کتاب و اهالی اش را فراموش نکنیم




کامبیز درمبخش
کاریکاتوریست، گرافیست و نویسنده
هرآنچه مرتبط با کتاب و کتابخوانی است از جمله بخش‌های مهم فرهنگ و چه بسا کلیت کشورمان به شمار می‌آید؛ از همین رو اگر خواهان بهبود شرایط‌مان هستیم نه تنها ما مردم، به‌عنوان مخاطبان کتاب بلکه همه آنهایی که کاری از عهده‌شان ساخته است باید برای ارتقای وضعیت آن تلاش کنند. اما در این بین فراموش نکنیم که وظیفه اصلی به عهده مسئولان در بخش‌های مختلف است، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته تا آموزش و پرورش و حتی دیگر ارگان‌ها و سازمان‌هایی که کاری از عهده‌شان ساخته است. بهبود وضعیت کتابخوانی در گرو نهادینه کردن فرهنگ مطالعه است. با این حال نمی‌توان منکر اثرگذاری برپایی روزهایی همچون کتابگردی شد چراکه به هر حال فرصتی برای جلب توجه بیشتر مردم به کتابفروشی‌ها فراهم می‌کند.
متأسفانه انسان امروز آنقدر غرق مشکلات و مسائل مختلف شده که کمتر فرصتی برای کتابخوانی قائل می‌شود و از همین رو وظیفه همه متولیان فرهنگی است که برای جلب توجهی دوباره به ضرورت مطالعه کاری جدی کنند. باید تلاش شود تا کتاب که چیزی نمانده به حاشیه برود دوباره جایگاهی مناسب در زندگی‌مان پیدا کند. امیدوارم کتابخوانی آنقدر در زندگی‌مان جایگاه پیدا کند که همچون کشورهای دیگر وقتی قدم به ایستگاه‌های مترو می‌گذاریم یا سوار اتوبوس می‌شویم ببینیم که مردم، اعم از پیر و جوان کتاب در دست مشغول مطالعه هستند. به گمانم در کنار اقداماتی همچون برگزاری روز کتابگردی باید بیش از پیش برای نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی در جامعه‌مان تلاش شود که این هم کاری نیست که طی زمانی کوتاه مدت محقق شود. ای کاش مسئولان فرهنگی از همین امروز تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های جدی در این زمینه را شروع کنند.
صرفنظر از نیازی که به برنامه‌ریزی‌های بلند مدت است امیدوارم مردم امروز با خرید از کتابفروشی‌ها نشان بدهند که هنوز کتاب و اهالی اش را فراموش نکردند. بویژه حالا که در آستانه تعطیلی اجباری برای جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری کرونا هستیم می‌توان با تهیه کتاب و سایر محصولات فرهنگی حداقل به خودمان برای کسب روحیه و گذر از مشکلات فعلی کمک کنیم. حالا بماند که دنیای کتابخوانی به گونه‌ای است که هرچه بیشتر سمت آن برویم اشتیاق بیشتری برای مطالعه پیدا می‌کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7495/10/560754/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها