جهان از او سخن می‌گوید



گروه فرهنگی/ فیلم مذهبی از جمله فیلم‌های پرطرفدار در ایران و  جهان اسلام است. اما ساخت این گونه فیلم‌ها به خاطر رعایت بسیاری از موازین اسلامی و نیز نشان دادن چهره واقعی ائمه و دین اسلام بسیار سخت است.
فیلم «محمد رسول الله» با نام اصلی «رسالت»‌ در سال 1976 توسط  مصطفی عقاد کارگردان شهیر سوری ساخته شد و بارها و بارها از تلویزیون ایران پخش شد.  این فیلم  داستان زندگی پیامبر اسلام از 40 سالگی تا وفات را با بازی آنتونی کوئین و ایرنه پاپاس از بازیگران مطرح‌هالیوود نشان می‌دهد. از ویژگی‌های به یاد ماندنی این فیلم موسیقی آن است که توسط موریس ژار ساخته شده است. این فیلم با هزینه 10میلیون دلاری ساخته شد و فروش گیشه آن توانست هزینه‌های آن را جبران کند. عقاد در مقام کارگردان این فیلم را ادای دینی به پیامبر خود خواند.
بی اغراق نیست اگر بازی آنتی کوئین را بهترین بازی او بدانیم. اگرچه بسیاری از بنیادگرایان مسیحی برای بازی در این نقش به او انتقاد داشتند اما این بازیگر از بازی در این نقش بسیار خشنود بود. در گفت‌وگویی به استقبال مردم مراکش از نقش «حمزه» اشاره داشت و از اینکه در کشورهای مسلمان اینقدر شناخته شده و محبوب بود راضی بود: «این محبوبیت گسترده را مدیون  فرزند خلف مسلمان مصطفی عقاد هستم .» او حتی به طنز اعلام کرد که برای ایرنه پاپاس متأسف است، چرا که او نقش هند یا هند جگر خوار را بازی کرده کسی که دشمنی با پیامبر داشت و دستور داد که سینه حمزه، عموی پیامبر را بشکافند تا جگرش را بخورد.
سینمای ایران هم به سراغ زندگی پیامبر رأفت و مهربانی رفت تا آن را در قاب سینما به تصویر بکشد. فیلم محمد رسول‌الله،  با بودجه چهل میلیون دلاری ساخته شد، فیلمی که پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ ایران است. امضای مجید مجیدی  کارگردان فیلم‌های بچه‌های آسمان، رنگ خدا، آواز گنجشک‌ها، باران و خورشید را بر خود دارد.  فیلم با ماجرای شعب ابی طالب آغاز می‌شود و در سکانسی به زمان میلاد حضرت رسول بازمی‌گردد و به نوعی فیلمساز می‌خواهد این دو زمان را به هم مربوط کند.
این فیلم در سال‌های 89 تا93 با همراهی چهره‌های بین‌المللی در شهرک سینمایی پیامبر اعظم ساخته شده است. در این فیلم علیرضا شجاع نوری در نقش عبدالمطلب، مهدی پاکدل در نقش ابوطالب، محسن تنابنده در نقش ساموئل، مینا ساداتی در نقش آمنه بنت وهب، ساره بیات در نقش حلیمه سعدیه ایفای نقش می‌کنند.‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7469/19/557600/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها