مذاکره غیر مستقیم لبنان و اسرائیل درباره مرز دریایی و اختلاف گازی


گروه جهان/ نمایندگان دولت لبنان روز گذشته با هدف تعیین مرزهای دریایی خود با رژیم صهیونیستی، مذاکرات غیر مستقیمی را با نمایندگان این رژیم آغاز کردند. این نشست در حالی برگزار شد که لبنان تأکید کرده، این مذاکرات به معنای حرکت در مسیر عادی سازی روابط با تل آویو نیست. پیشتر حزب الله لبنان و جنبش امل نیز به هیأتی که دولت لبنان برای این مذاکرات معرفی کرده بود، اعتراض کرده بودند.
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، نشست دیروز در میان هشدارهایی که احزاب و مردم لبنان درباره عادی سازی روابط با اسرائیل دادند، برگزار شد. بویژه که به نظر می رسید امریکا از چند سال قبل در تلاش بود، به هر نحوی که شده لبنان را پای میز مذاکره با اسرائیل بنشاند و عادی سازی روابط این کشور با تل آویو را رقم بزند. از همین رو پس از مشخص شدن اسامی هیأت لبنانی، حزب‌الله لبنان و جنبش امل، در بیانیه‌ای به این لیست اعتراض و تأکید کردند، هیچ شخصیت سیاسی نباید در این هیأت حضور داشته باشد. به این ترتیب همان طور که حزب‌الله و جنبش امل خواسته بودند، نام «هادی هاشم»، مدیر دفتر وزیر خارجه لبنان از این هیأت حذف شد.
ترکیبی که رژیم صهیونیستی برای این مذاکرات مشخص کرده بود، به جای آنکه اقتصادی و حقوقی باشد، هیأتی سیاسی متشکل از 6 نفر بود که در بین آنها مدیرکل وزارت انرژی، مشاور نخست وزیر این رژیم و عالیترین مقام در بخش استراتژیک ارتش صهیونیستی دیده می شدند. اما در نقطه مقابل هیأت جدید لبنانی متشکل از 4 نفر شامل  دو افسر ارتش، یک مقام نفتی و یک کارشناس حقوق دریایی بود که نشان می داد، قصد آنها فقط مذاکره فنی و حل اختلافات بر سر مرزهای دریایی است. با این حال وزیر انرژی رژیم صهیونیستی مدعی شده است: «هدف ما نیز رفع اختلافات مرزی است و این نشست‌ها هم ربطی به عادی سازی روابط نخواهد داشت.»
نشست دیروز همچنین با وجود تلاش‌هایی که امریکا و اسرائیل داشتند تا به طور مستقیم برگزار شود، غیرمستقیم بود. طرف لبنانی پیش از نشست تأکید کرده بود، با هدف بهبود اقتصاد لبنان حاضر به مذاکره با رژیم صهیونیستی شده است و مذاکره مستقیم را نیز نمی‌پذیرد. این هیأت همچنین پیش از شروع مذاکرات تأکید کرده بود، حاضر به گرفتن عکس مشترک با طرف اسرائیلی نیست.
به این ترتیب و در چنین فضایی بود که نشست لبنان و رژیم صهیونیستی در شهر مرزی ناقوره لبنان، در چادر بزرگی متعلق به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل برگزار شد. این نشست بسیار کوتاه و اندکی بیش از یک ساعت بود و طی آن بنا شد، نشست دوم 28 اکتبر (7 آبان) برگزار شود. در نشست دیروز هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در لبنان و دستیار وزیر خارجه ایالات متحده در امور خاور نزدیک نیز حضور داشتند.
چرا لبنان پای میز مذاکره غیرمستقیم نشست؟
نشست دیروز نخستین نشستی بود که لبنان و رژیم صهیونیستی طی 30 سال گذشته بر سر موضوعی غیر نظامی برگزار
می کنند. علت رضایت لبنان به برپایی این نشست هم کشف میدان گازی مدیترانه است که برای هر کشوری که این میدان نفتی در حوزه مرزهای آن قرار می‌گیرد، اهمیت بسیار زیادی دارد. این میدان نفتی برای لبنان که از وضعیت بغرنج اقتصادی که ناشی از تحریم‌های امریکا  رنج می برد، اهمیتی خاص دارد. بویژه که اسرائیل از مدت‌ها پیش دست به حفاری در دریای مدیترانه زده است. از همین رو لبنان قصد دارد با تعیین مرزهای آبی خود هم مانع دست‌اندازی اسرائیل به منابع طبیعی که در مرزهای لبنان است شود و هم خود مجاز به استخراج نفت و گاز از مدیترانه شود. لبنان که در بدترین وضعیت اقتصادی چند دهه اخیر خود به سر می‌برد، از سال 2011 وارد اختلافات مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی شده است. در این سال تل‌آویو توافقنامه‌ای را بر سر مرزهای دریایی با قبرس امضا کرد که سال 2007 لبنان و قبرس با آن موافقت کرده بودند اما در پارلمان لبنان تصویب نشده بود.
لبنان پس از انتشار خبر امضای توافقنامه بین اسرائیل و قبرس، مرز دریایی خود را به سازمان ملل اعلام کرد و گفت که مناطق متعلق به این کشور شامل 860 کیلومتر می شود. اما تل آویو حاضر به پذیرش این امر نشد و اختلافات ادامه یافت. اکنون لبنان بر آن است با حل مسائل مرزهای دریایی‌اش بتواند دست به استخراج  در میادین گازی مدیترانه بزند و مانع دست‌اندازی رژیم صهیونیستی بر این منابع شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7469/4/557584/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها