حبس کتاب‌های ناشران بوشهری در مرزهای استان




زهره توکلی
خبرنگار
امروزه با‌ وجود استفاده زیاد مردم از فضاهای مجازی، کتابخوانی در استان بوشهر به‌گفته برخی ناشران همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است اما محدود شدن توزیع و ورود کتاب‌های منتشر شده به داخل استان و عدم استقبال مراکز پخش در پایتخت از عمده‌ترین مشکلات ناشران این استان است.
در حال حاضر بیش‌از 20 ناشر در استان بوشهر فعالیت دارند و با‌ وجود استقبال مردمی از کتاب و کتابخوانی در این استان بویژه در شهرستان‌های دشتستان، دشتی و گناوه، صنعت نشر بوشهر نیز همانند دیگر استان‌های کشور گریبانگیر مشکلات مختلفی شده است.
مدیر اجرایی انتشارات شروع در استان بوشهر در گفت‌و‌گو با «ایران» در این باره گفت: متأسفانه توزیع کتاب‌ها فقط در داخل استان انجام می‌شود و پل ارتباطی بین استان و مراکز پخش و توزیع در پایتخت وجود ندارد تا به سراسر کشور ارسال شود.
علــی هوشــمند  افــزود: با‌ وجود تأیید کیفیت و طراحی کتـــاب‌های منتشــر شــده در استان، فقط به‌خاطر اینکه کلیت کار در استان و شهرستان‌های غیر از پایتخت انجام شده و پیش شناسنامه کتاب و آدرس به اسم استان بوشهر بوده، مراکز پخش و توزیع کتاب در استان تهران از پذیرفتن آن امتناع کرده‌اند، از این‌رو فضایی برای رقابت با ناشران تهرانی وجود ندارد.
این ناشر فعال و مطرح استان بوشهر با اشاره به اینکه این مشکل برای استان‌های همجوار هم که باهم در ارتباط هستیم وجود دارد، می‌گوید: در حوزه تاریخ حدود 8 کتاب درباره تاریخ سیراف که شهر باستانی مهمی است، کار کرده‌ایم که جنبه پژوهشی دارد و ترجمه هم شده است وازآنها استقبال بسیار خوبی هم شده است ولی متأسفانه برای توزیع آن مشکل داریم.
مؤلف چندین کتاب در استان بوشهر درباره استقبال از کتابخوانی در این استان اظهار داشت: خوشبختانه در مرکز استان چندین کتابفروشی بزرگ وجود دارد و استقبال هم از کتاب در این استان خوب است.
وی با بیان اینکه آسمان نشر در سراسر کشور یکرنگ است، می‌گوید: قدرت خرید کتاب توسط مردم در این استان هم کاهش یافته اما وضعیت بویژه طی 4 سال اخیر این گونه نبوده که همانند برخی از مراکز استان‌های کشور، کتابفروشی‌های بزرگ در این استان تعطیل شوند حتی شاهد افتتاح و گشایش کتــابفــــروشــــی‌های بــزرگــی بخصوص در مرکز استان نیز بوده‌ایم.
هوشمند یکی از مشکلات کتابفروشان را هزینه بالای اجاره محل کتابفروشی عنوان می‌کند و درباره تأثیر انتشار کپی یا عکس برخی کتاب‌ها در فضاهای مجازی بر روند صنعت چاپ و نشر کتاب، اظهار می‌دارد: این اتفاق برای برخی از کتاب‌های ما نیز افتاده است که به ناشران و صنعت نشر خسارت زیادی وارد می‌کند اما از آنجا که برخی از این کانال‌های فضای مجازی، هویت نامعلومی دارند، نمی‌دانیم باید از چه کسی شکایت کنیم بنابراین اگر این موضوع به‌لحاظ حقوقی پیگیری شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این زمینه از ناشران و مؤلفان حمایت کند می‌تواند مؤثر واقع شود.
حضور فعال روستاهای دوستدار کتاب بوشهری در جشنواره‌های کشوری
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره تعداد ناشران کتاب در این استان گفت: تاکنون ۶۷ مجوز کتاب صادر شده که از این تعداد، ۵۱ مورد آن فعال و ۱۶ مورد دیگر غیرفعال هستند همچنین ۱۲پرونده نشر دیگر در دست اقدام است.
فاطمه کرم‌پور در خصوص وضعیت خرید کتاب در این استان گفت: هر ساله سرانه خرید کتاب در طرح‌های فصلی فروش کتاب به‌صورت چشمگیری افزایش می‌یابد و این موضوع نشان‌دهنده نقش مستقیم قدرت خرید جامعه بخصوص قشر کتابخوان در رونق صنعت نشر است اما وقتی قشر کتابخوان خرید کتاب‌های مورد نیاز خود را موکول به زمان اجرای طرح‌های حمایتی می‌کند این یعنی قدرت خرید متناسب با نیاز مردم نیست.
وی با بیان اینکه طرح‌هایی که مخاطب آن کودک و نوجوان باشد بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد، اظهار داشت: خانواده‌ها به‌صورت ویژه به‌دنبال راهکارهای ایجاد انگیزه و ترغیب کودکان و نوجوانان در این حیطه هستند به همین دلیل طرح باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در این استان با استقبال خوبی روبه رو شده و مؤثر واقع شده است.
کرم‌پور با اشاره به اینکه تا کنون به ناشران استان یارانه تعلق نگرفته است، درباره روستاهای دوستدار کتاب در استان بوشهر گفت: از ابتدای برگزاری جشنواره کشوری روستاهای دوستدار کتاب، روستاهای این استان در این جشنواره حضور فعال داشته‌اند به طوری که در سال 94 روستای «چهار روستایی» از توابع شهرستان گناوه و در سال 95 روستای «درازی» از توابع شهرستان دشتی در این جشنواره به‌عنوان برگزیده کشوری انتخاب شدند. همچنین در سال 96 روستاهای محمد صالحی (از توابع شهرستان گناوه)، زیارت ساحلی (از توابع شهرستان دشتی) و گورک سادات(از توابع شهرستان تنگستان) به مرحله نهایی راه
یافتند.
وی درادامه گفت: در سال 97 نیز روستاهای گلدشت و گورک سادات که از توابع شهرستان تنگستان محسوب می‌شوند، به مرحله نهایی راه یافتند و در نهایت گورک سادات به‌عنوان روستای شایسته تقدیر، معرفی شد. علاوه بر آن در سال98 حدود 109 روستا از استان بوشهر در جشنواره شرکت کردند که روستاهای «گورک سادات»، «بنه گز» از توابع شهرستان تنگستان و «مل گل» از توابع شهرستان دشتی به مرحله نهایی راه یافتند و در نهایت روستای «بنه گز» به رتبه برگزیده کشوری دست یافت.
کرم‌پور در خصوص انتشار کتاب‌ها در فضای مجازی گفت: انتشار کتاب در فضای مجازی در صورتی به نفع ناشر، چاپخانه دار، کتابفروش و نویسنده است که قانون مربوط به کپی رایت اجرا شود در غیر این صورت می‌تواند برای این قشر آسیب‌رسان
باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر درباره مشکل توزیع که امروزه ناشران این استان با آن روبه رو هستند، اظهار داشت: صدور مجوز پخش عمده کتاب به عهده مجمع امور صنفی است و به طور کلی این امر همت ناشران را می‌طلبد که برای مجوز پخش کتاب تلاش کنند البته اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز در صورت نیاز با ناشران همکاری‌های لازم را برای توزیع کتاب‌های این استان در سایر استان‌های کشور انجام خواهد داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7495/13/560765/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها