به نام تاریخ



24 مهر
تولدها
رضا یزدانی: خواننده پاپ امروز 47 ساله می‌شود. رضا یزدانی از نوجوانی موسیقی را آموخت و از سال 77 کارش را به‌ صورت جدی با آهنگسازی و خوانندگی برای نمایش‌ها آغاز کرد. «شهر دل» اولین آلبومش بود که سال 80 منتشر شد و پس از آن آلبوم‌های «پرنده بی‌پرنده»، «هیس»، «ساعت 25 شب»، «خاطرات مبهم»، «نوستالژی» و «دوئل در آیینه» با صدای او منتشر شد. او برای فیلم‌هایی مانند «خط ویژه» و سریال‌هایی مانند «مرگ تدریجی یک رؤیا» هم خواند.
کارل ریشتر موسیقیدان آلمانی، شهریار تیمورپور چهره پرداز، ماندانا کریمی کارگردان و امیر کربلایی‌زاده بازیگر هم متولد امروز هستند.
درگذشت ها
مرتضی حنانه: موسیقیدان بزرگ ایرانی سال 1368 در چنین روزی درگذشت. مرتضی حنانه متولد 1301 بود و در هنرستان ملی موسیقی تحصیل کرد و ساز «هورن» را آموخت و نوازنده اول این ساز در ارکستر سمفونیک تهران شد. او در انستیتوی موسیقی واتیکان هم تحصیل کرد و پس از بازگشت به ایران ارکستر بزرگی به‌ نام فارابی تأسیس کرد که قطعات زیادی را برای آهنگسازان ایرانی نواخت. حنانه قطعات «کاپریس»، «دعا»، «صبر و ظفر» و «مهرگان» را برای ارکستر سمفونیک ساخت و موسیقی فیلم‌های مطرحی مانند «باباشمل»، «فرار از تله»، «قلندر»، «مردی که موش شد» و سریال «هزاردستان» از کارهای اوست.
 سعید کشن فلاح کارگردان و الیزابت پنیا بازیگر امریکایی هم در چنین روزی درگذشتند.
 25 مهر
تولدها
مهتاب کرامتی: بازیگر سینما سال 1349 در چنین روزی به دنیا آمد. مهتاب کرامتی بازیگری را در کلاس‌های امین تارخ آموخت و با بازی در سریال «مردان آنجلس» در سال 1376 شناخته شد. «مردی از جنس بلور» در سال 77 اولین کار سینمایی اش بود و پس از آن در فیلم‌های «مومیایی 3»، «هشت پا»، «ملاقات با طوطی»، «زن‌ها فرشته اند»، «آتش سبز»، «بیست»، «شبانه روز»، «اسب حیوان نجیبی است»، «عصر یخبندان»، «ارغوان»، «ماجان» و «جاده قدیم» و سریال «خاک سرخ» بازی کرد. فعالیت‌های کرامتی در زمینه حقوق زنان و کودکان از او یک چهره فعال اجتماعی ساخته است.
اسکار وایلد: نمایشنامه نویس مشهور ایرلندی سال 1854 به دنیا آمد. مادر اسکار وایلد شاعر و مترجم آثار الکساندر دوما بود و خودش هم با نوشتن «شاهزاده خوشبخت و دیگر قصه ها» مطرح شد. وایلد مجموعه اشعاری مانند «راونا» و «ابوالهول» را هم نوشت اما بیشتر با نمایشنامه‌هایی مانند «سالومه»، «بادبزن خانم ویندرمیر»، «اهمیت جدی بودن» و «زن بی‌اهمیت» شناخته می‌شود. او سال 1900 درگذشت.
 محمدرضا درویشی پژوهشگر موسیقی، گونتر گراس نویسنده آلمانی، تیم رابینز بازیگر و کارگردان امریکایی، مونتگمری کلیف بازیگر امریکایی، یحیی حسین‌پور کارگردان، حسین صفاری دوست شاعر و دینو بوتزاتی نویسنده ایتالیایی هم متولد امروز هستند.
درگذشت
محمد فرخی یزدی: شاعر آزادیخواه سال 1318 در چنین روزی درگذشت. محمد فرخی یزدی متولد 1268 بود و از کودکی شعر می‌سرود اما به‌ دلیل اشعار انتقادی‌اش از مدرسه اخراج شد.او هم در سرودن اشعار سیاسی تبحر داشت هم در سرودن اشعار عاشقانه. فرخی یزدی روزنامه نگاری هم می‌کرد و روزنامه طوفان در سال 1300 توسط او منتشر می‌شد.
به جرم اسائه ادب به مقام سلطنت  به زندان افتاد. گفته می‌شود او با دستور رضا خان در زندان توسط پزشک احمدی به وسیله تزریق آمپول هوا کشته و در گورستان مسگر آباد به طور ناشناس دفن شده است، مزار او هنوز نامشخص است.
حسین خدیو جم: نویسنده و «غزالی» پژوه سال 1365 درگذشت. حسین خدیو جم متولد 1306 بود و پس از تحصیل در رشته ادبیات فارسی تحقیقات در این زمینه را به‌ صورت جدی دنبال کرد. ترجمه، تألیف کتاب‌ها و مقاله‌های مختلف و تصحیح کتاب‌های تاریخی تخصص او بود و یکی از مهم‌ترین کارهایش ترجمه فارسی «احیاء علوم الدین» نوشته غزالی است. تصحیح «کیمیای سعادت» غزالی، «آن روزها» نوشته طه حسین و «سرگذشت مسعودی» از آثار اوست.
 26 مهر
تولدها
عبدالله اسکندری: یکی از مطرح‌ترین چهره پردازان سینما و تلویزیون ایران سال 1324 به دنیا آمد. عبدالله اسکندری سال 1351 چهره‌پردازی را در تلویزیون ملی ایران آغاز کرد و جزو اولین کسانی است که چهره‌پردازی را براساس شخصیت انجام داد؛ کار اسکندری را در فیلم‌ها و سریال‌هایی مانند «هزاردستان» و «مختارنامه» دیده اید.
 سالروز تولد مجید کاربخش‌زاده نوازنده فلوت، سامان صمیمی ویولن و کمانچه، کامران زمانی نعمت سرا شارح آثار بیدل دهلوی، جرج سی اسکات بازیگر امریکایی، آرتور میلر نمایشنامه نویس امریکایی و مازیار فلاحی خواننده پاپ هم امروز است.
درگذشت ها
محسن مهدوی بازیگر، داوود آریا بازیگر، ریتا هیورث بازیگر امریکایی، فلورانس اسکاول شین نویسنده امریکایی در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7469/20/557613/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها