خاطرات 453 روز حضور در کاخ سفید

اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد




جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی

کسری تجاری ناعادلانه با اروپا و ناتو

 روز سه‌شنبه صبح زود، درحالی که موضوع نامزدی کاوانا برای دیوان عالی ترامپ را هیجان زده کرده بود، با بالگرد مارین وان عازم پایگاه هوایی اندروز شدیم تا از آنجا با هواپیمای ویژه رئیس جمهوری به اروپا برویم. قبل از اینکه سوار بالگرد شویم، ترامپ طبق معمول که جمع خبرنگاران را دید شروع به مصاحبه کرد و گفت که با همه بی‌نظمی و آشفتگی‌هایی که در ناتو و در بریتانیا وجود دارد، دیدار با پوتین «ممکن است از همه آسان‌تر باشد. چه کسی فکرش را می‌کرد؟» در بخش عمده‌ای از گفت‌و‌گوهایم با ترامپ در طول این پرواز متوجه شدم که رئیس جمهوری بنا به دلایلی ناراحت است. هواپیما به زمین نشست و او با خودرو لیموزین ویژه رئیس جمهوری، موسوم به هیولا به اتفاق سه نفر از سفیران امریکا در بروکسل (یکی سفیر امریکا در بلژیک، یکی سفیر امریکا در مقر اتحادیه اروپا و دیگری سفیر امریکا نزد ناتو) به اقامتگاه سفیر ما در بلژیک عزیمت کرد.
او در خودرو، هاچیسون سفیرمان در ناتو را به خاطر اظهارات روز یکشنبه‌اش در یک برنامه گفت‌و‌گومحور تلویزیونی درباره ناتو بشدت مورد انتقاد قرار داده و گفته بود او در آن برنامه طوری حرف می‌زد که انگار سفیر دولت اوباماست. سپس به موضوع اختصاص ناکافی بودجه از سوی متحدان امریکا در ناتو و کسری تجاری ناعادلانه با اروپا پرداخته بود. من در خودرو رئیس جمهوری نبودم اما همه حرف‌های تکراری ترامپ را در این موضوعات حفظ بودم. این شروع مبارکی نبود.
صبح روز چهارشنبه قبل از اینکه ترامپ آماده صرف صبحانه با استولتنبرگ و مشاورانش شود، به منظور برگزاری یک نشست توجیهی قبل از جلسه اصلی نزد ترامپ رفتم. او وارد اتاق ناهارخوری کوچکی در طبقه دوم محل اقامت سفیر شد که در آنجا من به اتفاق متیس، پمپئو، کلی و هاچیسون منتظرش بودیم. گفت: می‌دانم که در این اتاق چندان مورد حمایت کسی نیستم و سپس انتقاد از ناتو را شروع کرد. شباهتی به جلسه توجیهی نداشت. استولتنبرگ آمد و تیم خبرنگاران نیز وارد اتاق صبحانه شدند. ترامپ رشته کلام را به دست گرفت وگفت: بسیاری از متحدان ما در ناتو مقادیر هنگفتی به ما بدهکار هستند. این موضوع چند دهه ادامه داشته است.
استولتنبرگ توضیح داد که از زمان روی کار آمدن ترامپ سالانه حدود 40 میلیارد دلار سهم بودجه دفاعی کشورهای عضو ناتو افزایش یافته است. ترامپ حرفش را قطع کرد و گفت: بسیار ناراحت کننده است که آلمان توافق گسترده‌ای در زمینه نفت و گاز با روسیه منعقد می‌کند. ما از همه این کشورها محافظت می‌کنیم و آنها توافق خط لوله گاز امضا می‌کنند. قرار است ما از شما حفاظت کنیم، با این حال این همه پول به روسیه می‌دهید... آلمان کاملاً تحت کنترل روسیه است. این کشورکمتر از یک درصد به ناتو می‌پردازد سهم ما 4 درصد است. این روند در چند دهه گذشته ادامه داشته است...

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7469/4/557588/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها