شاد؛ پرکاربردترین اپلیکیشن آموزشی و تعاملی کشور



فریبرز حمیدی
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش
بیماری همه‌گیر کووید19، سبک زندگی عادی مردم در سراسر جهان را مختل کرده تا آنجا که  دنیای مجازی و ابزارهای فناوری به کمک آنها آمده است.
بسیاری از مراکز آموزشی و مدارس پایگاه خود را به سیستم عامل‌های مجازی جهت انجام کلاس‌های آنلاین تغییر داده‌اند و با توجه به نیازهای تمام مراحل آموزشی، از سطح مقدماتی تا دانشگاه، آموزش آنلاین به عنوان جایگزینی برای کلاس‌های حضوری انتخاب شده است.
نظام آموزشی کشور ما در دوران کرونا و تعطیلی مدارس برای انتقال مطمئن و روان آموزش حضوری به آموزش مجازی، پلتفرم «شاد» را راه‌اندازی و به تمام طبقات جامعه ارائه کرده و آموزش مجازیِ رسمی صرفاً در این پلتفرم شناخته شده است.
شاد، پرکاربردترین اپلیکیشن تعاملی کشور است که توسط تیم فنی همراه اول برای وزارت آموزش و پرورش پیاده سازی شده است؛ در حال حاضر با گذشت 6 ماه از شروع این پروژه ملی، بیش از 15 میلیون کاربر در این زیست بوم دیجیتال فعال هستند. خوشبختانه با حضور متخصصان فنی و کارآمد و با هدف عدالت آموزشی، روز به روز بر قابلیت‌های شبکه آموزش مذکور افزوده شده و امروز با ارتقای «شاد»، ١٨ ابزار رسانه‌ای؛ زیباسازی و بازطراحی رابط کاربری، احراز هویت و اعطای نقش به کاربران، پیام‌رسان شاد، محتواها و مواد آموزشی رسمی آموزش و پرورش، حضور و غیاب، ارتباط زنده یکطرفه، پخش زنده کلاس، ارتباط زنده دوطرفه، تماس تصویری درون اپلیکیشن (تماس دوسویه)، تکالیف دانش‌آموزان،آزمون شاد اپ، پروفایل دانش‌آموز (کارپوشه)، شادینو، نظرسنجی، اشتراک‌گذاری دسکتاپ از طریق OBS، تلویزیون اینترنتی شاد نما، رسانه اختصاصی آموزش و پرورش، کلاس‌بندی، سؤالات متداول و سامانه پشتیبانی شاد در این اپلیکیشن اضافه شده است.
امکانات آموزشی و جذابیت‌های بصری و کاراکتر استفاده در «شاد» به گونه‌ای است که هم دانش‌آموزان و هم مدیران و معلمان بتوانند با آن تعامل بیشتری برقرار کنند و استفاده از خدمات و سرویس‌های ارائه شده به راحتی انجام شود؛ چرا که هر اندازه رابط کاربری یک اپلیکیشن، جذاب و زیبا باشد، سبب تسهیل و تسریع ارتباط کاربران با خدمات و محتوا‌ها می‌شود. چرا که اپلیکیشن شاد از معدود اپلیکیشن‌های ارائه سرویس است که زمان ماندن کاربران در آن مقدار قابل توجهی دارد؛ استفاده از ساختار یکپارچه ارائه سرویس، سهولت استفاده از خدمات، توجه به قواعد ضروری، در نظر گرفتن اصول فراگیری کاربران و افزایش انعطاف پذیری از معیارهای رابط کاربری «شاد» است.
با توجه به ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه‌های مختلف زندگی و اثربخشی آنها در عملکردهای فردی و سازمانی، در دهه اخیر، نظام‌های آموزشی نوین به سمت یادگیری آنلاین در کنار آموزش حضوری گام برداشته‌اند و آموزش از نگاه سنتی به محیطی مبتنی بر دانش پویا و باز تکامل‌یافته است.
برای تحقق این امر، رایانه‌ها، اینترنت، اینترانت و نرم‌افزارهای کاربردی در فضاهای آموزشی پذیرفته ‌شده است؛ به طوری که بسیاری از نظام‌های آموزشی، به‌منظور توسعه و گسترش برنامه‌های آموزشی برخط خود، سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده‌اند و آموزش الکترونیکی به‌صورت فزاینده‌ای، به‌عنوان روشی مؤثر و مانا برای ارائه آموزش ‌و پرورش مورد توجه قرار گرفته است.
در یادگیری آنلاین، جنبه‌های مثبتی وجود دارد و آموزش مجازی امکان یادگیری در هر زمینه، برای هر فرد و مهم‌تر از همه در هر زمان و مکان را فراهم می‌کند؛ کاهش هزینه آموزش، فراهم کردن امکان بهبود یادآوری، درک قوی‌تر و یادگیری پایدارتر و افزایش اعتماد به نفس و انگیزه  نیز از مزایای آموزش مجازی برای فراگیران است.
هر چند که شیوع کرونا به بحرانی جهانی و نگران کننده تبدیل شده است، اما فرصتی که برای سیستم‌های آموزشی فراهم کرده، ارزشمند و قابل بررسی است. باید یادآور شد که وزارت آموزش و پرورش در دوران پساکرونا نیز از آموزش مجازی به عنوان مکمل فرآیند یاددهی- یادگیری استفاده خواهد کرد و «شاد» در سبد بسترهای آموزشی باقی خواهد ماند و دانش‌آموزان و معلمان نیز از امکانات این فضا استفاده‌های لازم را برای ارتقای عملکرد آموزش خواهند کرد. برای اینکه تمام دانش‌آموزان بتوانند از پلتفرم شاد استفاده کنند، تهیه محتواهای آموزشی، برقراری عدالت آموزشی و فراهم آوری فرصت برابر، برعهده وزارت آموزش و پرورش و برقراری عدالت ارتباطی در حیطه مسئولیت‌ها و وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که دسترسی برابر به پوشش اینترنتی را برای دانش آموزان سراسر کشور فراهم کنند.
در حال حاضر در مناطقی از کشور، دانش‌آموزان به دلیل عدم دسترس به اینترنت یا ابزارهای دیجیتال از آموزش مجازی برخوردار نیستند که برای این دانش‌آموزان؛ آموزش تلویزیونی، ارائه بسته‌های آموزشی و آموزش حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده است.
بدون تردید شبکه آموزش دانش آموزی «شاد» امید جدیدی به افزایش دسترسی به آموزش‌های کیفی و البته به روز است  چرا که محیط یادگیری الکترونیکی دارای تأثیر قابل توجهی بر فعالیت‌های مبتنی بر دانش است. ابزار و نرم‌افزارهای یادگیری الکترونیکی، تعامل میان دانش‌آموزان با مهارت‌ها و توانایی‌های مختلف را پشتیبانی می‌کنند و دسترسی یادگیری، اشتراک‌گذاری و انتشار و خلق دانش را تسهیل می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7469/5/557535/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها