فعالیت‌های هیأت‌های مذهبی در مشهد محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است

زیارت نیابتی حرم رضوی در فضای مجازی



زهره توکلی
 خبرنگار
کرونا باعث شده که در ایام آخر ماه صفر و مناسبت شهادت امام رضا(ع)، بسیاری از زائرانی که هرساله از شهرهای مختلف کشور برای شرکت در مراسم عزاداری در این شهر حضور می‌یافتند، امسال از زیارت حرم رضوی محروم شوند اما شهرداری مشهد برای چند روز باقی مانده از ماه صفر که مناسبت شهادت امام رضا(ع) نیز در آن قرار دارد تلاش دارد با تغییر در آرایه ها و تابلوهای شهری هم سیمای مشهد را متناسب با ایام عزاداری کند و هم یاد زائران را گرامی دارد.
معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در گفت‌و‌گو با «ایران» در این باره گفت: با توجه به شرایط موجود و تصمیمی که ستاد کرونا و دستگاه‌های ذیربط و مسئولان در این حوزه گرفتند از آنجا که امکان اجرای برنامه پیاده روی به سمت مشهد و سفر به این شهر وجود ندارد، برنامه‌های امسال تفاوت اساسی با سال‌های گذشته خواهد داشت. دکتر محمدحسن مصحفی، افزود: در سال‌های گذشته تأکید براین بوده که شهرداری در این ایام میزبان زائرانی باشد که به این شهر سفر می‌کنند و استقبال از زائر یکی از برنامه‌های جدی و مهم شهرداری در این ایام بوده است اما امسال به‌خاطر شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید بر این است که زمینه را به گونه‌ای در شهر آماده کنیم که ساکنان در شهر مشهد بتوانند با رعایت تدابیر بهداشتی به زیارت و مراسم عزاداری بپردازند. وی تصریح کرد: تدابیر بازدارنده و پیشگیری از سفر مردم به مشهد در ایام آخر ماه صفر بهتر است از مبدأ شهرها صورت گیرد چون اگر مسافر به مقصد برسد بویژه اگر برای زیارت رفته و زائر باشد شاید دیگر نتوان مسافر را برگرداند.
معاون شهردار مشهد تصریح کرد: امسال چون مانند سال‌های گذشته زائر وارد مشهد نمی‌شود جای خالی همه زائران در این شهر دیده می‌شود لذا فضاسازی مناسب شهری کمک می‌کند که فضای شهر متناسب با ایام عزاداری بخصوص شهادت امام رضا(ع) باشد.
وی اظهار داشت: این فضاسازی‌ها نظیر استفاده از بیلبوردهای متناسب با این ایام و سیاهپوش کردن شهر است که نسبت به سال‌های قبل پررنگ‌تر خواهد بود تا شاید بتواند تا حدی جای خالی زائران امام رضا(ع) را که هر ساله در این روزها به مشهد سفر می‌کردند، پر کند. مصحفی با بیان اینکه مسئولان بهداشتی تأکید دارند که تجمعات بویژه به‌صورت فشرده صورت نگیرد و تجمعات در مکان‌هایی باشد که حتی الامکان در فضای باز باشد، ادامه داد: شهرداری مشهد نیز در حد توانایی‌های خود امکانات و زیرساخت‌هایی را در اختیار هیأت‌های عزاداری شهر مشهد قرار می‌دهد تا بتوانند با توجه به وضعیت کنونی و در شرایط کم‌خطرتر برنامه‌های خود را برگزار کنند.
رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد ادامه داد: با توجه به اینکه هیأت‌های مذهبی اغلب حسینیه دارند سال‌های گذشته مراسم‌ خود را در حسینیه‌های خود یا در مساجد برگزار می‌کردند، امسال برای اینکه بتوانند در فضاهای باز و در وضعیت قابل اطمینان‌تری به لحاظ بهداشتی به مراسم عزاداری بپردازند، شهرداری در مناطق 13گانه شهر زیرساخت‌ها و امکانات اولیه می‌دهد. وی ادامه داد: شهرداری مشهد در این ایام به عزادارانی که با رعایت فاصله بهداشتی به سمت حرم در حرکت خواهند بود، وسایل بهداشتی نظیرماسک را به افرادی که ماسک ندارند، هدیه می‌دهد و توصیه‌های لازم به رعایت ملاحظات بهداشتی نیز در این مسیر به افراد ارائه می‌شود. همچنین ضدعفونی نیز در این مسیر از دیگر کارهایی است که برای بهبود وضعیت بهداشتی انجام خواهد شد.
معاون شهردار گفت: یکی از تفاوت‌های اساسی برنامه‌های امسال با سال‌های گذشته این است که سال‌های گذشته ایستگاه‌های صلواتی و ایستگاه‌هایی دایر می‌شدند که به مردم نذورات اهدا می‌کردند و همچنین موکب‌هایی که به زائران خدمت‌رسانی می‌کردند اما امسال بسیاری از این ایستگاه‌ها به ایستگاه‌های تبلیغاتی تبدیل شدند که به جای نذری، کالاهای فرهنگی توزیع می‌کنند تا ضمن توجه به نکات بهداشتی، فضای شهر را بیشتر در حال و هوای عزاداری قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه برنامه‌های زیارت نیابتی از دیگر برنامه هایی است که برای فضاهای مجازی در نظر گرفته شده است، اظهار امیدواری کرد که با لطف خدا و امام رضا(ع) وضعیت سخت و دشوار کنونی تمام شود و بار دیگر شهرداری مشهد بتواند همانند سال‌های گذشته در این ایام میزبان خیل عظیم عزاداران و زائران در مشهد مقدس باشد.‌


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7469/11/557558/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها