زندگی پیامبر اسلام(ص) به روایت موسیقی‌



شاهین فرهت
آهنگساز
ساخت سمفونی پیامبر(ص) سال 1385 صورت گرفت، سالی که به‌نام حضرت محمد(ص) نامگذاری شده بود و درواقع ایده و سفارش این کاراز سوی صداو سیما به من پیشنهاد گردید که بسیارخوشحال شدم و فکرمی کنم تا به حال اثری با عنوان پیامبراسلام آن هم درحد واندازه یک سمفونی ساخته نشده و یکی ازکارهای موفق من است و همیشه گفته‌ام حضورنام‌های بزرگ باعث می‌شود با وسواس و حساسیت بیشتری کارکنم.
سمفونی پیامبراعظم(ص) یا سمفونی شماره 11، شرح حال موبه موی زندگی پیامبر اسلام(ص) نیست، بلکه در وهله اول یک بزرگداشت محسوب می‌شود. این سمفونی اثری است ملودیک با تم شرقی که در چهارموومان نوشته شده و تلاشم این بوده است که فضای عمیق و فلسفی مربوط به این کاراکتر بزرگ را با رعایت کامل فرم‌های موسیقی بدرستی تفهیم و به تصویر بکشم. قسمت اول که تم اصلی کار است، حجیم‌ترین ومفصل‌ترین بخش این سمفونی بوده که به شخصیت و زندگی حضرت رسول(ص) و آرمان‌های ایشان می‌پردازد و کاملاً دراماتیک است. قسمت دوم تقریباً حالت توصیفی دارد و مناجات و راز و نیاز پیامبر اعظم(ص) با خدای خویش را به تصویرمی کشد که درپایان به رسالت پیامبری مبعوث می‌شوند. درواقع تصویری از عالم تفکرایشان درهنگام مبعوث شدن به پیغمبری است و خواستم چنین فضای بزرگ عرفانی را با اتمسفری چون موسیقی بیان کنم. موومان سوم و چهارم این سمفونی در اصل یک فوگ است و به تعالیم و رهنمود‌های پیغمبراسلام(ص) با مردم اشاره دارد. این دو بخش با کلام بوده که با صدای آقای حمید حامی اجرا شده و بسیارزیبا است که البته شعر آن سروده آقای ساعد باقری است که شعر بسیار زیبایی انتخاب کرده‌اند. بخش آخر این کار حالت فاتحانه دارد و می‌تواند یک موسیقی کاملاً سمفونیک یا همراه با کلام باشد. سمفونی پیامبر اعظم(ص) برای یک ارکستر سمفونیک بزرگ نوشته شد و به همین دلیل با نوازندگانی از ارکستر سمفونیک اوکراین به رهبری ولادیمیر سیرنکو درهمان کشور ضبط استودیویی شد که البته در قالب دو سی‌دی باکلام و بی‌کلام از سوی انتشارات سروش به بازار موسیقی عرضه گردید و چندین بار تجدید چاپ شد و فکر می‌کنم در مورد چنین شخصیت بزرگی، اثری شنیدنی و هنری ساخته‌ام. ساخت موسیقی مناسبتی و این‌چنینی به ‌هیچ وجه کار آسانی نیست و من که سعادت این کار را یافتم، مسئولیت بزرگی به گردنم نهاده‌شد. این کارهیچ وقت در ایران اجرا نشده و فقط بخش سوم آن به رهبری امیر بکان درایران اجرا شد. سمفونی پیامبر اعظم(ص) 45 دقیقه است و سمفونی عظیمی است بنابراین اگر ارکستر سمفونیک تهران بخواهد چنین کار بزرگی را اجرا کند اولاً نیاز به نوازنده‌های بسیاری است و در ثانی باید تمرین و زمان بسیاری برای آن در نظر گرفته شود. هر چند که با شرایط امروزاقتصادی تقریباً اجرای چنین کارهایی مشکل است.
لازم به ذکر است پیش از نوشتن این اثر، سال 81 یک سمفونی برای امام رضا(ع) نوشتم که سمفونی شماره 8 بود و تا به امروزضبط نشده است.سمفونی امام رضا(ع) کاری با شکوه و عظیم است و روایتی بسیار زیبا از زندگی امام مهربانی است. من این شخصیت بزرگ را بسیار دوست دارم و این کار را با عشق برای امام رضا(ع) نوشتم و به هیچ وجه سفارشی نبوده وسال‌ها روی آن کار کرده‌ام و آماده ضبط و تولید است و درواقع تنها سمفونی من است که ضبط نشده است و با توجه به اینکه ایران کشوری مذهبی است این انتظار وجود دارد دوستان و متولیان فرهنگی کمک و مساعدت‌های لازم را داشته باشند تا هر چه زودتر این کار روی صحنه برود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7469/20/557609/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها