دنیایی که با «اتم» کشف کردم‌




عادل بزدوده
عروسک ساز و کارگردان
مطمئناً مرکزی با اسم و رسم کاملاً تعریف شده بین‌المللی به‌ نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کتابخوان شدن من نقش بسیار مهمی داشته است. سال 1344 عضو کتابخانه این کانون شدم و برای اولین بار شاهد انبوهی از کتاب بودم که پیش از آن تصور چنین فضایی را نداشتم. کانون در همان سال‌ها باعث به وجود آمدن خط فکری بسیار متحول شده در ذهن کودکانی شد که با کانون بزرگ شدند. اولین کتابی که توانستم از کتابخانه به امانت بگیرم کتاب ساده و عجیب «اتم» ایزاک آسیموف بود. در آن سن و سال معمولاً هرکسی دوست دارد سراغ داستان‌ها برود اما من رفتم سراغ «اتم» و وقتی این کتاب را خواندم وارد یک دنیای تخیلی و علمی غنی شدم و چون هم علم را دوست داشتم و هم داستانگویی را جذبش شدم. به خاطر دارم که هر کتاب را یک هفته می‌توانستیم به امانت بگیریم و من چون عاشق کتاب «اتم» شده بودم سه هفته آن را تمدید کردم تا اینکه کتابدار گفت: «چرا فقط این کتاب را می‌خوانی؟ فکر کردی در این کتابخانه فقط همین یک کتاب را داریم؟» واقعاً تصور من این بود که در کتابخانه فقط همین کتاب است و همه «اتم» هستند. اکنون هم مجموعه تمام نوشته‌های آسیموف را دارم و برای من که کارهای ساخت و ساز دارم آن کتاب‌ها به کمکم می‌آید؛ در کتابخانه کانون کتاب‌هایی از ویکتور هوگو و سایر نویسنده‌ها و نمایشنامه نویس‌های ایرانی و خارجی را خواندیم اما هنوز هم کتاب «اتم» در ذهن من حک شده است. محیط کتابخانه کانون یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار که توانستم براحتی با کتاب آشنا شوم و این آشنایی در این سن و سال به من وابسته شده و من به آن وابسته هستم و کارم هم وابسته به آن است؛ تا زمانی که چشمم ببیند و گوشم بشنود و بتوانم بنویسم سعی می‌کنم این کار را ادامه دهم.
هر کتاب ناگفته‌هایی دارد و ناگفته‌های کتاب‌ها اینقدر بی‌نهایت است که سن اندک ما جوابگوی مطالعه این کتاب‌ها نیست. ما ابزار بسیار غنی فرهنگی مانند شعرها و شعرایمان داریم و ایران جزو معدود کشورهایی است که شاعران بسیار زیادی دارد اما چقدر توانسته‌ایم آنها را بشناسیم و بشناسانیم؟
ما با شناخت دقیق از فرهنگ خودمان و مطالعه آن می‌توانیم با دنیا دوستی و رفاقت برقرار کنیم. اسلحه ما کتاب و فرهنگ و دانش ماست. با این دانش و این کتاب‌ها براحتی می‌توانیم دنیا را تسخیر کنیم. شعار نمی‌دهم چون باور دارم که ما با کتاب خواندن می‌توانیم ارتباط بسیار قوی با فرهنگ‌های دیگر برقرار کنیم.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7495/10/560753/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها