمایه را صرف خرید خودرو و املاک متعدد برای دوستان و آشنایان خود کرده است که از جمله آنها می‌توان به خرید خودروی AUDI برای پدرش احمد امامی و خرید خودروی اسپورتیج برای همسر اولش مهسا پیراسته و خرید خودروی هیوندا ۲۰۱۴ برای خواهرش سارا امامی اشاره کرد. به‌گفته قهرمانی، امیررضا فرزان راد فرزند رضا، که به‌همراه امامی نقش رهبری و سردستگی گروه مجرمانه سازمان یافته را به‌منظور چپاول وجوه بانک سرمایه عهده دار بوده متواری به کشور آلمان، است. بسیاری از عواید مجرمانه از طریق محمد امامی در قالب محموله‌های قیر به دوبی ارسال شده و وجوه حاصل از فروش محموله‌های قیر توسط فرزان راد مورد تحصیل قرار می‌گرفته که برخی از عواید، تبدیل به املاک و خودروهای لوکس در کشورهایی نظیر آلمان و امارات و بعضاً جهت پرداخت رشوه به مدیران بانک سرمایه توسط فرزان راد برای محمد امامی ارسال می‌شده است. قاضی مسعودی مقام در پایان با اعلام ختم جلسه، گفت: جلسه بعدی دادگاه صبح روز شنبه نوزدهم مهر برگزار می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7463/2/556950/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها