وزیر خارجه امریکا با هدف مقابله با چین به توکیو رفت

مسیر دشوار «پمپئو» برای رسیدن به «ناتوی آسیایی»




گروه جهان/ «مایک پمپئو»، وزیر خارجه امریکا در ادامه سیاست‎های ضد چینی «دونالد ترامپ» دیروز وارد توکیو شد تا در دیدار با وزاری خارجه کشورهای ژاپن، استرالیا و هند، راهکارهای مقابله با چین را به اشتراک بگذارد.
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، وزیر خارجه امریکا با توجه به پر تنش شدن روابط کشورش با چین، برای نخستین بار از 14 ماه پیش به این سو راهی توکیو شده است تا با اعضای گروه «کوآد» به توافقی در این خصوص دست یابد. پمپئو پیش از آنکه راهی توکیو شود، به خبرنگارانی که در پایگاه مشترک امریکا و ژاپن «اندروز» بودند، گفت که امیدوار است دستاوردهای خوبی از این سفر داشته باشد.
ناظران معتقدند ممکن است این دیدار نتیجه عملی خاصی نداشته باشد اما در بلندمدت ممکن است تبدیل به گروهی شود که نتایج عملی بیشتری از مذاکرات خود بگیرد و تبدیل به «ناتو آسیایی» مورد علاقه امریکا شود. بویژه که جدا از امریکا که در جنگ تجاری با چین به سر می‌برد و در ماه‌های اخیر نیز چالشی وسیع درباره ویروس کرونا و جاسوسی‌های سایبری داشته‌اند، روابط استرالیا با چین نیز در پی اخراج دو خبرنگار چینی که برای رسانه‌های استرالیایی کار می‌کردند، از این کشور، رو به سردی گذاشته است. هند هم در ماه‌های اخیر دیگر بار وارد مناقشات مرزی با چین شده است. اما در این میان از نقش نخست وزیر ژاپن هم نباید غافل ماند. «یوشیهیده سوگا» که دیدار دیروز او با «مایک پمپئو»، نخستین دیدارشان از زمانی بود که وی نخست وزیر ژاپن شده است، سیاست‌های متعادلی را در روابط منطقه‌ای پیگیری می‌کند و به سمت کاهش تنش‌ها با پکن گام برداشته است. «سوگا» روز دوشنبه پیش از سفر وزیر خارجه امریکا به کشورش، به خبرنگاران گفته بود که کشورش به ایجاد روابط پایدار با کشورهای همسایه از جمله روسیه و چین اهمیت ویژه‌ای می‌دهد.
گروه کوآد چیست؟
گروه «کوآد» (گروه مذاکرات چهارگانه)، گروهی است متشکل از چهار کشور امریکا، ژاپن، استرالیا و هند که اولین بار در ماه مه 2007 تشکیل شد و فعالیت خود را با هدف مقابله با هر آنچه که برای هر کدام از آنها یک تهدید محسوب شود، آغاز کرد. اما پس از آن در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما»، در پی اعتراض چین به تشکیل چنین اتحادی غیر فعال شد. تا سال 2017 که «ترامپ» با هدف مقابله با چین و رقابت‌های اقتصادی‌اش با این کشور، دیگر بار آن را فعال ساخت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7463/4/556955/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها