بار سفرهای کرونایی روی دوش کادر درمان
سفر پرخطر!
شیما جهانبخش
خبرنگار
هنوز روز کاری چهارشنبه آغاز نشده بود که اطلاعات استخراج شده از دوربینها و سامانههای ترافیکی، ترافیک سنگین و نیمه سنگین را از مبدأ تهران بهسمت استانهای شمالی کشور در همه محورها گزارش کردند. شهروندان وقت غنیمتدان! از ساعتها و دقیقههای پایانی شب سهشنبه و بامداد چهارشنبه هم استفاده کرده بودند تا خود را بهشمال برسانند و لحظهای از تعطیلات چهار روزه (با احتساب مرخصی) برای تفرجهای کرونایی خود را از دست ندهند. آمارها نشان میدهد سرنوشت شیوع ویروس کرونا با سفرها گره خورده و هر وقت مردم در خانه ماندن را فراموش کرده و راهی مسافرت شدهاند، به فاصله چند روز و چند هفته پس از آن آمارهای ابتلا به کرونا نیز رشد پیدا کرده است. این یعنی حتی اگر نمایندههای مازندران هم از رئیسجمهوری درخواست تعطیلی و مسدود کردن جادهها را داشته باشند و ستاد ملی کرونا هم محدودیت تردد ایجاد کند باز هم تا زمانی که شهروندان رفتار خود را در شیوع کرونا یا مدیریت آن مؤثر ندانند و خوشی لحظهای خود را با هیچ مصلحتی معامله نکنند، نمیتوان به کنترل این بیماری مرگبار امید داشت!
پیوند مرگ کرونایی و تعطیلی
«مسعود نوروزی» معاون فنی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفتوگو با «ایران» اظهار داشت: با وجود آنکه طی ماههای اخیر بیماری تا حد زیادی در استان کنترل شده بود اما در هفتههای اخیر به علت افزایش مسافرتها، استان دوباره با روند افزایشی بیماری مواجه شده است. البته شیب افزایش ابتلا به بیماری ملایم است اما از آنجایی که دوره کمون بیماری بین ۳ تا ۱۴ روز است انتظار داریم در هفتههای آینده این روند بیشتر باشد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه ۷۰ بیمار جدید به تعداد بیماران کرونایی استان اضافه میشود، افزود: مشکل مهم دیگر این است که رعایت پروتکلهای بهداشتی از سوی مردم بسیار کمرنگ شده است. عده زیادی سهلانگارانه با این موضوع برخورد میکنند. با وجود اینکه هر روز در خصوص افزایش بیماری در تمام کشور اطلاعرسانی میشود اما میزان توجه مردم به پروتکلهای بهداشتی پایین آمده است.
نوروزی با تأکید بر اینکه اگر مسافرت به این شکل ادامه داشته باشد ممکن است ما هر لحظه وارد پیک جدیدی شویم، گفت: در حال حاضر شرایط در استان بحرانی نیست اما اگر مردم همچنان بیتوجه باشند وارد پیک جدید بیماری میشویم و آن زمان است که دیگر کنترل و مهار بیماری بسیار مشکل است. تعداد سالمندان در این استان زیاد است و اغلب آنها مدتهای زیادی را در قرنطینه بودهاند. میدانیم که خانوادهها دلتنگ دیدار والدینشان هستند اما سالمندان آسیب پذیرترین قشر در این بیماری هستند و ممکن است ادامه این بازدیدها برای همیشه ما را از دیدن عزیزانمان محروم کند .
وی ادامه داد: یکی از مشکلات و معضلات استانهای شمالی این است که بسیاری از افراد غیر بومی در اینجا ویلاسازی کرده یا خانه خریدهاند به همین علت مسافرت به این استانها در ایام تعطیلات بیش از دیگر استانهای کشور است. همین موضوع سبب شده با آغاز هر تعطیلات ما نگران افزایش بیماری در استان باشیم. حتی بسیاری از هم استانیها که در دیگر استانهای کشور زندگی میکنند هم باید بدانند الان زمان مناسبی برای دید و بازدید نیست.
دیگر توصیهها کار نمیکنند
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان داشت: درست است که در حال حاضر وضعیت بسیاری از شهرستانهای استان زرد است اما با ادامه این روند افزایش مسافرتها طی چند روز، وضعیت قرمز در تمام شهرستانها ایجاد میشود.
در شرایط فعلی کاری به جز توصیه از دست کادر درمان ساخته نیست و لازم است مسئولان و تصمیمگیران ارشد کشور محدودیتهای بیشتری در خصوص مسافرتها اعمال کنند. جریمه استفاده نکردن از ماسک یکی از مواردی است که در چند روز گذشته باعث شده بسیاری از افراد به اجبار آن را رعایت کنند از همین رو مسئولان باید راهکارهایی پیدا کنند تا بتوانند جلوی مسافرتهای غیر ضروری را بگیرند وگرنه با شرایطی مواجه میشویم که دیگر از کنترل خارج خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۳۷ بیمار در بیمارستانهای استان بستری هستند، گفت: از آنجایی که در هفتههای اخیر مسافرت به استان زیاد بوده است روزانه حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر به این تعداد اضافه میشود. ظرفیت بیمارستانهای استان تکمیل نشده اما نگران این هستیم که نتیجه مسافرتهای چند هفته اخیر سبب شود با کمبود تختهای بیمارستانی مواجه شویم. در واقع اوضاع در استان بسیار شکننده است و کوچکترین غفلتی سبب میشود وارد بحران شویم.
دل پر خون مازندران
«سیمین بابایی»، مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در این زمینه به «ایران» گفت: در هفتههای گذشته وضعیت در استان به ثبات نسبی رسیده بود اما با افزایش مسافرتها در تعطیلات اخیر روند بیماری افزایشی شده است. متأسفانه در تعطیلات قبلی که فاصله اندکی با تعطیلات پیش رو داشته بسیاری از مسافران در استان ماندهاند که این موضوع بسیار نگرانکننده است. تعطیلی مدارس باعث شده خانوادهها به تصور اینکه فرزندان اجباری برای حضور در کلاسهای درسی بهصورت حضوری ندارند براحتی به مسافرت بروند در حالی که این موضوع درست نیست.
وی ادامه داد: درست است که روند بیماری کرونا در استان افزایشی شده اما نگرانی اصلی ما مربوط به 2 هفته دیگر است که نتیجه مسافرتها مشخص خواهد شد. این ویروس به نحوی است که هرچقدر انسانها با یکدیگر ارتباط بیشتری داشته باشند خطر آن افزایش بیشتری خواهد داشت. در واقع ارتباط بین افراد مهمترین عامل افزایش بیماری است. اگر ما نتوانیم زنجیره انتقال بیماری را قطع کنیم بدون شک تا مدتی طولانی با این بیماری همراه خواهیم بود.
بابایی خاطرنشان کرد: محدودیتها در مراکز تفریحی و تجاری استان ادامه دارد اما باید به این نکته توجه کنیم بالاخره عدهای معیشتشان به این مشاغل گره خورده و بهترین کار این است که مردم رعایت کنند. نمیتوانیم بر اماکن خصوصی و ویلاهای شخصی نظارت داشته باشیم و اغلب مسافران نیز از این اماکن استفاده میکنند. باید باور کنیم سفر رفتن در این روزها میتواند بهای سنگینی داشته باشد. متأسفانه هر بار که تعطیلات داریم پیکهای بیماری در مازندران شروع میشود.
وی با تأکید بر خستگی و فرسودگی کادر درمانی، افزود: در یک مسافرت چند روزه، مردم زحمات چند ماهه کادر درمان را ازبین می برند. در هفتههای گذشته آماربستریهای استان بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر بود اما در روزهای اخیر این آمار به بالای ۴۰۰ نفر رسیده و هر روز بر تعداد آن افزوده میشود. تعداد مبتلایان جدید در روزهای اخیر از ۵۰ نفر به حدود ۸۰ تا ۹۰ نفر رسیده و میدانیم تعداد بیماران در چند هفته آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت و ما وارد پیک بعدی بیماری خواهیم شد. استان همچنان در شرایط قرمز است . این یعنی امکان ابتلای مسافران سالم بسیار زیاد است.
بابایی افزود: در ماههای اخیر رعایت پروتکلهای بهداشتی و استفاده از ماسک در بیشتر شهرهای استان بسیار مطلوب و بالای ۸۵ درصد بود اما در حال حاضر مردم دچار سهلانگاری شدهاند و این میزان به زیر ۶۰ درصد رسیده است. البته جریمهها تأثیرگذار بوده و در روزهای گذشته این رقم کمی بالاتر رفته است.
مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: کادر درمانی استان در ماههای اخیر حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر از نیروهای متخصص خود را از دست داده و بیش از یکهزار و 200 نفر از کادر درمان به کرونا مبتلا شدهاند. همین موضوع شرایط را برای کادر درمان بسیار سخت کرده است. وقتی میتوانیم در خانه بمانیم و بیماری را قطع کنیم به چه قیمتی حاضریم به مسافرت تفریحی برویم؟ متأسفانه بسیاری از مردم گشت وگذار در پاساژها و مراکز عمومی شهر را نوعی تفریح میدانند در حالی که در شرایط فعلی این خطرناکترین کار ممکن است.
طرح ممنوعیت موقت صید ترال در آستانه تصویب در فراکسیون محیط زیست مجلس
فرصتی برای تنفس دریا
گروه ایران زمین/ مجلسیها طرح تعطیلی موقت صید ترال را به صحن علنی مجلس میبرند. صید ترال با کفروبی در بستر خلیج فارس، هم زایش گونههای دریایی را عقیم میکند هم سفره صیادان را خالی. این در حالی است که ذخایر سواحل خلیج فارس هم اکنون هم جوابگوی نیاز صیادان جنوبی نیست و آنها به اجبار به سواحل کشورهای دیگر میروند که یا در دام پلیس کشورهای عربی حوزه خلیج فارس میافتند یا صید دزدان سومالی میشوند.
صیادان محلی در گفتوگو با «ایران» میگویند هر کشتی صنعتی با هر بار ترال بین ۸ تا ۱۰ تن ماهی، میگو و هر جنبده دریایی را که سر راهش قرار داشته باشد صید میکند اما هر صیاد محلی در نهایت میتواند ۱۰ تا ۲۰ کیلو ماهی را صید کند. کشتیهای ترال مدتها است که بستر خلیج فارس را خالی از سکنه دریایی میکنند. آژیر قرمز گونههای خلیج فارس هم مدتها است با این روش در سواحل بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در آمده است.
این روش صید مرگ لاک پشتها و شکار کوسهها را هم در فهرست ممنوعههای خود دارد اما تاکنون محیط زیست نتوانسته است سدی پیش پای آنها بگذارد. افشین عسگری، معاون دریایی محیط زیست هرمزگان به «ایران» میگوید: «محیط زیست با توجه به گستردگی دریا، تجهیزات و نیروی لازم را برای برخورد ندارد.» او برخورد در دریا را با متخلفان سخت عنوان میکند.
به گفته عسگری یگان حفاظت محیط زیست حتی به اندازه کافی بنزین ندارد که بخواهد متخلفان را تعقیب کند. البته حفاظت از دریا هم در حیطه وظایف آنها نیست. سازمان شیلات هم پاسخی به نامههای پر سؤال آنها نمیدهد. او میگوید: مصوبه موجود اجرا نمیشود. براساس این مصوبه کشتیها باید در بالای ۲۰۰ متر ترال کنند اما رعایت نمیکنند. صاحبان این کشتیها که به گفته محلیها چینی و ایرانی هستند، مجوز شیلات دارند. معمولاً جی پی اس کشتی را خاموش میکنند تا در زمان تخلف و حضور در منطقه ممنوعه قابل ردیابی نباشند.
این مسأله را عسگری هم تأیید میکند، که شیلات هم در تمام این سالها یا از کنار اعتراض ها عبور کرده است یا آن را تکذیب کرده.
سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست از طرح آیش دریا و تصمیم این فراکسیون مبنی بر «تعطیل کردن موقت صید ترال» خبر میدهد و به ایسنا، در مورد آخرین جلسه صید ترال در فراکسیون محیط زیست میگوید: «ما از بدو شروع مجلس یازدهم اولین اقدام محیط زیستی قوه مقننه را بررسی مسأله صید ترال قرار دادیم. صید ترال به شکل کنونی، آسیبهای جدی و عمیقی را به محیط زیست دریا وارد کرده و میکند. این آسیبها بعضاً غیرقابل جبران است.»
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه تا کنون دستکم هفت جلسه برگزار کردیم، میگوید: ما در سه جلسه رسمی و چهار جلسه کارشناسی از یک طرف از کارشناسان حرفهای دعوت کردیم و هیچ حرف غیرکارشناسی را قبول نکردیم. از طرف دیگر، از مسئولان ذیربط شیلات کشور، مؤسسه تحقیقات شیلات، کنسرسیوم کشتیهای صنعتی و همه ذینفعان صید ترال دعوت کردیم. از اتحادیه صیادان بومی هم دعوت کردیم که متأسفانه حضور نداشتند. بعضی نمایندگان مجلس مثل نمایندگان چابهار و میناب و سایر نمایندگان و البته آقای نیکزاد نایب رئیس در جلسه حضور داشتند.
رفیعی در مورد نتایج جلسات فراکسیون محیط زیست میگوید:« متوجه شدیم که خلأهای بارزی در مسأله ترال وجود دارد. سازمان شیلات در مسأله ترال، سیاستگذار، ناظر و حتی منتفع است. یک سیکل کاملاً معیوبی در این زمینه وجود دارد که باعث میشود کشتیها در یک فضای بدون نظارت جانداران دریایی را بهصورت غیراستاندارد صید کنند. البته برخوردهای صورت گرفته از طرف قوه قضائیه و نیروی دریایی سپاه پاسداران قابل تقدیر است که در خلأ نظارت ها و کنترل های تخصصی بر این کشتیها، به نفع مردم بومی و حفظ محیط زیست به میدان آمدند.»
به گفته او عدم نظارت باعث شده است که کشتیها به آبهای ساحلی بیایند؛ با اینکه قرار بوده فقط صید میان آبزی داشته باشند اما صید کف زی میکنند. در واقع این کشتیها کف دریا را جارو میکنند و رسماً چیزی باقی نمیماند. قرار بر این بوده که صید ترال خارج از ۱۲ مایل انجام شود اما بارها مشاهده شده که این کشتیها در ۸ مایلی هم صید میکردند و تخلفاتی را مثل خاموش کردن دستگاه جی پی اسی که به این کشتیها وصل بوده، بعضی اوقات انجام دادهاند.
رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با استناد به مشاهدات و بررسی سبد صید صیادان بومی میگوید:« مقدار سبد صیادان بومی، جارو شدن منابع دریا را تأیید میکند. صدها هزار نفر در حاشیه دریاهای جنوبی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم به صید سنتی و بومی وابسته هستند که متأسفانه طی سال های اخیر، بهصورت مکرر بیکار و درنتیجه دچار آسیبهای اجتماعی متعددی شدند.»
به اعتقاد او عمده منافع صید ترال، متوجه تعدادی محدود میشود. اولویت برداشت باید با صیادان محلی باشد. ما بنا به درخواست مردم منطقه و نمایندگان بومی این مسأله را پیگیری کردیم و یک کمیته فنی تشکیل دادیم.
رئیس فراکسیون محیط زیست از تصمیم این فراکسیون مبنی بر «تعطیل کردن موقت صید ترال» خبر میدهد و میگوید: این صید باید برای مدتی تعطیل شود تا دریا بتواند به لحاظ اکولوژیک خود را بازیابی کند. اگر این اتفاق نیفتد، بیشک آینده صیادی کشور سخت میشود.
رفیعی ضمن انتقاد از عدم نظارت بر شیلات کشور می گوید:« تا کنون نظارت خاصی روی شیلات از سمت مجلس نبوده است. از این پس، این نظارت دقیقتر و عمیقتر صورت خواهد گرفت. شیلات باید به خاطر همه مواضعی که تاکنون گرفته و از این پس خواهد گرفت، مسئول باشد.»
اختصاص بالاترین اعتبارات ۷ سال اخیر به حوضه آب و راه سیستان و بلوچستان
زاهدان - رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان سیستان و بلوچستان گفت: بالاترین میزان اعتبارات طی سالهای ۹۲ تا ۹۹ به حوضه آب و راه اختصاص یافت.
مهرداد عرباول، در نشست جمعبندی نظارت میدانی رئیس مجلس در استان گفت: در حالی که وسعت سیستان و بلوچستان ۲/۵ برابر هرمزگان و یزد است، اما طول بزرگراههای این استانها دوبرابر این خطه است، از سال ۹۲ تا ۹۹، ۶ هزار و ۶۵۵ میلیارد تومان اعتبار از تمامی منابع به استان اختصاص یافته که از این میزان به بخش آب، هزار و هفتصد و هفتاد و دو میلیارد تومان، به بخش حمل و نقل، هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان و در رتبه سوم به بخش مسکن و عمران شهری و روستایی با ۶۶۶ میلیارد تومان تعلق گرفته است.
این مقام مسئول افزود: این به این معناست که ۵۶ درصد اعتبارات سیستان و بلوچستان در سال ۹۲ تا ۹۹ به فصل آب، حمل و نقل، مسکن و عمران شهری و روستایی اختصاص یافته است، خروجی مطالعات آمایش سرزمین استان نیز توسعه شاخصهای این خطه را در این سه بخش نشان میدهد. وی با بیان اینکه این اعتبارات در پروژههای مختلف هزینه شده بخشی از آن در دست اقدام و بخشی به بهرهبرداری رسیده است، ادامه داد: در بخش منابع آب، احداث سد، مجتمعهای آبرسانی روستایی، انتقال پساب زاهدان، آبرسانی به شهرهای زابل، احداث خط دوم انتقال آب اجرایی، در حوزه بهداشت و درمان ۱۲ بیمارستان، در حوزه ورزش و جوانان ۶۰ هزار و هشتصد و پنجاه و دومتر فضای ورزشی در قالب ۳۵ سالن، بخش آموزش و پرورش بازسازی ۱۳۳۶ کلاس درس، بخش حمل و نقل اجرای بیش از ۱۸۰ پروژه بازآفرینی شهری در سکونتگاههای غیررسمی استان احداث شده است.
گیلان استان موفق در تولید پارچه ماسک
رشت - رئیس سازمان صمت گیلان گفت: گیلان رتبه چهارم کشور در تولید پارچه ماسک را به خود اختصاص داد.
فرهاد دلق پوش در نشست هم اندیشی شورای هم خانواده صنعت، معدن و تجارت از دستیابی تولیدکنندگان گیلانی به فناوری تولید پارچه «بایکو» از لایه های بهداشتی قابل استفاده در ماسک خبر داد و گفت: تولید پارچه بی بافت اسپان باند دولایه و لایه وسطی ماسک بهنام «بایکو» به همت بخش خصوصی در گیلان به میزان بیش از یک میلیون متر بهصورت روزانه آغاز شده است.
وی به ظرفیت بالای صنعتگران گیلانی در کمک به بخش سلامت کشور اشاره و اظهار کرد: این پارچه های تولید شده در دو کارخانه برای تولید انواع ماسک سه لایه بهداشتی و بویژه N95 با تیراژ بیش از ۵۰۰۰ عدد روزانه به مصرف می رسند.
دلق پوش در ادامه به تولید سیم استاندارد فلزی برای کاربرد در تولید ماسک اشاره کرد و افزود: سیم های مخصوص که برای انواع ماسک کاربرد دارد نیز در هفت کارگاه در گیلان تولید میشود که مجموعاً زمینه اشتغال ۲۵۰ نفر بهصورت مستقیم در گیلان فراهم شده است.